Serial ATA RAID
Fra : Steen

Dato : 06-04-03 20:53

Jeg har problemer med mit MSI KT4-Ultra2-BFISR bundkort.
Jeg har kørt fint med 2 x 80GB Seagate Barrc. IV.

Jeg har nu købt 2 x 120GB Serial ATA Barracuda V og vil køre Raid 1, jeg har
fulgt vejledningen om at lave en afspejling af opsætningen fra min gamle
80GB disk.
Det startede også fint, den gik igang, men da den kom til 5% kom der en
fejlmelding, jeg slukkede og nu vil den slet ikke registrere at der sidder
en disk i det alm. ATA stik i raid delen.

Jeg har prøvet alt, resat bios, opdt. bios, prøvet med den anden 80GB disk,
men intet hjælper.
Nu er jeg gået tilbage til den gamle opsætning og det køre fint igen.
Er det mon den alm. ATA port i RAIDèn der stået af ???.

Mvh Steen.

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 06-04-03 21:56

Ikke at jeg ved, om skidtet er stået af eller ej, men:

Hvad med bare at kopiere al data til de nye diske??

De "gode, gammeldags" metoder er vel de nemmeste.

Fra : Steen

Dato : 06-04-03 22:06

"Kim Fritze Sillasen [9000]" <Fritze76@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvad med bare at kopiere al data til de nye diske??
>
> De "gode, gammeldags" metoder er vel de nemmeste.

Hej Kim !

Det kan du ikke, de nye diske kan kun bruges i Raid opsætningen.

Hilsen Steen

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 06-04-03 22:10

> Det kan du ikke, de nye diske kan kun bruges i Raid opsætningen.

Jah, men så'n en RAID 1 disk er ligelgad med om den sidder i RAID 1 eller
ej, så du kan tage den ene af dem og sætte på den alm. IDE controller, sætte
RAID 1 op med de 2 nye diske på RAID controlleren og så kopiere hele skidtet
over.

Fra : Steen

Dato : 06-04-03 23:16

> [...]
sætte
> RAID 1 op med de 2 nye diske på RAID controlleren og så kopiere hele

Jeg tror ikke du har ret.

Bundkortet har to alm. IDE stik som jeg bruger nu.
Så har det til RAID, 2 stk. Serial ATA stik ( de nye små m/smale kabler) +
et alm. IDE stik, og det er det jeg efter brugervejledningen skal bruge til
at lave et spejl af min gamle install.

Hilsen Steen

Fra : Kim Fritze Sillasen ~

Dato : 06-04-03 23:45

> Jeg tror ikke du har ret.

Jeg er rimelig sikker på at jeg *har* ret.

> [...]
> et alm. IDE stik, og det er det jeg efter brugervejledningen skal bruge

Jeg er fuldstændig klar over, hvordan det virker/ser ud.

Jeg er også klar over, hvordan RAID fungerer.

Prøv det jeg sagde. Den ene harddisk over på et af de alm. IDE kanaler, de 2
nye harddiske i RAID på SATA kanalerne og så bare kopiere skidtet over. Jeg
ser *ingen* grund til at det ikke skulle virke.

I RAID 1 gemmes data jo som på en alm. IDE disk. Den skriver bare data på 2
diske samtidigt. Ergo må den ene af diskene virke som en alm. IDE disk når
den sættes på en alm. IDE kanal.