æ,ø og å i red hat 8
Fra : Jeppe Vesterbæk

Dato : 07-04-03 14:09

Hej

JEg har problemer med opsætningen af tegnsættet i min redhat 8. Jeg kan
godt skrive æ,ø og å, men f.eks. i en shell vises de ikke.

Ex fra en ls:
freml?gning 1 og2.rtf

hvor ? = æ

Jeg har sat mit keyboardlayout til dk i den grafiske del af red hat.
Umiddelbart kunne jeg forestille mig, at det kunne have noget at gøre
med min locale-opsætning:
LANG=en_US.UTF-8
LC_CTYPE="en_US.UTF-8"
LC_NUMERIC="en_US.UTF-8"
LC_TIME="en_US.UTF-8"
LC_COLLATE="en_US.UTF-8"
LC_MONETARY="en_US.UTF-8"
LC_MESSAGES="en_US.UTF-8"
LC_PAPER="en_US.UTF-8"
LC_NAME="en_US.UTF-8"
LC_ADDRESS="en_US.UTF-8"
LC_TELEPHONE="en_US.UTF-8"
LC_MEASUREMENT="en_US.UTF-8"
LC_IDENTIFICATION="en_US.UTF-8"
LC_ALL=

Jeg ved dog ikke hvordan eller til hvad dette skal ændres.

Hjælp?

/Jeppe

Fra : Thomas

Dato : 07-04-03 12:13

"Jeppe Vesterbæk" <jeppe@nixenbixenspammer.com> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> JEg har problemer med opsætningen af tegnsættet i min redhat 8. Jeg kan
> godt skrive æ,ø og å, men f.eks. i en shell vises de ikke.

og dit ur går forkert....

--
Venligst

Thomas

Fra : Dennis Friis

Dato : 07-04-03 13:12

Jeppe Vesterbæk wrote:
> Hej
>
> JEg har problemer med opsætningen af tegnsættet i min redhat 8. Jeg
> kan godt skrive æ,ø og å, men f.eks. i en shell vises de ikke.
[snip]

se her:

http://irc.linux.dk/news.php?item=405

og her:

http://mirrors.sunsite.dk/ldp/HOWTO/Danish-HOWTO.html

--
Dennis Friis
IRC: peavey - #linux.dk@undernet

Fra : Jacob Sparre Anderse~

Dato : 07-04-03 13:25

Jeppe Vesterbæk skrev:

> Ex fra en ls:
> freml?gning 1 og2.rtf
>
> hvor ? = æ

1) Du bruger en tegnkodning, hvor den byte du har stående på sjette
plads i filnavnet ikke er lovlig.
2) Du bruger et skriftsnit der ikke indeholder æ.

> Umiddelbart kunne jeg forestille mig, at det kunne have noget at gøre
> med min locale-opsætning:
> LANG=en_US.UTF-8

Det er altså ikke fordi du bruger en tegnkodning der ikke kan
repræsentere tegnet æ.

Jeg vil gætte på at filnavnet er skrevet i ISO-8859-1. Du skal omkode
alle dine filnavne fra ISO-8859-1 (Latin-1) til ISO-10646-UTF-8 (UTF-8).

Jeg mener jeg har set værktøjer til det formål på Freshmeat.net.

Jacob
--
"simply because no one had discovered a cure for the universe as a
whole - or rather the only one that did exist had been abolished"

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 07-04-03 14:01

Jacob Sparre Andersen wrote:
> Jeg mener jeg har set værktøjer til det formål på Freshmeat.net.

Konvertering af filnavne fra iso-8859-1 til utf-8 kan foretages med dette
script:

http://download.dybdahl.dk/utils/iso2utf

Hilsen,

Lars.