Træt af maden
Fra : Robert

Dato : 07-04-03 10:15

Hej med jer

Jeg har en flatter (han) på 10½ mdr.

Jeg har indtil nu brugt Precept Growth (dog Precept Puppy i starten). Han er
imidlertid efterhånden blevet træt af dette foder, og gider ikke rigtigt at
spise det mere. Det kan jo heller ikke være særlig spændende med det samme
mad dag efter dag. Det er i øvrigt et godt foder. Han er som andre flatter
madglad.

Jeg har derfor overvejet at finde 2-3 andre slags foder ud over Precept, og
så købe dem på skift så hunden får lidt variation i foderet. Er der nogle
der har erfaring med dette?

Robert

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-04-03 10:28

"Robert" <no@mail.dk> wrote in message
> [...]
> mad dag efter dag. Det er i øvrigt et godt foder. Han er som andre flatter

Andre flattere ?
Vores flat er svær at fodre på, hun har det fra sin far og flere af hendes
søskende er ligeså madLIGEglade.

> [...]
og
> så købe dem på skift så hunden får lidt variation i foderet. Er der nogle

Vi fodrer med Purina Pro-Plan Performance iblandet A38. Det er stort set det
eneste hun vil spise.
Hun kan godt gå i seng med en ½ fuld madskål. Hun får ALDRIG ved bordet etc.

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : René Kofoed

Dato : 07-04-03 12:57

Hej Robert.
Du må ikke skifte foder alt for tit. Det har hundens mave ikke godt af.
Jeg havde, inden tæven blev sterilliseret, også problemer med, at få hende
til, at spise. Nogle gange fik hun lidt sovs, vand eller olie over
tørkosten.
Andre gange smed jeg det på græsplænen. Det er samtidig en god aktivering af
hunden, eller også kastede jeg en pille af gangen, som hun så skulle
"fange".
På denne måde var jeg sikker på, at hunden fik noget, at spise.
Jeg skal så skynde mig, at sige, at hun ikke blev "legefodret" hver dag, men
kun når "mor" blev bekymret eller ville lege med mad!!
MVH Susanne.

Fra : Robert

Dato : 07-04-03 13:33

"René Kofoed" <r-kofoed@image.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg havde, inden tæven blev sterilliseret, også problemer med, at få hende
> til, at spise. Nogle gange fik hun lidt sovs, vand eller olie over

Først tak for svaret.

Det er ikke meningen at der skal skiftes foder ofte, f.eks. hver gang han
har spist en 15 kg's pose. Der kan måske blive tale om allerhøjest 3-4 gange
i løbet af året. Sålænge han synes foderet er interessant er der ingen grund
til at skifte.

Han er vant til at få andet at spise end ren tørfoder. Han spiser alt fra
bananer og anden frugt til forskellige former for kød. Han har endnu ikke
haft problemer med maven. Hovedbestanddelen af hans kost er dog tørfoder.

> [...]
men
> kun når "mor" blev bekymret eller ville lege med mad!!

Han har også af og til fået sin mad serveret lettere spredt på græsplænen
for at kunne bruge sin næse. Men den dur ikke mere. Jeg bruger derfor heller
ikke hans foder ret meget mere til træning netop fordi han ikke længere
synes at foderet er særlig interessant. En gul tennisbold har vist sig i
stedet at være sagen.

Robert

Fra : Rikke Andersen

Dato : 07-04-03 14:01

Hej Robert

Hvis jeg var dig ville jeg gå fra at fodre med tørkost og lave maden til ham
selv i stedet. Alternativt blande tørkosten op så det bliver ½ tørkost ½
hjemmelavet mad.

Jeg har aldrig hørt om en hund, der ikke kan lide fx. kallun

Rikke Andersen

Fra : Erik Graversen

Dato : 07-04-03 10:53

"Robert" <no@mail.dk> skrev i en meddelelse news:3e914191$0$24626$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
> mad dag efter dag. Det er i øvrigt et godt foder. Han er som andre flatter

Hej Robert.

Jeg har en 11 mdr. gammel golden (Balto) han som også blev meget træt af Precept Growth. Jeg
forsøgte så (I samråd med forhandleren) at gå over til et voksenfoder: Precept Competition Formular.
Det vil sige, da jeg stadig havde/har noget Precept Growth blander jeg de to 1 til 1. (Man må jo
ikke sådan springe direkte over til et voksenfoder) Det går ind til videre ganske godt med at få spist op.

MEN! Balto er for anden gang i år begyndt at humpe på venstre forben! Og han har ikke rørt sin mad
i går og i dag. Jeg havde fat i dyrlægen her til morgen og vi skal til en støre undersøgelse i morgen.
(Røntgen osv.) Dyrlægen spurgte til om jeg var sikker på at Balto fik de rigtige "ting" igennem det foder
som han fik. Well! Det ved jeg jo ikke! Men viser undersøgelsen at Balto ikke har fået tilstrækkelig mineraler/
vitaminer, ved at spise Precept, skal jeg nok skrive et par ord om det i denne tråd.

Mvh.

Erik.

--

RYGESTOP UDEN STRESS:
http://home1.stofanet.dk/erikgr/

Fra : Erik Graversen

Dato : 08-04-03 16:06

"Erik Graversen" <erikgr@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse news:3e91a892$0$7629

> [...]
> vitaminer, ved at spise Precept, skal jeg nok skrive et par ord om det i denne tråd.

Well! Så er Balto vendt hjem efter en grundig undersøgelse. Røntgenbillederne viste ikke noget unormalt.
der var taget bilder af både forben og hofteparti og alle ledene så fine ud. Så vi kan vist godt frikende Precept
Men som dyrlægen sagde, med en hund i denne alder som lige er ved at blive kønsmoden, kan en hunhund
i løbetid, i nabolaget sagtens få en hanhund til at miste appetiten.

Mvh.

Erik.

Fra : Nina El Falaki

Dato : 07-04-03 17:45

Du kunne jo begynde med voksenfoderet.

For brat foderskift kan give tynd mave, så jeg vil foreslå at du blander 2-3
forskellige fabrikater, så kan han selv vælge, hvilken slags han vil have.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Jynis

Dato : 08-04-03 08:25

> [...]
og
> så købe dem på skift så hunden får lidt variation i foderet. Er der nogle

Hej Robert
Kan du ikke be om nogle foder prøver , så kan du lade din hund selv vælge .
Jeg har da med glæde udleveret prøver. Betingelsen er at folk selv henter,
jeg vil ikke have udgifter til forsendelser.
Jeg synes det er for dyrt at skulle købe 15 kg foder igen igen uden at vide
om hunden kan lide maden.
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Robert

Dato : 08-04-03 09:16

"Jynis" <jynisFJERN@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jeg vil ikke have udgifter til forsendelser.
> Jeg synes det er for dyrt at skulle købe 15 kg foder igen igen uden at

Hej Jytte

Det er først når han har spist foderet i længere tid, at han ikke gider det
længere. Sålænge foderet er nyt for ham og interessant spiser han det hele.

Her til morgen fik han Royal Canin og Precept. Glemte lige at blande det og
Royal Canin lå øverst og Precept nederst. Royal Canin'en blev hurtig spist,
men Precept'en fik pænt lov til at blive liggende.

Kunsten bliver nok at finde et foder han bliver ved med at kunne lide, og
hvis ikke det lykkes, så skifte når han er ved at være træt at det. Sålænge
han gerne vil have foderet er det selvfølgelig ingen grund til at skifte.

Robert

Fra : Jynis

Dato : 08-04-03 12:54

Hej Robert
Der er nok ikke så meget at gøre andet end prøve at give den mere alsidigt
foder. Vi bliver også kede af at skulle spise bøf hver dag.Bento Kronen har
flere forskellige feks. Lam og ris , kylling -fisk og kød . Men mon ikke
grundopskriften er den samme.Hvis grundopskriften er den samme , er det
måske ikke så stort et problem at skifte lidt.
Der er sikkert mange mærker der også har flere varianter.Jeg håber du finder
en løsning på problemet.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : René Kofoed

Dato : 10-04-03 09:15

Hej igen Robert.
Kom lige på en anden tanke !!
Lukker du sækken tæt, når du har taget en portion ??
Har fra dyrlægen og en dyrehandler fået af vide, at fodret mister "aromaen"
hvis det står utillukket i længere tid.
Det kan være, at der ikke er så meget smag og duft i fodret når du når til
de sidste 5 kg. af sækken!!

Fra : Robert

Dato : 10-04-03 17:06

Hej Susanne

Foderet bliver opbevaret i en stor plastikspand med låg, så foderet skulle
være opbevaret tilstrækkelig tillukket så det ikke mister aromen.

Men ind til videre guffer han lystigt løs af Royal Canin Maxi junior.

mvh Robert