Ignorering af html koder i f.eks. tagwall
Fra : pr1nSen

Dato : 06-04-03 07:54

Hey, hvordan "ignorer" man html koder i ens tagwall? jeg har
lavet en tilmeldings liste til et projekt jeg har gang i, men så
er der nogle som laver html koder istedet for info om dem :/, og
fucker det hele op, så det ville jo være genialt hvis jeg kunne
få sat en stopper for dem, på forhånd tak

pr1nSen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 06-04-03 08:51

"pr1nSen" <pr1nsen@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> fucker det hele op, så det ville jo være genialt hvis jeg kunne
> få sat en stopper for dem, på forhånd tak

Du kan evt. skrive en funktion der finder "<" og ">" og sletter alt imellem
dem...men, det er lidt vovet hvis andre skriver eks. " og 5 >3" fx.

Du kan derimod bruge Server.HTMLEncode(text) til at konvetere alle tegn til
html. Så vil < hedde &lt; og > hedde &gt; eller noget i den retning. Så hvis
nogen skriver <font color="FFFFFF"> så kommer det til at stå sådan i
tagwallen.

\Henrik

Fra : Philip

Dato : 06-04-03 19:57

"pr1nSen" <pr1nsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hey, hvordan "ignorer" man html koder i ens tagwall?

Brug replace
indhold = objRecordset("indhold")
indhold = replace(indhold,"<","&lt;")
indhold = replace(indhold,">","&gt;")

response.write "<p>" & indhold & "</p>"
osv.

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 07-04-03 06:17

> Brug replace
> indhold = objRecordset("indhold")
> indhold = replace(indhold,"<","&lt;")
> indhold = replace(indhold,">","&gt;")

husk også at replace ' og "

indhold = replace(indhold,"'","&#39;")
indhold = replace(indhold,""","&#34;")

\Henrik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-03 08:47

Henrik Hejbøl Jensen skrev:

> husk også at replace ' og "

Hvorfor det? Anførselstegn har ikke nogen speciel betydning i HTML
(medmindre de står inde i en htmlkode - det er ikke muligt når man
har escapet < og >).

Noget andet er at man kan klare sig med at skrive
Server.HTMLencode(indhold).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 07-04-03 08:47

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 08-04-03 14:42

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> [...]
> har escapet < og >).
>
> Noget andet er at man kan klare sig med at skrive

Nej, ingen betydning i html, men når du indsætter dem i en Databasen brokker
den sig gerne. ' kan desuden bruges til alskens mystiske formål fordi du
afslutter en string med den.

" giver bare fejl når du prøver at indsætte sådan en i db...

\Henrik

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 09-04-03 13:37

Henrik Hejbøl Jensen skrev:

> Nej, ingen betydning i html, men når du indsætter dem i en
> Databasen brokker den sig gerne.

Ja - såfremt man bruger en INSERT-kommando (ikke hvis man bruger en
cursor).

Til gengæld er der i mine øjne ingen grund til at htmlencode
tekster i en database - den slags gøres i mine øjne bedre når man
udskriver teksten på en side.

For at opsummere:

- Når man indsætter tekst i en database skal man erstatte (escape)
enkeltanførselstegn.
- Når man udskriver tekst fra en database kan man sikre sig mod
påvirkning af htmlkoder ved at bruge server.htmlencode.
--
Jens Gyldenkærne Clausen