Hesteracer
Fra : TøSeN

Dato : 05-04-03 12:06

Hej Gruppe !!

Jeg har et lille spørgsmål der gælder jer alle!!
Hvilke hesteracer er i forskellige til og hvorfor...?

~Josse~

Fra : Claus & Betina Niels~

Dato : 05-04-03 14:01

"TøSeN" <jokii@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe !!
>
> Jeg har et lille spørgsmål der gælder jer alle!!
> Hvilke hesteracer er i forskellige til og hvorfor...?
> ~Josse~

Hej Tøsen

Helt klart også Arabere, de er smukke, elegante, kloge og du har en ven for
livet hvis du behandler den godt.
Vi har selv 2 avlshopper, hvor vi for første gang venter føl til sommer.
Se dem her www.stensgard.dk

Mvh
Betina

Fra : dorthe jensen

Dato : 05-04-03 16:55

Hej Tøsen

jeg har to plage den ene er forresten købt for nylig.
begge er dansk varmblod, hvor den ene er meget tysker og det meste er
oldenborger.
Begge heste er dressurheste når den tid engang kommer.
Jeg er meget tilhænger af tysk oldenborger da den er meget ædel men har ikke
det varme som nogle af dressurhestene har herhjemme. mange mener dog at de
så bliver kedelige men det er jo smag og behag.
Den anden er avlet på min gamle hoppe som pga en skade er overgået til
avlen, så den var jeg jo nødt til at eje for at beholde noget fra min første
store hest.

hilsen Dorthe

Fra : Liz B.

Dato : 06-04-03 09:36

"Claus & Betina Nielsen" <claus@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Se dem her www.stensgard.dk

Hej Betina,

Jeg genkendt Fedina med det samme - var også til Kgs.Tisted - blot som
tilskuer. Held og lykke med de nye når de kommer. Nu skal vi til
Vilhelmsborg istedet for det skønne Himmerland, for at se arabere. Kgs.
Tisted er kun en ½ times kørsel herfra, så det var noget nemmere.

Hilsen Liz

Fra : Musen

Dato : 05-04-03 19:57

> Hej Gruppe !!
>
> Jeg har et lille spørgsmål der gælder jer alle!!
> Hvilke hesteracer er i forskellige til og hvorfor...?
> ~Josse~

Hej
Jeg er til heste ikke til racer. Hvis hesten er rar, og dens sind passer til
mig, så er jeg egentlig ligeglad med hvilken race den er...Eller ikke er
Jeg kan da godt synes at en Frieser er enormt flot, men jeg har også set den
lækreste og dejligste krydsning (er iøvrigt ejer af sådan en...krydsning
altså *SSS*)

/Musen

Fra : john lundsgaard

Dato : 05-04-03 23:23

"Musen" <mivsesnabela@sol.dk> skrev i en meddelelse > Hej
> Jeg er til heste ikke til racer. Hvis hesten er rar, og dens sind passer
til
> mig, så er jeg egentlig ligeglad med hvilken race den er...Eller ikke er

Hej venner

Jeg er frygtelig ked af at skulle give Mia ret *SSSS*
(og jeg vil bestræbe mig på at det ikke sker igen!!!!!!!!)

Men en hest er et dejligt dyr med fire nogenlunde lige lange ben. Hvilken
race det er er fuldstændig underordnet, det er sind og temperament der
tæller.

Ja - ja jeg ved godt der er enkelte racefanatikere til stede, men bare en
hest er westernredet, rar og omgængelig (og ikke 2 meter høj), så betyder
racen ikke noget for mig.

God lørdagaften hilsen fra John

(der har en Trakener blanding, en araber blanding og en oldenborger/hest
blanding)

--
Kig ind på:

www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Fra : Jynis

Dato : 06-04-03 08:35

> [...]
> Hej Gruppe !!
>
> Jeg har et lille spørgsmål der gælder jer alle!!
> Hvilke hesteracer er i forskellige til og hvorfor...?

Jeg har ikke selv hest, men passer ofte venners heste. Min barndoms heste
var arbejdende nordbakker. Ellers har jeg været meget fasineret af jyske
heste. For ca . en mdr. siden var jeg på besøg på et hobbylandbrug. Der har
de nogle meget små heste ca. 85 cm. Nu tænker jeg på hvor meget plads sådan
nogle små skønne dyr har brug for, om min grund er stor nok.
Jeg følger med stor interesse indlæggene her i gruppen.
Mvh.
--
Jytte Petersen.
http://hegnoggrovvare.dk

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 06-04-03 12:56

"TøSeN" <jokii@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej Gruppe !!

Hej.

> Jeg har et lille spørgsmål der gælder jer alle!!
> Hvilke hesteracer er i forskellige til og hvorfor...?

Jeg er primært til islændere, men det er nok fordi jeg ikke rigtigt har
prøvet at ride andet. Det hjælper jo nok også lidt, at jeg bor i Hobro, hvor
den eneste seværdighed er vikingeborgen Fyrkat. Og at jeg er med i en
vikingekampgruppe og har været med til at stifte en ny islandshesteforening
med henblik på at formidle viden om vikingernes heste, gør det ikke bedre

Jeg kan dog egentligt også godt lide arabere og de største koldblodsheste,
som f.eks. Percheron og Shire - de er vildt flotte at se på - men jeg har
ikke prøvet at ride nogen endnu. Jeg har én gang prøvet at ride lidt rundt
på en DV'er og en anden gang prøvede jeg en kedelig skovturs-Fjordhest i
Norge. Det er mine oplevelser med store heste. *G*

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Anet

Dato : 06-04-03 16:27

> [...]
> Hej Gruppe !!
>
> Jeg har et lille spørgsmål der gælder jer alle!!
> Hvilke hesteracer er i forskellige til og hvorfor...?

(klip)
I indlæg under den 11/2-03 er der præsentation af de fleste der kommer herinde på gruppen og deres heste og favoritracer.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-04-03 07:55

TøSeN wrote:
> Hej Gruppe !!
>
> Jeg har et lille spørgsmål der gælder jer alle!!
> Hvilke hesteracer er i forskellige til og hvorfor...?

Jeg sværger til islandsheste, og det er der flere (overvejende
subjektive) grunde til:

- Tölt
- Udseende
- Helbred
- Nøjsomhed
- Egnede til løsdrift hele året
- Tölt
- Omgivelser/atmosfære hos hestefolket
- Tölt (sidst men ikke mindst :)

Skulle nogen føle trang til det, så er det ikke nødvendigt at gøre mig
opmærksom på at ovenstående punkter ikke nødvendigvis er unikke for
islændere :)

-dennis

Fra : skingur

Dato : 09-04-03 16:18

Jeps... holder med Dennis (det er jeg også nødt til for ikke at blive
mobbet i hans og Heidis skønne stald!)

Efter at have redet i Århus i mange år, blev jeg grundigt træt af ride
på dyr, der skulle vikles ind og ud af staldbandager, ride-bandager,
dækkener, skridttæpper, gamacher.... you name it. Træt af heste der
skulle have alverdens pulvere rørt op i varmt vand og have skyllet deres
hø...Heste der ikke må komme på fold fordi de arme kræ kan slå sig og
forvride deres sarte ben. Heste, der måske godt må komme på fold, men så
skal have et endnu tykkere dækken på... Heste der keder sig fordi de
står i boks eller spiltov det meste af dagen. Heste, hvor ridningen
kommer til at handle om, om de "bukker nakken" eller ej. Ryttere, der er
sikre på at deres DV`er dør af skræk, hvis nogen har pudset spejlet i
ridehuset.....

Næh du! En islænder henter man ind fra folden, hvor den lunter rundt med
de andre hele dagen og gør "heste-ting". Den skal ikke vaskes og vikles
og rulles og pudses... den skal rides. I cowboybukser og uden sadel hvis
man vil, laaange ture i skoven....

Kh christina, der prøvede en islænder for første gang for 3 måneder
siden og nu har reddet sig en dejlig halvpart i Gandur!!

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 09-04-03 22:16

> [...]
>
> Kh christina, der prøvede en islænder for første gang for 3 måneder
> siden og nu har reddet sig en dejlig halvpart i Gandur!!

Tja, jeg prøvede en islænder for første gang for to måneder siden og ejer i dag Freyja som er en supertølter. Jeg får en islænder
mere på prøve her på fredag og det glæder hele familien sig til. Vi nyder livet og de små stærke heste på lange ture og det er
simpelthen livet .....hold da op de er lykken...

--

~Hilsen
Annette~

Fra : skingur

Dato : 09-04-03 22:24

"Anet" skrev d. 09-04-03 22:16 dette indlæg :
> [...]
> simpelthen livet .....hold da op de er lykken...
>

> --Nemlig Anette .. de små stærke heste er hesten over alle
heste...og ponyer!
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : skingur

Dato : 10-04-03 22:01

> ejer i dag Freyja som er en supertølter. Jeg får en islænder
> nyder livet og de små stærke heste på lange ture og det er

hej Anette.. hvordan går det så med "prøve-hesten"? Jeg er lidt
misundelig...
Christina

http://www.kandu.dk/

Fra : Anet

Dato : 10-04-03 22:24

> hej Anette.. hvordan går det så med "prøve-hesten"? Jeg er lidt
> misundelig...
> Christina
>
> --
>Den nye hest vi skulle have på prøve skulle komme i morgen men så ringede de at den først kommer på lørdag...øv, så bliver mine
børn skuffede. Nu havde vi alle glædet os til det. Men jeg skriver hvordan det går med ham sammen med de to andre heste vi har i
forvejen.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Marie Lind - Jensen

Dato : 10-04-03 17:51

> [...]
>
> Kh christina, der prøvede en islænder for første gang for 3 måneder
> siden og nu har reddet sig en dejlig halvpart i Gandur!!

Jeg er helt med på den med de robuste heste... Jeg rider selv en dejlig
oldenborg, som måske ikke er den tyndeste oldenborger i verden, men en ting
er sikkert... Jeg ved hvor jeg har ham. Jeg kan godt lide de rolige heste...
Lige på det punkt savner jeg ikke spænding. Jeg vil gerne kunne ride en tur
i skoven uden, at skulle være nervøs for at komme helskindet hjem igen. Så
jeg holder mig til koldblodsheste, og så gør det mig egentlig ikke så meget
om det lige præcis er en oldenborger, bare den er rolig. Selvfølgelig har
jeg ikke noget i mod et spæt eller et friskt buk engang i mellem, men når
hesten begynder at blive utilregnelig, så er det ikke sjovt længere.
Med venlig hilsen
Marie