Tælle antallet af filer i en mappe...Hvord~
Fra : Kenneth Auchenberg

Dato : 06-04-03 19:14

heyza

Hvordan tæller man antallet af filer i en bestemt mappe?

Jeg ved godt hvordan man gør med en DB, count

men hvordan gør man med filesystem?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-03 20:39

Kenneth Auchenberg skrev:

> Hvordan tæller man antallet af filer i en bestemt mappe?
>
> Jeg ved godt hvordan man gør med en DB, count
>
> men hvordan gør man med filesystem?

Bruger FSO (FileSystemObject) og tilhørende metoder. En
googlesøgning på fso+file+count gav bl.a.:

<http://www.asp101.com/samples/viewasp.asp?file=random_image.asp>

Et stykke nede kan man læse:

'* klip ******************************************
' Variables for our FileSystemObject objects
Dim objFSO, objFolderObject, objFileCollection, objFile

' A pair of integers for our random image selection
Dim intFileNumberToUse, intFileLooper

' A "handle" to the file we choose to use
Dim objImageFileToUse

' A variable to build our image tag
Dim strImageSrcText

' Lets see what's in the directory:
Set objFSO = Server.CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set objFolderObject = objFSO.GetFolder(Server.MapPath(IMGS_DIR))
Set objFSO = Nothing

Set objFileCollection = objFolderObject.Files
Set objFolderObject = Nothing

' Get a count of files and use it to generate a random
' number from 1 to the count.
intFileNumberToUse = Int(objFileCollection.Count * Rnd) + 1'

'* klip ******************************************

Antallet af filer gemmer sig i den sidste linje.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kenneth Auchenberg

Dato : 07-04-03 15:24

Fandt faktisk selv ud af det...

-' Variabler
-Dim fso, f, folderspec, i
-
-' Find den fysiske placering af folderen
-folderspec = Server.Mappath("<mappe navn>")
-
-' FileSystem objektet
-Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
-
-
-' Folder objektet
-Set f = fso.GetFolder(folderspec)
-
-
-   For Each Files In f.files
-   i = i +1
-   next
- %>

Og så:
- <% = i %> som er det samme som response.write

Var faktisk ikke så svært

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-03 15:37

Kenneth Auchenberg skrev:

> Fandt faktisk selv ud af det...

Hvad? (Det er lettere at læse dine svar hvis du citerer lidt af den
foregående tekst).

> -   For Each Files In f> .files
> -   > i = i > +1
> -   next

Du behøver ikke at løbe alle elementer i files igennem for at få
antallet. Brug egenskaben .Count:

i = f.files.Count

NB: Hvorfor indleder du alle dine kodelinjer med "-"? De bliver
sværere at læse og man skal redigere i dem hvis man vil klippe-
klistre.

--
Jens Gyldenkærne Clausen