SPDIF udgang på lydkort
Fra : Torben

Dato : 05-04-03 10:20

(Dette er også postet i dk.teknik.lyd)
Hej Gruppe
Jeg har netop installeret et nyt lydkort i Pc'en, et "Typhoon acoutic six
5+1". Dette lydkort har et ekstra modul med 2x optisk (ind/ud) og 2x Coaxial
(ind/ud).
Planen var at jeg nu ville være istand til at høre AC3 lyd via enten optisk
eller coaxial gennem min reciever (SONY STR DB840), men det går ikke helt
efter planen....
For at det er muligt at benytte SPDIF udgangene på lydkortet skal
højtalervalget være enten 2 kanal eller hovedtelefoner(!), men da (som jeg
har forstået det) ideen med SPDIF overførsel er at lyden bliver overført
ubehandlet for at behandlingen/dekodningen så vil foregå i recieveren havde
jeg stadig et håb om at det kunne lade sig gøre.
Ifølge recieveren modtager den godtnok enten Coaxial eller optisk, men ikke
i AC3....

Jeg kan iøvrigt oplyse at jeg ikke har DVD afspiller i Pc'en, men har
downloadet filer (wav, mpeg, mp3) der skulle være kodet med AC3 lyd og
afspillet dem i bl. a. BS-player.

Er der evt. nogle herude der har samme lydkort eller bare en løsning? Eller
måske en forklaring, er det virkelig lykkedes mig at købe et lydkort på
falske forhåbninger?

Jeg håber ikke indslaget bliver betragtet som værende OT da det jo er lyd
det drejer sig om, men jeg kan godt se at det ikke er så meget PC der bliver
diskuteret herinde...

Mvh.
Torben

Fra : Torben

Dato : 05-04-03 11:37

Hej igen
Jeg har selv fundet løsningen og poster den lige hvis der er andre der kan
bruge det.
Jeg fandt nogle *.vob filer på nettet der skulle være DVD filer med
surroundlyd, derefter downloadede jeg POWERDVD til at afspille disse filer.
Vupti min resiever bekendtgjorde tydeligt med sin blå lampe at nu blev der
modtaget og udsendt signal i dolby digitalt, uanset om det var via coaxial
eller optisk.
DVS. har man omtalte lydkort og ønsker surroundlyd via SPDIF skal
højtalervalget være enten 2 kanals eller hovedtelefoner så det er muligt at
slå SPDIF udgangende til... Så køre lortet.
Dog ser det ud til at de klip jeg har liggende i *.avi format ikke er i
surround....
Mvh.
Torben

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-04-03 12:07

"Torben" <torbenfNOSPARM@post12.tele.dk> skrev:

> Dog ser det ud til at de klip jeg har liggende i *.avi format ikke
> er i surround....

Kunne det være fordi du mangler en AC3 codec, som der vist skal bruges
til afspilning af AVI filer med AC3 lyd?

--
Morten http://miljokemi.dk