variabel
Fra : bsn

Dato : 06-04-03 10:57

Hejsa...
Jeg er en newbi ud i asp + vbscript.
- jeg er ved at lave en artikeloversigtside og en artikelvisningsside
Jeg har et problem, som er flg.
Jeg skal have overført en variabel (ArtikelID) fra artikeloversigtside til
artikelvisningside, for at kunne vise hele artiklen.
Kan i hjælpe med det...???
Hilsen
Bjarne

Her er kode fra min artikeloversigtsside:

<%Do While Not RS.eof
response.write "<tr>"
response.write "<td>" & "<P><FONT FACE=Verdana SIZE=2><B>" & _
RS("Klip") & "<BR>" & "<form action=artikel.asp" & "method=post" & ">" & _
"name=" & "<BR>" & "<A HREF=" & "artikel.asp" & "> Læs hele artiklen her" &
_
"</A></FONT>"
response.write "</tr>"
RS.movenext
Loop
response.end
Set Conn=Nothing
%>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-03 14:07

bsn skrev:

> Jeg skal have overført en variabel (ArtikelID) fra
> artikeloversigtside til artikelvisningside, for at kunne vise
> hele artiklen. Kan i hjælpe med det...???

Helt generelt kan du enten bruge en querystring eller en form-post.

Med querystring kan du blot skrive

- og på minside.asp henter du så værdien 23 ved at skrive:

   Dim artikelID
   artikelID = Request.Querystring("artikelID")

> Her er kode fra min artikeloversigtsside:

Du får lige et par kommentarer med på vejen.

> <%Do While Not RS.eof
> response.write "<tr>"
> response.write "<td>" & "<P><FONT FACE=Verdana SIZE=2><B>"

Der er ikke nogen grund til at definere skrifttypen på hver eneste
tabelcelle. Du kan gøre det langt kortere med css - se evt.
tutorialen på html.dk: <http://html.dk/tutorials/css/>.

> RS("Klip") & "<BR>" & "<form action=artikel.asp" &
> "method=post" & ">"

Det er ikke nødvendigt at bruge en form til at overføre en enkelt
værdi til en anden side. Hvis du alligevel vil bruge en form skal
du for det første huske at afslutte den igen (med </form> - hver
gang) og dernæst bruge en submitknap for at få den til at virke.

> "<A HREF=" & "artikel.asp" & "> Læs hele artiklen her" & _
> "</A></FONT>"

Hvis du bare skriver:

her</a>

- så er oplysningerne om artikelnummeret med i dit link.

Jeg vil i øvrigt anbefale dig at droppe den lange response.write-
sætning og i stedet skifte til html-mode. Det er lettere at
håndtere. Hvis du bliver i asp-mode skal du tage højde for at
anførselstegn (som der bør være til html-parametre) skal escapes -
det er ikke umuligt, men det er lidt sværere at holde styr på.

> Loop

Du skal huske at sætte start- og slutkode for selve tabellen
(<table> og </table>) - det har du sikkert allerede, men man kan
ikke se det af dit udsnit.

> response.end
> Set Conn=Nothing

Hvis du vil "lukke og slukke" pænt skal du både lukke og deallokere
såvel conn som rs:

   rs.close
   set rs = nothing
   conn.close
   set conn = nothing
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : bsn

Dato : 06-04-03 14:28

Tak for det, jeg havde læst lidt på de andre indlæg, og fundet løsningen.
Måske du kan svare på et andet spg.
Jeg har en tabel på 3 kolonner til at læse ud i.
Jeg vil gerne læse ud i den miderste kolonne...
Hvordan er det lige det ser ud...kodestumpen ligger nede i mailen...
og tak endnu engang
Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 06-04-03 20:31

bsn skrev:

> Jeg har en tabel på 3 kolonner til at læse ud i.

Hvad forstår du ved "læse ud i"?

> Jeg vil gerne læse ud i den miderste kolonne...

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener, men her er et
bud:

> Hvordan er det lige det ser ud...kodestumpen ligger nede i
> mailen...

Det kan jeg ikke se. Bundcitater er i mit program erstattet af
følgende tekst:

   [(full)quote behind posters text deleted by Morver]

Henvis til de relevante linjer i et tidligere indlæg eller skriv
dem evt. igen. Bundcitater kan ikke bruges til noget fornuftigt.
Se evt. forklaringen i min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : bsn

Dato : 08-04-03 12:14

> Hvad forstår du ved "læse ud i"?
Data fra databasen vises i tabellen
vise data i miderste kolonne
> Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hvad du mener, men her er et
> bud:
Min kode

<center>

<thead>

<th width="54%" align="center" bgcolor="#C0C0C0"><b><font color="#FF0000"

</thead>

<tbody>

<%

do while not RS.eof

response.write "<b>" & "ArtikelID: " & "</b>" & RS("ArtID") & "<BR>" & "<b>"
& "Kilde: " & "</b>" & RS("Kilde") & "<BR>" & "<b>" & "Dato: " & "</b>" &
RS("DatoTid") & "<BR>" & "<BR>" & "<center>" & "<b>" & RS("Overskrift") &
"</b>" & "</center>" & "<BR>" & "<BR>" & RS("ArtikelTekst")

RS.movenext

loop

response.end

Set Conn=Nothing

%>

</tbody>

Hilsen Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-04-03 12:22

bsn skrev:

> <center>

Hvorfor har du to centreringskoder umiddelbart efter hinanden? Du
kan roligt slette den sidste.

> <tbody>

Et td-element skal stå inde i et tr-element - du mangler altså en

> <%
>
> do while not RS.eof

Som koden står nu skriver du alle poster til en enkelt tabelcelle
(som så ikke er gyldig på grund af en manglende tr, men det er en
anden sag).

Hvis du vil have en række pr. post kan du skrive:

*******
<!-- tabelstart som før -->
<tbody>

<% do while not RS.EOF %>
       <b>Kilde:</b> <%= RS("kilde") %>
       <!-- etc. -->

<% rs.movenext %>
<% loop %>

</tbody>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : bsn

Dato : 10-04-03 09:00

Mange tak for hjælpen
Bjarne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 10-04-03 09:13

bsn skrev:

> Mange tak for hjælpen

Velbekomme. Hvis du vil have hjælp en anden gang vil jeg anbefale
dig at læse og følge retningslinjerne for citater på usenet. Du kan
se en kortfattet udgave i min signatur eller følge linket samme
sted for en mere udførlig forklaring.
--
Jens Gyldenkærne Clausen