problem med mb Chaintech 6ATA2
Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-04-03 01:12

Jeg skal se på en pc for en ven, og kan ikke finde ud af fejlen.
Der har dels været nogle software problemer, som burde være løst nu, men der
er også noget andet, idet den efter ca. 10 min smider skærmen af. Det vil
sige, at den simpelthen holder op med at sende signal til skærmen.
Det tager så mellem 15 og 30 min inden den virker igen.
Jeg har flere gange set i bios på temp, men har ikke set hverken mb eller
cpu være over 34 grader.
En enkelt gang mistede den cmos oplysninger og indlæste så default
indstillinger.
Første gang jeg fik liv i den efter flere forsøg, nåede jeg at se, at den
skrev noget om flash fejl, inden den gik videre til windows boot og låste.
(Det var en windows fejl (win me). Han nægter at have forsøgt at flashe
bios, hvilket jeg heller ikke tror han kan finde ud af. Der ligger et bios
flash program på mb cd.en men ingen bios, så selv om han fik aktiveret det,
burde det ikke føre til noget.
Da han har haft rodet med at skifte grafikkort ud fra et geforce 2 til et
vistnok geforce 4, troede jeg, at det måske var grafikkortet, der var noget
i vejen med. Det er nu gf2 kortet der sidder i igen.
Jeg tog det ud og satte et gl. tseng pci kort i, og umiddelbart kunne den så
køre lidt længere inden den låste, men den gjorde det på et tidspunkt.
Jeg har bemærket flere gange, at hvis jeg er i bootprocessen, når den skal
til at låse, så når den ca. frem til ramoptælling, hvorefter den booter
forfra 3-4 gange, hvorefter forbindelsen til grafikkortet smutter. Det kan
også ske, mens jeg står i bios.
Den bruger 2x128 mb ram, som jeg har prøvet at pille ud og køre med
enkeltvis, men stadig samme problem.
Bios er nu opdateret til sidste nye - uden ændring.
Ja, det vil sige, at inden opdatering kørte cpu tilsyneladende med 667 mhz
og jeg mener, at der stod, at det var en pentium 3. Efter opgradering var
det nu en Celeron 700 mhz.
Jfr. manualen kan den kun køre med en 600 mhz? Jeg har haft den ud, men kan
ikke se nogen steder, hvilken størrelse den rent faktisk har, men han har
kørt med den et stykke tid uden problemer. Jeg ville så prøve at klokke den
ned, men selv om jeg satte den til en 400 mhz (6x66) kører den som 700 mhz.
Jfr. indstillinger i manualen fra nettet kunne den kun clockes til 600, men
på et tidspunkt røg den alligevel op på 766 mhz.
I bios kunne jeg kun se at den kunne køre 66 og 75, men i manualen står der
66, 100 og 133, så det passede heller ikke sammen.
Nu har jeg så lige fundet ud af, at jeg skal flytte nogle jumpere, så skulle
100 og 133 dukke op, men det bliver efter lidt søvn, da den netop er gået
ned igen.
Hvilken indstilling skal jeg prøve at sætte den til, for at klokke den så
langt ned som muligt, for at prøve at eliminere risikoen for, at den er
overclocket?
Andre ideer om, hvad der kan være galt?
Jeg synes forresten at have bemærket, at et par af de gange, hvor den gik
ned, da lyste begge led som ved harddisk aktivitet samt også cdrom drev og
brænder. Men igen ikke hver gang. Reset knappen virker iøvrigt ikke, når den
er gået ned.
Kan det evt. være strømforsyningen, som opfører sig mærkeligt?

Kurt

Fra : Steen B

Dato : 06-04-03 12:38

On Sun, 6 Apr 2003 02:11:58 +0200, "Kurt B. Andersen"
<kurt@portalen.no> wrote:

> [...]
>sige, at den simpelthen holder op med at sende signal til skærmen.
>Det tager så mellem 15 og 30 min inden den virker igen.

Formentligt fejl i en transistor / Tyristor i skærmen
/steen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 06-04-03 18:25

"Steen B" <rdh4420@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Formentligt fejl i en transistor / Tyristor i skærmen
> /steen

Nej desværre ikke. Jeg bruger en af mine egne skærme, og der laver den samme
nummer, som den gjorde hos ham.

Kurt