Udgående forbindelse
Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-04-03 17:02

Jeg kan via min router se, at min Linux server kontakter IP adresse
212.112.128.94 som ifølge ripe ejes af Jubii. Da jeg absolut ikke mener
at jeg har lavet noget på min server som skal kontakte Jubii, og heller
ikke på de porte (3387, 2670, 1771, 1344) over et døgn, vil jeg gerne
vide hvordan jeg kan undersøge hvilket program der kontakter Jubii. Jeg
har Apache, postfix, proftpd, ntp, samba og named kørende (ingen X eller
browser), så jeg frygter lidt jeg er hacket ???

Anyone ??

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 07-04-03 17:10

Den Mon, 7 Apr 2003 18:01:43 +0200 skrev Jørn Hundebøll:
> [...]
>har Apache, postfix, proftpd, ntp, samba og named kørende (ingen X eller
>browser), så jeg frygter lidt jeg er hacket ???

TCP eller UDP, hvilken port i din ende, og hvad retning er syn-pakken
(for TCP)?

Det kunne være jubiis webcrawler, eller din named, det er svært at
vide sålænge du ikke giver komplet info.

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Hroi Sigurdsson

Dato : 07-04-03 19:22

Jørn Hundebøll wrote:

> [...]
> har Apache, postfix, proftpd, ntp, samba og named kørende (ingen X eller
> browser), så jeg frygter lidt jeg er hacket ???

FTP servere har det med at forbinde tilbage til klienten for at aflevere
data. Kan det være det?
Ellers er tcpdump din ven.

--
Hroi

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 07-04-03 20:31

On Mon, 7 Apr 2003 20:56:37 +0200, Jørn Hundebøll wrote:

> hvordan bruger jeg den til at checke udgående traffik til en bestemt
> IP adresse ?

Først læser du manualen, så prøver du det du synes den siger du skal
gøre, og når den ikke gør det du forventer, så fortæller du om det her
- så kommer der nogen og hjælper.

Mvh.

--
"Vilken sanning, Måns, är sann?" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-04-03 20:39

Adam Sjøgren skrev:

> Først læser du manualen, så prøver du det du synes den siger du
> skal gøre, og når den ikke gør det du forventer, så fortæller du
> om det her - så kommer der nogen og hjælper.

LOL!

// Klaus

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 09-04-03 21:43

On Wed, 9 Apr 2003 21:48:07 +0200, Jørn Hundebøll wrote:

> Desværre har det vist sig, at jeg ikke kan oversætte tcpdump pakken uden
> problemer,

Hvorfor henter du ikke bare en pakke fra den distributionen du kører
og installerer den?

Mvh.

--
"Rise and shine, Calvin! The early bird gets the worm!" Adam Sjøgren
"Mfgpbthbbpt.. Big incentive." asjo@koldfront.dk

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 09-04-03 22:56

"Adam Sjøgren" <spamtrap@koldfront.dk> wrote in message

> Hvorfor henter du ikke bare en pakke fra den distributionen du kører
> og installerer den?

Jeg har ikke kunne finde en tcpdump som færdig pakke (RPM fil). Jeg bruger
Mandrake (en gammel 8'er).

Jørn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 10-04-03 21:05

On Wed, 9 Apr 2003 23:55:58 +0200, Jørn Hundebøll wrote:

> Jeg har ikke kunne finde en tcpdump som færdig pakke (RPM fil). Jeg
> bruger Mandrake (en gammel 8'er).

Det lyder godt nok utroligt. Jeg får en pakke som andet hit når jeg
søger med Google:

<http://www.google.com/search?q=Mandrake+8+rpm+tcpdump>

Mvh.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 11-04-03 20:51

> Det lyder godt nok utroligt. Jeg får en pakke som andet hit når jeg
> søger med Google:
>
> <http://www.google.com/search?q=Mandrake+8+rpm+tcpdump>

Måske fordi min er en gammel 8'er - dvs. 8.0. Jeg har godt set den er med i
den nyere distributioner. Jeg har dog fundet ud af at jeg ikke behøver
tcpdump. Måske vil det være lidt dumt/pinligt at fortælle hvorfor, men
omvendt er tråden ved at være gammel, og der er sikkert ikke så mange med
længere. Men, men. Jeg havde som sagt fået ny router (den gamle SpeedStream
2601 fra TDC ombyttet til en LynkSys wireless). Denne nye router har en log
som viser indgående og udgående connects (IP og port). Jeg opdagede
pludselig at jeg havde udgående connects fra min server, men på forskellige
porte og til forskellige IP'er. Jeg har dog efter et par dages biden negle,
læsen af fucking manualer, forsøg på compilering fundet ud af, at de
udgående connects er til IP adresse som også er i den indgående log til
webserveren. Så det må være min webservers connects til webbrowseren i den
anden ende. Lidt pinligt, men man lærer jo lidt hver gang

Men jeg har besluttet mig for at re-installere serveren under alle
omstændigheder, og der må jeg nok hellere få tcpdump med. Så måske starter
der efter påske en tråd om brugen af tcpdump !

God weekend

Jørn

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-04-03 14:02

On Fri, 11 Apr 2003 21:50:36 +0200, Jørn Hundebøll wrote:

> Måske fordi min er en gammel 8'er - dvs. 8.0.

Hvis man søger på "Mandrake 8.0 rpm tcpdump" tager det ikke mange klik
at finde en pakke til 8.0 på et mirror, f.ex.:

<http://ftp.sunet.se/pub/Linux/distributions/mandrake/updates/8.0/RPMS/tcpdump-3.6.2-2.1mdk.i586.rpm>

Mvh.

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-04-03 19:55

On Mon, 7 Apr 2003 16:10:07 +0000 (UTC)
leeloo@phreaker.net (Kent Friis) wrote:

> [...]
> Jeg
> eller
>
> TCP eller UDP, hvilken port i din ende, og hvad retning er syn-pakken

Jeg kan ikke sige om det er TCP eller UDP - routeren (en TDC LinkSys)
siger kun at den IP (min server) er connected til den IP
(212.112.128.94) på port (xxxx).

> Det kunne være jubiis webcrawler, eller din named, det er svært at
> vide sålænge du ikke giver komplet info.

jubiis webcrawler kommer vel kun ind til mig, hvad skulle kunne gå ud
fra min maskine ? Desuden har jeg været igennem samtlige mine apache log
filer uden at finde 212.112, det samme gælder mail logs. named fatter
jeg heller ikke skulle connecte til jubii IP range - der er ingen
lignende connects til andre IP adresser (jeg kunne forstå hvis den
connected til en af root name serverne).

Jeg er meget åben for at komme med flere infos, hvis blot jeg ved hvad
jeg kan hjælpe med ??

Jørn

Fra : Kent Friis

Dato : 07-04-03 21:33

Den Mon, 7 Apr 2003 20:54:56 +0200 skrev Jørn Hundebøll:

>Jeg kan ikke sige om det er TCP eller UDP - routeren (en TDC LinkSys)
>siger kun at den IP (min server) er connected til den IP
>(212.112.128.94) på port (xxxx).

Så er det håbløst at hjælpe.

Du kunne evt. checke med netstat -an næste gang du har problemet.

> [...]
>lignende connects til andre IP adresser (jeg kunne forstå hvis den
>connected til en af root name serverne).

Og når root serveren henviser til ns7.jubii.dk, hvad forventer du så den
gør?

Mvh
Kent
--
IE is the only thing capable of making Netscape look good
- D. Spider in comp.os.linux.advocacy

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 07-04-03 19:57

On Mon, 07 Apr 2003 20:21:40 +0200
Hroi Sigurdsson <hroi@asdf.dk> wrote:

> [...]
> Jeg
> eller

> FTP servere har det med at forbinde tilbage til klienten for at

nope, der har ingen connects været til maskinen det sidste døgns tid, og
dermed ingen ftp connects (og da slet ikke fra jubii IP range).

Fra : Palle Lyckegaard

Dato : 08-04-03 22:12

<cut>

> hvordan bruger jeg den til at checke udgående traffik til en bestemt IP
> adresse ?

tcpdump -n -i <navn-paa-interface> | grep 212.112.128.94

mvh. Palle

Fra : Claus Albøge

Dato : 08-04-03 20:27

Palle Lyckegaard <palle@VOIDlyckegaard.dk> writes:

> <cut>

> tcpdump -n -i <navn-paa-interface> | grep 212.112.128.94

% tcpdump -n -i <navn-paa-interface> dst host 212.112.128.94

/Claus A

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 08-04-03 20:35

Palle Lyckegaard wrote:
> tcpdump -n -i <navn-paa-interface> | grep 212.112.128.94

En useless use of grep award uddeles hermed.

tcpdump -n -i <navn-paa-interface> host 212.112.128.94

gør tricket, derudover er jeg enig med de øvrige debatører i at den
rigtige løsning er: RTFM.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 09-04-03 20:48

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> wrote in message

> En useless use of grep award uddeles hermed.
>
> tcpdump -n -i <navn-paa-interface> host 212.112.128.94
>
> gør tricket, derudover er jeg enig med de øvrige debatører i at den
> rigtige løsning er: RTFM.

Jeg kan se at mit spørgsmål om hvordan tcpdump kaldes skulle være stillet
efter jeg havde fået prøvet tcpdump. Men jeg var ved at få tcpdump
installeret, og det var ikke "bare lige", så jeg forsøgte at skære genvej.
Desværre har det vist sig, at jeg ikke kan oversætte tcpdump pakken uden
problemer, og min maskine snakker stadig en gang imellem med andre maskiner.
Jeg har forsøgt at slå alt i hjel: "portmap, xinetd, ntpd, samba, postfix,
apache, mysqld, sshd" men den snakker stadig. Jeg tror derfor min maskine er
blevet hacket, og jeg er ved at re-installere den. Jeg kunne dog godt have
tænkt mig at vide hvad det er som snakker, men det må nok forblive en
hemmelighed.

Jørn

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 09-04-03 21:43

"Jørn Hundebøll" wrote:
> Jeg kan se at mit spørgsmål om hvordan tcpdump kaldes skulle være stillet
> efter jeg havde fået prøvet tcpdump. Men jeg var ved at få tcpdump
> installeret, og det var ikke "bare lige", så jeg forsøgte at skære genvej.

OK, folkedomstolen lader nåde gå for ret for denne ene gangs skyld

> Desværre har det vist sig, at jeg ikke kan oversætte tcpdump pakken uden
> problemer, og min maskine snakker stadig en gang imellem med andre maskiner.

Der er jo en eller anden pakke (libpcap), du skal installere først.
Ellers må du jo lige poste fejlmeddelelsen her.

> [...]
> blevet hacket, og jeg er ved at re-installere den. Jeg kunne dog godt have
> tænkt mig at vide hvad det er som snakker, men det må nok forblive en

Hvis det nu er en hacker, geninstaller han vel også bare sin bagdør,
eller hvad? Jeg gætter nu på at det var falsk alarm. Under alle
omstændigheder synes jeg at det er smartest at finde årsagen, inden man
geninstallerer.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Jørn Hundebøll

Dato : 09-04-03 22:58

> OK, folkedomstolen lader nåde gå for ret for denne ene gangs skyld

> Der er jo en eller anden pakke (libpcap), du skal installere først.
> Ellers må du jo lige poste fejlmeddelelsen her.

Den kunne jeg hellere ikke få lov til at compilere (fejl, sikkert fordi der
er et eller andet i fil systemet som er fucked up.

> [...]
> eller hvad? Jeg gætter nu på at det var falsk alarm. Under alle
> omstændigheder synes jeg at det er smartest at finde årsagen, inden man

Måske, men jeg har en gammel Mandrake 8, og opgradere nu til den nye 9.1.
Jeg er lige nu ved at flytte mine data over på en backup maskine, som de
næste par dage kommer til at fungere som server. Imens kan jeg måske arbejde
lidt med den gamle maskine for at finde problemet.

Jørn