Ca. pris for en ikke-tilredet nordbagge på~
Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-04-03 21:10

Hej,

Min kone og jeg er begyndt at lege lidt med ideen om at give vores
søn en nordbagge i konfirmationsgave. Da vi begge har erfaring med
nordbagger (og tilridning), og vores søn er utroligt god til dyr,
overvejer vi at købe et ikke-tilredet føl, og starte helt fra bunden.

Da vi først for nylig er flyttet på landet, hvor det overhovedet
giver mening at holde hest, er vi begge lidt ude af føling med
prisniveauet lige for tiden. Jeg har kigget lidt i den blå avis, men
den er overfyldt med 6-12 års tilredne nordbagger til en (efter min
mening) horribel pris. Skal man endelig købe i den blå avis, er det
bedre at gå efter en fjordhest, men de er stadig lidt dyre

Nogen bud på en rimelig pris?

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 06-04-03 21:39

On 06 Apr 2003 22:09:53 +0200, Anders Wegge Jakobsen
<wegge@bakkelygaard.dk> wrote:

> [...]
>mening) horribel pris. Skal man endelig købe i den blå avis, er det
>bedre at gå efter en fjordhest, men de er stadig lidt dyre

Hingstföl: 6.250 kr          Stoföl: 8.750 kr
Hingst /valack 1 år: 8.750 kr       Sto 1år: 11.250 kr
Hingst/valack 2 år: 12.500 kr       Sto 2 år: 15.000 kr

Valack 3 år, körd o riden: 18.750 kr

Sto, 3-4 beroende på utbildning och avelsvärde: 18.500 - 25.000 kr

5-6 åriga fjordhästar, som är väl körda och/ eller ridna och som
arbetar i rätt form: 25.000 - 40.000 kr.

   Det er hvad svenskerne mener er rimelige priser for en
Fjordhest - i Danmark skal du regne med mellem 5 og 8000,- for et
føl/en plag. Kig evt. på www.fjordhest.dk som er fjordhesteavlens
officielle side. Jeg kan i øvrigt oplyse om at hvis man køber heste
med Halsnæs i stamtavlen (Og gerne så mange som muligt) så køber man
generelt en hest med et godt temperament :)

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-04-03 22:07

"Trine" == Trine Stubbe Teglbjærg <snoe@nospam.dk> writes:

>    Det er hvad svenskerne mener er rimelige priser for en
> Fjordhest - i Danmark skal du regne med mellem 5 og 8000,- for et

Det vil jeg stadig kalde en horribel pris. Sidste jeg ver inde i
prisdannelsen, kunne man få en hæderlig hingsteplag for ca. 1000-1500
kr, så enten er jeg blevet meget gammel uden at lægge mærke til det,
eller også er verden blevet sær.

> føl/en plag. Kig evt. på www.fjordhest.dk som er fjordhesteavlens
> officielle side. Jeg kan i øvrigt oplyse om at hvis man køber heste

Den giver ikke så megt information fra sig uden java installeret :-/

> med Halsnæs i stamtavlen (Og gerne så mange som muligt) så køber man
> generelt en hest med et godt temperament :)

Temperamentet er som sagt ikke det helt store problem.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 07-04-03 17:32

On 06 Apr 2003 23:07:21 +0200, Anders Wegge Jakobsen

> [...]
>prisdannelsen, kunne man få en hæderlig hingsteplag for ca. 1000-1500
>kr, så enten er jeg blevet meget gammel uden at lægge mærke til det,

   Jeg synes faktisk det er meget meget billigt. Hvis jeg fik
tilbudt et fjordhesteføl for 1000,- ville jeg nok ikke engang overveje
at købe det - endsige tage ud for at kigge på det - jeg ville finde
prisen alt for lav til at den kunne dække over noget af en ordentlig
kvalitet.

> Den giver ikke så megt information fra sig uden java installeret :-/

   Det fås ganske gratis hos sun ;)

> Temperamentet er som sagt ikke det helt store problem.

   Temperamentet er ikke vigtigt? Jamen så er det jo ikke vigtigt
at det er en fjordhest ..... (???)

Fra : Heidi Falch

Dato : 06-04-03 22:07

> [...]

>nordbagger (og tilridning), og vores søn er utroligt god til dyr,
>overvejer vi at købe et ikke-tilredet føl, og starte helt fra bunden.

<snip>

Kender ikke til priser på den race, men så vidt jeg ved, er det ikke
en god ide med en ung hest til en nybegynderrytter, så hvis jeres søn
skal have glæde af hesten - og hesten af ham - er det måske bedre med
en ældre hest, som ikke bliver forvirret over de signaler, en
urutineret rytter kan komme til at give?

Du skriver godt nok ikke noget om, hvorvidt drengen kan ride, men det
er altså ikke nok, at han er "god til dyr" - Jeg har lige snakket med
en dame, som har en ½-part til sin islænder som også er "god til dyr",
men intet begreb har om at ride samme dyr korrekt - desværre har pigen
haft egen hest tidligere, man kan så kun undrer sig, hvordan det
spandt af ;o(

--
Knus,

Heidi

Fra : PJM

Dato : 06-04-03 22:31

"Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mening) horribel pris. Skal man endelig købe i den blå avis, er det
> bedre at gå efter en fjordhest, men de er stadig lidt dyre

Taler vi om endnu en stakkels alene-hest, der skal bøde for at familien er
blevet rig og flyttet på landet?

mvh
pjm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 06-04-03 22:38

In article <b6q68h$l06$1@sunsite.dk>, PJM wrote:

> "Anders Wegge Jakobsen" <wegge@bakkelygaard.dk> skrev i en meddelelse

> Taler vi om endnu en stakkels alene-hest, der skal bøde for at familien er
> blevet rig og flyttet på landet?

Det er måske liiige negativt nok ;-D
Men jeg vil være tilbøjelig til at give dig ret. Det er synd for hesten
hvis den skal gå alene, heste er et flokdyr.

Ud over det vil jeg påpege at det dyre er ikke anskaffelsen, men det
at holde hesten. Hvis du ikke vil ofre de penge det koster at købe
noget ordentligt, hvordan kan du så have råd til at holde hesten ?
Den skal fodres. Den skal have smed, den skal have dyrlæge... Det
er ikke billigt at holde hest, heller ikke hjemme hos dig selv ude
på landet.

JonB

Fra : PJM

Dato : 06-04-03 23:25

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Det er måske liiige negativt nok ;-D

Ikke, hvis man har dårlige erfaringer blandt bekendte -se feks tidligere
tråde om emnet

> Men jeg vil være tilbøjelig til at give dig ret. Det er synd for hesten
> hvis den skal gå alene, heste er et flokdyr.

Og det var lige præcis den tankegang, der drev mig til at spørge så
direkte -og måske lidt for uhøfligt. Resten af dit indlæg er jeg også helt
enig i -og det er måske de næste erfaringer, disse nyrige vil gøre, så gaven
til teenage-pigen i længden kan udvikle sig til direkte vanrøgt. Og den
slags kan jeg altså ikke døje.

mvh
pjm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-04-03 08:42

In article <b6q9dv$e5p$1@sunsite.dk>, PJM wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> er

> Ikke, hvis man har dårlige erfaringer blandt bekendte -se feks tidligere
> tråde om emnet

Jeg reflektererede bare til "Tøsens" indlæg omkring mig.

JonB

Fra : PJM

Dato : 07-04-03 13:41

> Jeg reflektererede bare til "Tøsens" indlæg omkring mig.

Ikke i denne tråd, vel?

mvh
pjm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 07-04-03 13:46

In article <b6rrj6$50g$1@sunsite.dk>, PJM wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke i denne tråd, vel?

Næh, det var i en anden tråd.

JonB

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-04-03 22:57

"PJM" == PJM <doink@hotmail.com> writes:

> Taler vi om endnu en stakkels alene-hest, der skal bøde for at familien er
> blevet rig og flyttet på landet?

Man bliver bestemt ikke ved med at være rig, når man først har købt et
landbrug.

Men nej, planen skulle i givet fald være at den skulle gå sammen med
vores nabos[1] hest, så alene bliver den ikke. Om den kommer til at
bøde for noget ved jeg heller ikke rigtigt. Den kommer nok, ad åre,
til at blive arbejdshest, tilligemed ridehest, men jeg har nu ikke
indtryk af at fjordheste er specielt kede af at lave noget.

[1] Glæden ved at bo i en landsby, er at der ikke er så langt til
naboerne.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : PJM

Dato : 06-04-03 23:12

> [...]
> til at blive arbejdshest, tilligemed ridehest, men jeg har nu ikke
> indtryk af at fjordheste er specielt kede af at lave noget.

Det var kun bekymring over, om den kommer til at gå alene, der fik mig til
at spørge -helt uden bagtanker om, hvordan i iøvrigt vil behandle den.

mvh
pjm

Fra : Anet

Dato : 06-04-03 22:34

> [...]
> mening) horribel pris. Skal man endelig købe i den blå avis, er det
> bedre at gå efter en fjordhest, men de er stadig lidt dyre

(klip)

Hvorfor lige en nordbakke??????
Jeg syntes at det er en lidt misforstået ting at nordbakker er gode til
børn.....jeg har oplevet en del tilfælde hvor nordbakker bestemt ikke var
børneheste.
En ung rytter uden erfaring er aldrig en god cocktail at sammen med en ung
hest. Taler af erfaring. Som 11 årig fik jeg og min to år yngre søster en 4
års nytilreden connemarepony.....det var helt hen i vejret. Den smed os af,
bed og sparkede os og tog magten og vi græd bitre tårer så det
sprøjtede.....min datter fik IKKE en ung hest men derimod en stor hest på 10
år som var roligheden selv. I kan tro at hun ikke skulle opleve det jeg
gjorde som barn med en ung hest. Det skal som slutning på beretningen siges
at da vi fik lidt størrelse og hesten blev lidt ældre så lærte vi at styre
den og fik mange gode ponyår med en skøn pony som desværre måtte aflives som
attenårig....

hilsen

Annette

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-04-03 22:51

"Anet" == Anet <anet49@hotmail.com> writes:

> Hvorfor lige en nordbakke??????

Fordi både min kone og jeg har utroligt gode erfaringer med netop
fjordheste.

> Jeg syntes at det er en lidt misforstået ting at nordbakker er gode til
> børn.....jeg har oplevet en del tilfælde hvor nordbakker bestemt ikke var
> børneheste.

Det samme kan formentlig siges om alle andre hesteracer -- Islændere
bider, Arabere sparker og Jydske heste traper, og sådan er det hele
vejen igennem. Et alternativt bud på en nybegynderhest er bestemt
ikke uvelkomment, hvis det findes.

> En ung rytter uden erfaring er aldrig en god cocktail at sammen med en ung
> hest. Taler af erfaring. Som 11 årig fik jeg og min to år yngre søster en 4

Nu taler vi så også om et barn 14 år. Og et par forældre, der hver
for sig har fået flade fødder af at håndtere føl, så situationen er
måske ikke helt den samme. Om nødvendigt er vi 2 voksne, der hellere
end gerne vil være med til at ride den til (Ellers ville vi slet ikke
tænke i de baner i første omgang).

Sørgeligt

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 07-04-03 07:23

> [...]

>Det samme kan formentlig siges om alle andre hesteracer -- Islændere
> bider, Arabere sparker og Jydske heste traper, og sådan er det hele

Ja, og pintoer løber sk*de hurtigt og falder over deres egne fødder

Så skal vi ikke hellere sige at heste mest opfører sig som de er
blevet opdraget til. Jeg har haft så mange "ubrugelige" heste til
behandling, som smed ryttern af, ikke ville have sadel på, sparkede
efter rytteren, ville ikke gå og meget meget mere. En skulle sågar
have været slagtet på grund af dårlig opførsel. Alle sammen
forskellige racer hvor unoderne stammede fra hesteejeren og ikke fra
hesten. To til tre uger senere har alle været uden unoder.

Jeg ville ikke selv anskaffe mig en fjordhest, men havde jeg en her,
skulle jeg nok få den til at opføre sig som jeg ville have den til at
gøre.

Så hvis ønsket er en fjordhest, så gak dog ud og anskaf et rimeligt
eksemplar og lær den at respektere mennesket som floklederen og
respekter hesten som en hest og ikke som en kanin. Så bliver
resultatet altid en hest

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Nina Svanholm

Dato : 08-04-03 14:27

> Ja, og pintoer løber sk*de hurtigt og falder over deres egne fødder

Hmmm, mig og Jacques må så være reglen der bekræfter undtagelsen

> respekter hesten som en hest og ikke som en kanin. Så bliver
> resultatet altid en hest

Smart tænkt *S*

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 08-04-03 21:03

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

> Ja, og pintoer løber sk*de hurtigt og falder over deres egne fødder

*ROFL*

> [...]
>
> Jeg ville ikke selv anskaffe mig en fjordhest, men havde jeg en her,
> skulle jeg nok få den til at opføre sig som jeg ville have den til at

Hvem der havdedine kundskaber og erfaringer, Ole. Hvad er egentlig din
baggrund?

Exactomundo!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 08-04-03 21:03

> Hvem der havdedine kundskaber og erfaringer, Ole. Hvad er egentlig din
> baggrund?

(klip)

Med lidt sund fornuft og så lige at tænke sig grundigt om og indimellem bruge lidt utraditionelle metoder kan man nå langt med en
problem hest. At tale til og med hesten så den forstår hvad man mener og gerne vil have den til og rose hesten på de rigtige
tidspunkter. Og en vigtig ting er lige at huske at tryk avler modtryk. At skynde sig langsomt med en hest. Give en hest chance for
at forbedre sig og ikke holde fast i at den er så og så umulig. De fleste heste der er problemer med er faktisk menneskabte
problemer som vi har overført til hesten.....tankevækkende ikke????

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-04-03 21:16

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>At skynde sig langsomt med en hest.

Nemlig. Her starter min baggrund.

Mange års samarbejde med Spanske bjergbønder, har lært mig at skynde
mig langsomt, tænke mig om langsomt og så udnytte resultatet.

>.....tankevækkende ikke????

Ja, når først tanken er vakt

(Og ja, jeg *ER* Spanier)

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-04-03 21:05

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Hvem der havdedine kundskaber og erfaringer, Ole. Hvad er egentlig din
>baggrund?

Tålmodighed!
Og evnen til at udnytte det andre allerede har opdaget.
Det kaldes også for snyd visse steder.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 08-04-03 21:09

> Tålmodighed!
> Og evnen til at udnytte det andre allerede har opdaget.
> Det kaldes også for snyd visse steder.

(klip)

Vi mennesker er aldrig stærkere end en hest men vi kan så til gengæld nogle af os (fnis....) prale af at vi er klogere og det kan vi
udnytte......horsemanship....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 08-04-03 21:19

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Vi mennesker er aldrig stærkere end en hest men vi kan så til gengæld nogle af os (fnis....) prale af at vi er klogere
[CUT]

Her tror jeg at jeg er koblet af

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 09-04-03 06:55

> [CUT]
>
> Her tror jeg at jeg er koblet af

(klip)

Jamen Ole dog.....*SSSS* du plejer da ikke at være tabt bag en vogn.....

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 09-04-03 07:11

"Anet" <anet49@hotmail.com> wrote:

>Jamen Ole dog.....*SSSS* du plejer da ikke at være tabt bag en vogn.....

Næh! Jeg behøvede ikke engang en vogn for at blive "tabt"

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Anet

Dato : 09-04-03 11:23

> Næh! Jeg behøvede ikke engang en vogn for at blive "tabt"

(klip)

*GGG* du har altid en fed humor ))

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 10-04-03 22:42

> Tålmodighed!

Jammen, så har jeg jo ikke noget at frygte. Jeg er jo en meget tålmodig
mand!

> Og evnen til at udnytte det andre allerede har opdaget.
> Det kaldes også for snyd visse steder.

Tjah...

Men jeg tænkte nu mere på, hvor længe du har redet/haft med heste og gøre,
om du har været på nogle smarte horsemanship-kurser eller lignende. Eller om
du er "self-made"!? Og hvorfor det lige er western-ridning, du er faldet
for? Iøvrigt et fint billede jeg så af dig med din specialsyede cowboysadel.
Flot!

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 11-04-03 07:31

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Jammen, så har jeg jo ikke noget at frygte. Jeg er jo en meget tålmodig
>mand!

Du SKAL have tålmodighed hvis du forsøger dig med godbidder på
brændende halmballer. Held og lykke. Men hold dig fra de der bidder.

>Men jeg tænkte nu mere på, hvor længe du har redet/haft med heste og gøre,

Tjaeh... I Spanien havde jeg med vilde heste at gøre, men altså kun
som "tilskuer", bortset fra et enkelt tilfælde hvor jeg fik en i
nødden fordi jeg var for nærgående. Ellers var det æsler og muldyr.
Da jeg kom til Danmark, dec 1999, blev jeg kastet ud i at passe 8
fremmede heste. Sad selv for første gang på en hest marts 2001 og har
siden redet dagligt i mange timer.

>om du har været på nogle smarte horsemanship-kurser eller lignende.

Som sagt "snød" jeg. Brugte Gitte Naldal og har efterfølgende trænet
til hudløshed med ganske mange heste. I øjeblikket "ordner" jeg
gennemsnitlig een hest og een hesteejer om måneden. De fleste har
problemer med at lægge sadel på, men det ordnes på stedet på en times
tid. Nervøse og bange heste opstaldes her og klares på omkring 3 uger.

>Og hvorfor det lige er western-ridning, du er faldet for?

Det var nærmest et tilfælde. Vi lavede "ponytrækning" til et
velgørende arrangement, hvor også nogle westernryttere fra Butterup
deltog. Jeg så deres opvisning og mente at "det ville jeg prøve" og
talte en del med dem efter showet. Så var jeg solgt. Stilen passer
fint til den natur jeg har lige uden for havelågen.

>Iøvrigt et fint billede jeg så af dig med din specialsyede cowboysadel.

Ja, ikk'? Lavet efter mål i Texas, dekoreret af en sølvsmed i Montana
og taskerne er lavet af Maria i Ølstykke. Ramses er en dyr dreng. Som
mange andre børn ved han godt hvad han skal have på og det kan ikke
blive fint nok bare for at kunne imponere de andre heste )

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Pernille

Dato : 07-04-03 08:41

Hej Anders.

Jeg kan ikke lade være med at blande mig en smule. Jeg er af den opfattelse
at det er en dårlig blanding med en urutineret rytter eller passer og en ung
rå hest/pony. Jeg kan til gengæld godt følge jer i at det er en dejlig hest
også til børn. Jeg har ikke selv haft fjordhest men min datter rider på
rideskole hvor flere af ponyerne er fjordheste. Ikke fordi de har været
billigt til salg fordi de ikke var til at styre, men fordi de er glade for
børnene og elsker at blive nusset og brugt. De bliver sågar brugt til
handicapridning med bagrytter af samme grund. De er erfaringsmæssigt lidt
længere tid om at lære at tempoet ikke skal være så højt men når først de
har lært det er de meget sikre.

Held & lykke

Pernille

Fra : Anet

Dato : 08-04-03 12:41

> [...]
> længere tid om at lære at tempoet ikke skal være så højt men når først de

Jeg talte her for en månedstid siden med en hestehandler og vi talte om nordbakker og om at de mange gange fejlagtigt betegnes som
børneheste. De nordbakker jeg kender er enten dovne og gider kun hvad de selv vil eller også så tromler de vildt derudaf med et barn
på ryggen der er helt lam i armene for at holde dyret tilbage. Sådan en nordbakke er jo en vildt stærk hest i forhold til et barn.
Og så er der en ting jeg slet ikke kan lide ved nordbakker og det er at 1 hest skider for 3 heste ialt. De kan dog positivt leve
næsten af ingenting og halm og har derfor også tilnavnet en fattigmandshest. Det med skideriet det gør helt sikkert at der aldrig
kommer sådan en race ind i min stald hvor jeg står for mugningen.*SSS*

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 08-04-03 13:16

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e92b535$0$52090$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
> på ryggen der er helt lam i armene for at holde dyret tilbage. Sådan en
nordbakke er jo en vildt stærk hest i forhold til et barn.

Det er præcist sådan, jeg har erfaring med fjordheste, fra da jeg var barn.
Men det skal jo lige siges, at - som I nok ved - så har jeg selv en
fjordhest nu, men hun er også lidt stædig og vil helst selv bestemme, men er
godheden selv. Jeg kan heller ikke forstå, at børn og fjordheste altid
bliver sat sammen.

> [...]
fattigmandshest. Det med skideriet det gør helt sikkert at der aldrig
> kommer sådan en race ind i min stald hvor jeg står for mugningen.*SSS*

Ha, ha, skider de så meget??? Det har jeg ikke tænkt over, men jeg har jo
heller ikke andet at sammenligne med - pt.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 08-04-03 16:46

> [...]
>
> Ha, ha, skider de så meget??? Det har jeg ikke tænkt over, men jeg har jo
> heller ikke andet at sammenligne med - pt.

Ja, det gør de og det er helt vildt hvad en nordbakke kan få ud af sin mad i gødning men dem der har roser syntes nok at det er
dejligt.....*SSS*

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-03 13:20

In article <3e92b535$0$52090$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>, Anet wrote:

[klip]

> [...]
> kommer sådan en race ind i min stald hvor jeg står for mugningen.*SSS*

Hvordan kan de skide så meget når de ikke spiser noget ?

JonB

Fra : Anet

Dato : 08-04-03 16:48

> Hvordan kan de skide så meget når de ikke spiser noget ?
>
> (klip)

De spiser ikke meget kraftfoder osv. Men det de spiser er halm og halm og halm. Det støvsuger næsten deres boks i forhold til andre
hesteracer og halm giver lort og lort til den der muger ud..... Det der er dyrt er ikke halmen men derimod korn osv. og det kræver
de ikke så meget af men har alligevel altid eller som regel en pæn figur.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 09-04-03 07:03

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e92ef18$0$218$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> [...]
dyrt er ikke halmen men derimod korn osv. og det kræver
> de ikke så meget af men har alligevel altid eller som regel en pæn figur.

Min fjordhest spiser aldrig halm mere, efter vi har overtaget hende, men hun
gjorde før, fordi hun ikke fik andet (+ valset havre). Nu får hun hø og
rører aldrig sin halm i boksen.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 09-04-03 11:24

> [...]
> gjorde før, fordi hun ikke fik andet (+ valset havre). Nu får hun hø og

Det er jo klart for dejligt velbjærget hø lugter og smager jo meget bedre end halm for en hest.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 09-04-03 11:31

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e93f4d4$0$32043$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Det er jo klart for dejligt velbjærget hø lugter og smager jo meget bedre
end halm for en hest.

Jo, men er det ikke normalt, at alle heste får hø?

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 09-04-03 12:02

> end halm for en hest.
>
> Jo, men er det ikke normalt, at alle heste får hø?

(klip)

Næh, det er det vist ikke. På mange ridecentre skal man betale ekstra for at få hø til sin hest. Mange ridesteder kører med Wrap
istedet for hø. Så er der os der har en hest der ikke kan tåle hø men har det 100 % ok når han ikke får hø. Jeg bruger så Hippolyts
Prealpin til ham istedet for og det kan han godt tåle eller også bruger jeg Greenpowers Grass som han også godt kan tåle. Det er jo
ret vigtigt at hø er af en god og tør kvalitet da der ellers dannes mange svampesporer og støv og mug i høen. Høen skal jo ligge og
tørre på marken og det er rigtig vigtigt at man kan vente med at presse det til det er helt tørt. STørre ridesteder har de
simpelthen ikke tid til at vente altid og vælger derfor tit wrappen. Wrappen er også nemmere at opbevare da den jo er pakket ind og
således ikke skal stå under tag og optage indendørs oplagringsplads.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marlene

Dato : 09-04-03 12:45

Anet <anet49@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3e93fd8d$0$31975$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
Wrappen er også nemmere at opbevare da den jo er pakket ind og
> således ikke skal stå under tag og optage indendørs oplagringsplads.

Så vil jeg skynde mig at sige, at det er wraphø, vores fjordhest får. Vi har
også prøvet at købe almindelig, meget grovkornet i forhold til wraphøet, hø
til hende, men det rørte hun faktisk ikke, men hun guffer og smasker
wraphøet i sig. Ummmm........

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 09-04-03 12:59

> [...]
> også prøvet at købe almindelig, meget grovkornet i forhold til wraphøet, hø
> til hende, men det rørte hun faktisk ikke, men hun guffer og smasker

(klip)

Det er jo også med at finde det helt rigtige som passer til hesten. Det har jeg jo også måtte gøre med vores araber. Og når jeg
køber prealpin og så det greenpower så behøver jeg ikke en masse plads til opbevaring af hø fordi jeg hele tiden kan købe det jeg
skal bruge og bare fylde det ind bag i min bils bagagerum.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Tanja Bromley

Dato : 08-04-03 13:54

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
fattigmandshest. Det med skideriet det gør helt sikkert at der aldrig
> kommer sådan en race ind i min stald hvor jeg står for mugningen.*SSS*

Det er da noget sludder og vrøvl.
Min egen Fjordhest har fået spoleret mave/tarm-systemet grundet halmfodring,
fra han var føl. Han nåede at blive 12 år, før han viste symptomer (kolik,
kolik og atter kolik), og det tog mig efterfølgende 1 år og megen research
at finde ud af, hvad der helt konkret var galt.
Halm er IKKE stråfoder - halm er strøelse og til nød beskæftigelsesfoder!
Selvom Fjordheste er nøjsomme, skal de stadigvæk fodres korrekt - alt
andet er misforstået.

Og der kommer da bestemt ikke mere ud i den anden ende på en Fjordhest end
på andre hesteracer. - Hvis der gør det, så er der noget galt - enten med
Fjordhesten eller "de andre heste".

Men det er rigtigt, at Fjordheste bestemt ikke (normalt) er børneheste -
snarere tværtimod. Man skal lede længe efter tilsvarende egenrådig pony
Men godmodige er de da som regel, og rimelig rolige. Dovenskaben kan jeg
ikke tilslutte mig .... min egen er et levende bevis på, at Fjordheste kan
være meget arbejdsivrige, og (med den rette opdragelse) meget lærevillige.

/Tanja

Fra : Anet

Dato : 08-04-03 16:51

> [...]
> på andre hesteracer. - Hvis der gør det, så er der noget galt - enten med

Det er stort set heller ikke fordi at folk regner halm for foder men en nordbakke elsker bare at spise og spiser så alt det halm der
er i boksen i forhold til andre heste. Vi lavede engang et regnestykke fordi vi ikke nogen af os tøser havde lyst til at muge hos
nordbakkerne fordi der altid var mere. Så vi talte trillebøre og så delte vi stalden op efter det og jeg skal love dig, at der
skulle muges hos nogle flere heste i forhold til nordbakkerne for at have den samme mængde gødning.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Musen

Dato : 08-04-03 17:40

klip---
> [...]
fattigmandshest. Det med skideriet det gør helt sikkert at der aldrig
> kommer sådan en race ind i min stald hvor jeg står for mugningen.*SSS*

Guuud jeg vidste ikke at det var fordi det var en nordbagge den gjorde det,
men vores hoppe (hendes som vi er kommet af med), svinede omtrent det
tredobbelte af hvad Nilco gør, trods det at Nilco er mindre. Det undrede mig
tit, men jeg troede faktisk bare at det var fordi at hun generelt var et
svineøre
Men ja tilgengæld så levede hun af to håndfulde foder tre gang dagligt, og
var absolut ikke tynd
/Musen

Fra : Anet

Dato : 08-04-03 17:55

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse news:3e92fb4a$0$42599$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> [...]
> svineøre
> Men ja tilgengæld så levede hun af to håndfulde foder tre gang dagligt, og

(klip)

*GGGGGG* ja, så var det jo godt at du fik solgt hende *SSSS*. Nordbakker er jo kendt for at tage let på og udnytte det foder som de
får optimalt. Det samme kan vist siges om oldenborger og frederiksborger. Derimod vores araber kan godt være svær at fodre på men
det er nok også fordi han er så kræsen......

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 12:00

"Anet" skrev:
> [...]
> på ryggen der er helt lam i armene for at holde dyret tilbage. Sådan
en nordbakke er jo en vildt stærk hest i forhold til et barn.

Ja, og så vil jeg lige minde om ham som for 2-3 år siden blev slået
ihjel af sine to fredelige, men bomstærke nordbakker i Ulfborg. Der
var næsten landesorg i hele vestjylland, da han blev begravet. Min
gamle naboes kone sang, Kald det kærlighed, så ikke et øje var tørt i
kirken - han efterlod sig nemlig en ung enke med små børn.

Nordbakker er efter min mening ikke en hest til et barn!

Mvh. Lene

Fra : Anet

Dato : 14-04-03 12:04

.. Sådan
> [...]
> kirken - han efterlod sig nemlig en ung enke med små børn.
>
> Nordbakker er efter min mening ikke en hest til et barn!

(klip)

Det var dog en trist historie og synd for de efterladte.
Min konklusion af en nordbakke er at den egner sig godt til voksne som vil have sig en god skovturshest som er rimelig stabil i
trafikken. Det er jo en stærk hest og den kan jo holde til noget og så har den som regel godt af motion da den race tit bliver lidt
for buttet.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : NejdogBrunett

Dato : 14-06-03 16:43

Hej!

Nogen synes, at nordbagger er søde. Og nogen ikke. Men en ting er
sikkert: Det er er IKKE en børnepony. Jeg var til stævne for ca. en
måned siden, der var tre nordbagger med, og TO af dem sprang over det
lille hegn ind til springbanen! De små børn sad og rev og flåede i
munden på dem, men sådan noget er nordbagger gode til at ignorere. Jeg
kendte en nordbagge (på en rideskole), der smed børnene af hele tiden,
den fik sådan nogle i røven efter hver ridetime, blev sat ud af ridning,
men den var fuldstændig ligeglad. Jeg har ikke sådan noget imod
nordbagger, men nordbagger ER lavet til at bruge oppe i fjeldene eller
foran en plov. Grunden til at de fleste rideskoler har ca. 5 af dem, er
simpelthen fordi de er så billige. Købt hos en hestehandler, som købte
dem, fordi børnene, der havde haft den, ikke kunne styre den
overhovedet.

Det er det samme med forældre, som giver deres børn shetlandsponyer, for
de er jo så søde, fordi di er så små. En pige på 5 år, kan altså IKKE
magte en shetlandspony.

Hvis man skal have en SUVERÆN pony til børn og hele familien, for hesten
kan trække farmand på 90 kg, er det en gotlandsruss. Der er ikke så
mange, der kender den type, men den kommer fra Sveriges lille ø,
Gotland. Og de kan blive meget gamle, og blive redet rigtig længe. De
bliver ca. 50 år, og er i fol som 30-årige. De er verdens bedste
trav-ponyer, og blevet kåret (i Sverige) som verdens bedste
børne-ponyer. Jeg har selv haft to, som jeg red op, og de er meget
lærenemme. Nu har mine søskende dem, og min ene lillesøster på 8 år
rider efter et ½ år LB på den. Den er en super børnepony.

Mvh Mie

http://www.kandu.dk/

Fra : Malene P

Dato : 15-06-03 06:54

"NejdogBrunett" <NejdogBrunett.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kendte en nordbagge (på en rideskole), der smed børnene af hele tiden,
> den fik sådan nogle i røven efter hver ridetime, blev sat ud af ridning,

Jeg håber den pågældende rideskole er blevet lukket og ejeren buret inde.
Naturligvis hjælper tæv ikke efter en ridetime -de, der har gjort det, må
være syge i hovedet. Skal man afstraffe/korrigere en hest, skal det ske
samtidig med den handling, der skal straffes/korrigeres for. Så selvfølgelig
var hesten "ligeglad" -eller måske snarere så skræmt og usikker, at den blev
endnu sværere at have med at gøre. Føj for en opførsel.

med venlig hilsen
Malene P

Fra : NejdogBrunett

Dato : 15-06-03 09:54

Ja, men det jeg mener er, at fjordheste er mere robuste og hårdføre end
andre hesteracer, så derfor er det ikke en god ide, at lade bør have med
dem at gøre.

Mvh Mie

http://www.kandu.dk/

Fra : Malene P

Dato : 15-06-03 10:23

> Ja, men det jeg mener er, at fjordheste er mere robuste og hårdføre end
> andre hesteracer, så derfor er det ikke en god ide, at lade bør have med
> dem at gøre.

Heri er jeg helt enig -selv om jeg selv som barn var pjattet med dem, red
mange af dem og slap godt fra det. Al anstændig omgang med heste bør være på
hestenes præmiser efter min mening. Og det var især din fortælling om at
hesten fik tæv EFTER ridetimen, der gjorde mig vred. Resten er jeg enig
i -selv om en 14-årig dreng måske heller ikke passer sammen med en lille
gotlandsruss??

med venlig hilsen
Malene P

Fra : NejdogBrunett

Dato : 15-06-03 10:32

Det er rigtigt. Men det nytter jo heller ikke, at han får en DV på
180... Og hvis de nu senere fik børn igen. Drengen skal vel heller ikke
ride stævner, lyder det som. Og man må ikke tage fejl. For en
gotlandsruss kan bære et menneske på 90 kg. Men en ting er i hvert fald
sikker: En fjordhest er IKKE nogen god ide.

Mvh Mie

http://www.kandu.dk/

Fra : Nina Svanholm

Dato : 17-06-03 22:05

Hej

Jeg kan ganske simpelt ikke lade være med at blande mig, selvom jeg ellers
havde bestemt mig for at holde min mund. Jeg fik en Fjordhest da jeg var 12
år gammel, hun er simpelthen den bedste hest jeg nogensinde i hele mit liv
har haft i hænderne, og jeg har haft fat i rigtig mange, da folk tit har
"hyret" mig til at tilride deres heste.

En anden ting er at jeg arbejder på Marjatta, som er et hjem for
udviklingshæmmede (autister, mongoler osv.) og de har to Fjordheste, som
bliver brugt til de her børn og unge..............det er jeg ret overbevist
om ikke ville finde sted hvis de virkelig er så slemme som du skriver!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Anet

Dato : 15-06-03 15:25

Resten er jeg enig
> i -selv om en 14-årig dreng måske heller ikke passer sammen med en lille
> gotlandsruss??
>
> (klip)
Jeg tror at vi alle har gode og dårlig eksempler på racer og børn der passer
og ikke passer sammen.
Min datter fik min mors ox arabervallak da pigen var 9 år og havde redet i
små to år. Vil det være passende i andres øjne og ører? Nej, måske ikke
ligefrem vel? men når jeg så fortæller, at araberen aldrig bukker eller
stejler, er trafikvant og kan gå en pæn og ordentlig La-dressurklasse og er
yderst velopdragen og at jeg pigens mor altid var til stede når der skulle
rides. Joh, så kan det jo lade sig gøre, men det er tit den hjælp og
vejledning som barn/hest mangler.

--
~Hilsen
Annette~

Fra : taina

Dato : 15-06-03 10:29

> [...]

> Ja, men det jeg mener er, at fjordheste er mere robuste og hårdføre end
> andre hesteracer, så derfor er det ikke en god ide, at lade børn have med

Alle heste er store og farlige, hvis man ikke ved, hvad man har med at gøre.
Jeg kan ikke se, at et par hundrede kilo fra eller til - eller større
robusthed eller hårdførdhed - kan gøre dem mere eller mindre velegnede til
børn.

Det, der betyder noget, er at hesten er velredet og veltrænet, og når du
beskriver behandlingen af en af hestene - at den fik bank efter ridetimen og
altså lang tid efter den har været ulydig - så kan jeg høre, at de folk der
omgås hesten ikke har forstand på, hvordan hesten fungerer.

Ergo er hesten ikke veltrænet og dermed ikke egnet til børn.

I øvrigt tror jeg, at der er et helt andet problem med nordbagger og
shetlændere, som absolut ikke er hestenes skyld. Mange tror simpelt hen, at
fordi det er de racer, så er det automatisk børneheste, og man behøver
derfor ikke at træne dem på samme måde som andre heste. - dybt suk!

Mvh. tina

Fra : NejdogBrunett

Dato : 15-06-03 10:45

Fjordheste er køreheste, og skal bare stå ude på en mark og ligne en ko.
Forstå det!!! Det er ikke børne- eller rideponyer!

http://www.kandu.dk/

Fra : taina

Dato : 15-06-03 11:22

"NejdogBrunett" <NejdogBrunett.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> Fjordheste er køreheste, og skal bare stå ude på en mark og ligne en ko.
> Forstå det!!! Det er ikke børne- eller rideponyer!

En nordbagge ligner på flere væsentlige punkter en hest: Den vrinsker, den
lægger pærer, og den har reaktionsmønstre, der svarer til de fleste heste,
deriblandt flugtinstinktet.
Deraf slutter jeg, at der skal et meget stort avlsarbejde til for at få den
til at ligne en ko.

Held og lykke med projektet.

mvh. tina

Fra : Anet

Dato : 15-06-03 15:29

> [...]
> deriblandt flugtinstinktet.
> Deraf slutter jeg, at der skal et meget stort avlsarbejde til for at få

GRINER vildt meget..... ))

--
~Hilsen
Annette~

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 15-06-03 15:24

On Sun, 15 Jun 2003 09:45:09 GMT, "NejdogBrunett"
<NejdogBrunett.news@kandu.dk> wrote:

>Fjordheste er køreheste, og skal bare stå ude på en mark og ligne en ko.
>Forstå det!!! Det er ikke børne- eller rideponyer!

   Det var fandme da noget af en generalisering! Fjordheste er
familiens hest - glimrende både for vogn, på en dressurbane og i
springning. Alt andet er forstokket og gammeldags tænkning. Du skulle
prøve at tage til et fjorhestestævne - så skal du bare se løjer om
hvad sådan en fætter kan.
   Blot som en note - jeg er dog enig i at fjordheste _ikke_ er
børneheste - omend børn godt kan ride på fjordheste....

Fra : Marlene

Dato : 16-06-03 09:07

NejdogBrunett <NejdogBrunett.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eec40c4$0$48889$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Fjordheste er køreheste, og skal bare stå ude på en mark og ligne en ko.
> Forstå det!!!

What?????

>Det er ikke børne- eller rideponyer!

Det kan jeg kun give dig ret i, som jeg har skrevet herinde flere gange.
Prøvede selv et par stykker af slagsen, da jeg var barn, men nu har jeg den
dejligste fjordhest, der totalt adlyder min stemme - og der er brugt NUL
vold, men ved gentagne øvelser og ros kommer man langt, som mange herinde
også er klar over.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 15-06-03 15:28

">
> [...]
> fordi det er de racer, så er det automatisk børneheste, og man behøver
> derfor ikke at træne dem på samme måde som andre heste. - dybt suk!

Ja, jeg tror at det uddannelsen og omsorgen for mange heste som gør dem
uegnet til børn. En uopdragen hest kan være direkte farlig og sådan en hest
bør efter min mening slet ikke indsættes i en undervisningstime før den er
afrettet og kan lystre.

--
~Hilsen
Annette~>

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 15-06-03 16:03

Jeg har selv haft en nordbagge, og den var sød og rar. lavede ingen nar
streger og den var ikke ligeglad hvis den fik et klap i numsen.
Vi startede la3 dressur blandt heste og vandt.

Min veninde har en nordbagge til hendes datter, og denopføre sig også pænt.

Men ret skal være ret ikke ALLE nordbagge er for børn.

Fra : taina

Dato : 15-06-03 18:07

"Camilla Fruergaard" <mitfornavn@mitefternavn.com> skrev i en meddelelse

> [...]
pænt.

> Men ret skal være ret ikke ALLE nordbagge er for børn.

Nej, og det er alle shetlændere, new forest, arabere, connemaraer eller hvad
de nu hedder, heller ikke. Det kommer an på den enkelte hest...

mvh. tina

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 15-06-03 18:35

> Nej, og det er alle shetlændere, new forest, arabere, connemaraer eller
hvad
> de nu hedder, heller ikke. Det kommer an på den enkelte hest...

> mvh. tina

NEMLIG

Fra : Camilla Fruergaard

Dato : 15-06-03 18:36

> Nej, og det er alle shetlændere, new forest, arabere, connemaraer eller
hvad
> de nu hedder, heller ikke. Det kommer an på den enkelte hest...
>
> mvh. tina

NEMLIG

Fra : Marlene

Dato : 16-06-03 09:09

NejdogBrunett <NejdogBrunett.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3eeb4323$0$48912$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> kendte en nordbagge (på en rideskole), der smed børnene af hele tiden,
> den fik sådan nogle i røven efter hver ridetime, blev sat ud af ridning,

Du godeste, hvor tumpet og dum kan man være???? Tænk engang at have en
rideskole og så behandle en hest på den måde - en hest - fjordhest - som er
kendetegnende for at være den mest godmodige hest, hvis altså den er
opdraget ordentligt. Og den bliver jo aldrig godmodig ved at man slår på
den - tværtimod.

Mvh. Marlene.

Fra : Anet

Dato : 16-06-03 11:38

> [...]
> kendetegnende for at være den mest godmodige hest, hvis altså den er
> opdraget ordentligt. Og den bliver jo aldrig godmodig ved at man slår på

Man når aldrig ret langt ved at bruge desideret vold mod et dyr. Men selve
problemet er nok, at den omtalte hest ikke er opdraget ordentlig. Nordbakker
er efter mit skøn ikke de mest intelligente og lærenemme heste. De kan godt
være lidt tykpandede at lære ting men, så må man jo bare have det
tålmodighed mere når man vælger at bruge den race på sin rideskole. Mange
rideskoler bruger dem jo nok også fordi at en nordbakke er en billig hest i
indkøb og så er den ikke så dyr at fodre på som f.eks en fuldblod er det
(generelt set altså....)

--
~Hilsen
Annette~.

Fra : Anne Berit Nyland

Dato : 16-06-03 20:20

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i melding
> [...]
> være lidt tykpandede at lære ting men, så må man jo bare have det
> tålmodighed mere når man vælger at bruge den race på sin rideskole.
Vent nå litt her! Jeg red en fjordhest i flere år og han var det skjønneste
som finnes! Han ble brukt i rideskolen (hoppet enkelthindre på 120 cm!), var
vidunderlig på tur, god kjørehest både i enbett og tospann, ble brukt i
terapiridning og enkle westernøvelser tok han som ingenting. Der de mer
"edle" hesterasene rullet med øynene og ble hysteriske over en liten "bro" i
ridehuset, å skulle trekke en bom etter seg eller gå over en pressening bare
tuslet han ivei uten å bry seg i det hele tatt. Nei, takke meg til en
fjording fremfor et "edelt" nervevrak.

Anne Berit - Norge