Debugging
Fra : Morten S.

Dato : 06-04-03 21:16

Hej,

Jeg er igang med noget game programmering og er ved at blive ret træt af
ikke at kunne dump'e data til en skærm eftersom programmet kører exclusive.
I C# kan man skrive noget ala Console.writeline("hej"); og så bliver der
skrevet til debug vinduet i visual studio. Findes en lignende funktion i
c++?

Fra : Robert Larsen

Dato : 06-04-03 21:20

Morten S. wrote:
> [...]
> I C# kan man skrive noget ala Console.writeline("hej"); og så bliver der
> skrevet til debug vinduet i visual studio. Findes en lignende funktion i

I consollen har du:
cout << "blar blar blar: " << someVariable << endl;

....som er defineret i iostream header filen.

Men du kunne jo køre programmet i en debugger og sætte et breakpoint her
og der og så ellers steppe igennem koden en linje af gangen.

VH
Robert

Fra : Morten S.

Dato : 06-04-03 21:31

> [...]
>
> Men du kunne jo køre programmet i en debugger og sætte et breakpoint her
> og der og så ellers steppe igennem koden en linje af gangen.

Tak for svaret Robert. Problemet er, som jeg også skrev, at programmet kører
i exclusive mode under directx og derfor går det ikke.

Fra : Bertel Brander

Dato : 06-04-03 22:58

Morten S. skrev:
> [...]
> I C# kan man skrive noget ala Console.writeline("hej"); og så bliver der
> skrevet til debug vinduet i visual studio. Findes en lignende funktion i

Jeg tvivler på at C++ definerer en sådan funktion, men Visual Studio har
TRACE() (og TRACE0(), TRACE1() osv), slå dem op i MSDN.

/b

--
Bertel Brander, author of Wain, a free editor for programmers:
http://home20.inet.tele.dk/midgaard/program.htm

Fra : Rasmus Christian Kaa~

Dato : 07-04-03 07:46

"Morten S." <anonym128@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> I C# kan man skrive noget ala Console.writeline("hej"); og så bliver der
> skrevet til debug vinduet i visual studio. Findes en lignende funktion i

Hvis du bruger MSVC kan du benytte OutputDebugString("hej"); som så vil
skrive ud i debug-bufferen (alt+2 i vs6).

Fra : Morten S.

Dato : 09-04-03 08:21

> Hvis du bruger MSVC kan du benytte OutputDebugString("hej"); som så vil
> skrive ud i debug-bufferen (alt+2 i vs6).

Tak for hjælpen!
I har begge ret i at C/C++ selvfølgelig ikke definere den slags funktioner,
men at MSVC gør. Men OutputDebugString() var lige præcis det jeg havde brug
for!

Fra : Leo Havmøller

Dato : 09-04-03 10:11

> Men OutputDebugString() var lige præcis det jeg havde brug for!

Download DebugView fra SysInternals
(http://www.sysinternals.com/ntw2k/freeware/debugview.shtml) så kan du også
se beskederne når du ikke kører under debuggeren.

Leo Havmøller.

Fra : Ivan Johansen

Dato : 09-04-03 09:43

Rasmus Christian Kaae wrote:
> Hvis du bruger MSVC kan du benytte OutputDebugString("hej"); som så vil
> skrive ud i debug-bufferen (alt+2 i vs6).
Og det virker også med alle andre debuggere end MSVC.

Ivan Johansen