Problemer med gammel computer
Fra : Jakob Larsen

Dato : 05-04-03 16:40

Hejsa!

Jeg har et problem med en gammel computer. Jeg kan ikke få cdrom-drevet til
at virke. Jeg har forsøgt på flere måder, med flere drivere. Men computeren
fryser hver gang den begynder at indlæse cdrom-driveren. Jeg har prøvet med
diverse startup diske for windows 98 og 95, både Microsofts og bootdiske
hentet fra www.bootdisk.com .

Cdrom-drevet HAR virket, det holdt op efter jeg havde slettet windows på
maskinen, og ville til at installere det på ny. Der er forresten også prøvet
med et andet drev, der helt sikkert fungerer. Drevet er koblet korrekt til
som det plejer og der er ikke pillet ved jumpers.
Jeg har en skummel mistanke om at jeg har rodet ved noget i BIOS, det er i
hvertfald umiddelbart det eneste sted jeg kan se der kan være noget galt.
Men hvad kan det være? Jeg har ikke detaljerede data om pc'en på nuværende
tidspunkt, men processoren er noget i stil med pentium 100, og cdrom drevet
er standard ATAPI. Yderligere oplysninger kan fremskaffes hvis det ønskes.

Og forresten kan diverse dos-utilities godt se cdrom-drevet.

Tips og trick til hvordan jeg løser det her er meget velkomne (det er
svigerforældrenes gamle computer, så det er ret kritisk

Mvh
Jakob
....indlæg også postet i dk.edb.hardware.drev

Fra : Christian Mygind

Dato : 05-04-03 21:10

Jakob Larsen wrote:
> Hejsa!
[cut]

Drevet er muligvis ikke understøttet af den "generiske" driver på
Windows-installationsdisketterne. Er det tilfældet skal du have fat i den
oprindelige DOS-driver for at installere Windows (der jo som bekendt kører
ren DOS under install). Du kan finde driveren vha. en google-søgning eller
poste drevets producent+modelnummer hér.

/Chr