Ferietur i bil
Fra : OKD

Dato : 07-04-03 12:39

Vi har lejet et sommerhus i Ungarn syd for Budapest, hvor vi har tænkt at
køre ned i bil til sommer.
Dog er vi lidt betænkelig ved køreturen, da vi tror det måske vil blive en
for lang tur for vores lille søn på snart 2 år.
Er der andre der har haft erfaringer med at tage deres små med på en så lang
biltur. Skal man evt. køre om aftenen? Køre i ét stræk eller overnatte på et
motel på vejen?

PS: Bilen har klimaanlæg, så det er ikke sommer varmen der bekymrer

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 07-04-03 18:40

"OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
et
> motel på vejen?
>
> PS: Bilen har klimaanlæg, så det er ikke sommer varmen der bekymrer

Vi havde vores ældste med til sydfrankrig da han var 2 år, og vi havde begge
børn med ( 1 år og 4 år) til italien sidste år.
Vi har ikke oplevet de store problemer med at køre langt.

Til sydfrankrig havde vi 2 overnatninger på vejen der ned, men kørte hjem i
et stræk. På turen til italien havde vi 2 overnatninger begge veje.

Hvis I har plads til det, så køb en 12 volts køletaske, så er der kølige
drikkervarer, og mulighed for nogle sandwich hele vejen. I vores bil kan den
stå inde i kabinen, så vi behøver ikke stoppe for at få noget at drikke -
stil den evt. på det ene sæde, hvis I kun er 3.

Gør hvad I føler jer mest trygge ved.

mvh
Bendt

Fra : Brian K

Dato : 07-04-03 23:01

> [...]
et
> motel på vejen?
>
> PS: Bilen har klimaanlæg, så det er ikke sommer varmen der bekymrer

Hej

jeg syntes ikke at det er en god ide. Barnets ryg er bestemt ikke "stærk"
nok endnu, og skal i endelig gøre det...så sørg for at gøre det i dag
timerne, med stop mindst 1 gang i timen hvor han kommer ud og får lov til at
bevæge sig i 5 - 10 minutter, sørg for at der er 1 voksen ved siden af han
under kørslen til at læse, snakke, osv så kører turen ikke bliver for lang
(kedelig).

Og i har naturligvis valgt en autostol som er rank i ryggen ikke ? (som ikke
gør at han skal spænde i nakken for at se frem af)

mvh
brian

Fra : Brian K

Dato : 07-04-03 23:10

Hej

kan iøvrigt anbefale dette sæde (hvis han er over 90 Cm)

http://www.niva-faq.msk.ru/ekspluat/shosse/Det_sid/images/group-02/02-005-05
..jpg

Fra : OKD

Dato : 08-04-03 19:42

"Brian K" <brian@nospam.com> wrote in message
> "OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse

[SNIP]

> sørg for at der er 1 voksen ved siden af han
> under kørslen til at læse, snakke, osv så kører turen ikke bliver for lang
> (kedelig).

[SNIP]

Min kone og jeg vil på skift sidde på bagsæden ved siden af ham.

> Og i har naturligvis valgt en autostol som er rank i ryggen ikke ? (som
ikke
> gør at han skal spænde i nakken for at se frem af)

Vi købte en god stol i FDM butikken. Den er bagudvendt, da den jo er det
mest sikre.

Tak begge, for de gode råd!

Fra : Brian K

Dato : 10-04-03 23:08

"OKD" <okd@email.dk> skrev i en meddelelse

> Vi købte en god stol i FDM butikken. Den er bagudvendt, da den jo er det
> mest sikre.

JEG ville ikke selv ønske at foretage en så lang tur baglæns (og ved
harminika sammenstød er en bagudvendt autostol faktisk livsfarlig (fra tysk
og norsk test)), Hvis han er over 87 - 90 cm og vejer over 12 -13 kg og
nyder at køre bil...så ville jeg vende den fremad (så han også kan få noget
ud af turen) (og jeg tror også at der er en større chance for at han bliver
misfornøjet (græder og bliver pjevset) hvis han er bagudvendt....og hvad er
mest farligt: en chauffør som hele tiden har sin opmærksomhed på bagsædet
for at se hvad der er galt og liiige skal komme med gode råd...og lige skal
vise sin søn at han er ked af at sønnike er ked af det, sov, osv, osv
Eller
et barn med retning i kørselsretningen (og fornøjet sidder og kikker ud af
vinduet, så chaufføren kan holde koncentrationene 100% på vejen (og undgå
forhindringer, osv) ?

Nogen gange skal man overveje sikkerhed /vs/ fornøjelse (og jeg tror at
jeres søn ville nyde turen 200% mere i fremad rettet kørestilling

> Tak begge, for de gode råd!

Selv tak

god tur

mvh
brian

Fra : Moesgaard

Dato : 12-04-03 16:08

Hejsa

Vi har en dreng på 6 og en pige på 4, og vi har de sidste frem år kørt på
ferie i Østrig/Italien,
og vi har haft nogle fantastiske ture.
Mens de var helt små sad de bagudrettet i deres babystolen, og da vi kører
hele natten
igennem, har vi ingen problemer med ungerne.

Fordelen ved at køre om natten er også, at dagskørsel ned gennem Europa er
præget af
bilkøer, agressive traffikanter og sol. Vi har også aircon, men
solindstrålingen kan aircon'n
altså ikke hjælpe meget på. Og mens ungerne er vågne, skal de tisse/spise
hver anden time,
og du sidder i kø og kan se du ikke kommer nogen vegne = opskrift stress og
dårlige oplevelser.
Motorvejskørsel om natten er sagen.

GOD tur fra Kølkær