Dual DDR
Fra : Thomas H.

Dato : 04-04-03 10:19

Hej I gruppen.

I forbindelse med at jeg skal opgradere har jeg overvejet at købe 512 Mb
PC3200 Dual, men hvor stor ydelsesforskel vil der være hvis jeg købte 2 x
512 (1Gb ialt) singel i stedet for de 512 Mb Dual ??

Rammene skal køre på et MSI K7N2-L (MS-6570)

På forhånd tak

--
Med Venlig Hilsen
Thomas H.

Fra : Thomas W. Madsen

Dato : 04-04-03 12:15

> Rammene skal køre på et MSI K7N2-L (MS-6570)

Hejsa
Dette svarer godt nok ikke lige på dit spørgsmål, men er lige en advarsel.
Min lillebroder har samme, dog bare med indbygget grafik. Hans 2 x 256 mb
Performance DDR3200 ram kunne ikk stilles til andet end at få 2.8 v i BIOS.
Selv efter BIOS opdatering og diverse skriven frem og tilbage ville den ikke
andet end 2.8 v.
Dette resulterer i at rammen fejler og maskinen vil nada!

MVH

Thomas

Fra : Dr.Ralph

Dato : 04-04-03 13:12

> [...]
> 512 (1Gb ialt) singel i stedet for de 512 Mb Dual ??
>
> Rammene skal køre på et MSI K7N2-L (MS-6570)

Æhhhhh..........måske er det mig, der ikke lige er med på en nyeset ram
bølge, men DUAL DDR er standard, som bla. er understøttet af Intels nye
chipset 7502 - og som giver en bedre ydelse ved brug af DDR ram op til
PC2100 ram - da aktivitet fordeles ligeligt imellem de ram klodser.

Man kan ikke købe sig til dual DDR, jo man kan købe 2 ramklodser PC2100 og
isætte dem i et bundkort, der under støtter dual DDR og få bedsre ydelse -
men at købe en dual ddr klods kan man ikke - de vil alle være single.

Man gør dem først dual, når man har 2 identisk klodser, der sidder i et
bundkort, der kører dual DDR med et chipset, der understøtter det.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Thomas

Dato : 04-04-03 14:03

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Man gør dem først dual, når man har 2 identisk klodser, der sidder i et
> bundkort, der kører dual DDR med et chipset, der understøtter det.

Jamen så er det nok bare mig der har misforstået en hel masse.

se evt. flg. link:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847915

Hvis jeg så køber sådan 2 blokke der svaret til 512 Mb, vil det så kunne yde
mere eller mindre end f.eks 2 x 512 Mb blokke der køre singel?

Det kan også være det er mig er fuldstændigt har misforstået konceptet med
de Dual ram princippet.

Fra : jk

Dato : 04-04-03 14:35

On Fri, 4 Apr 2003 15:02:43 +0200, "Thomas" <condor-9@mail.xx> wrote:

> [...]
>http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847915
>
>Hvis jeg så køber sådan 2 blokke der svaret til 512 Mb, vil det så kunne yde

Kittet består af 2 stk. 256 Mbyte klodser. Det står der ! det er 512
Mb ialt. De kører dual ddr, hvis dit bundkort evner det.

>mere eller mindre end f.eks 2 x 512 Mb blokke der køre singel?

Nu har vi 1024 Mb

>Det kan også være det er mig er fuldstændigt har misforstået konceptet med
>de Dual ram princippet.

Man kan ikke sammenligne 1024 Mb med 512 Mb på en anvendelse, hvor
denne ramforskel betyder noget.

Men dual ddr giver lidt, nogle få % mere totalt, velsagtens.

mvh

John

Fra : Joe Sandøe

Dato : 04-04-03 20:59

"jk" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message
> On Fri, 4 Apr 2003 15:02:43 +0200, "Thomas" <condor-9@mail.xx> wrote:
-SNIP-

> Men dual ddr giver lidt, nogle få % mere totalt, velsagtens.
>
> mvh
>
> John

Jeg har ledt med lys og lygte, efter test er sammenligner ramblokke
(dualoptimeret mod ikke dualoptimeret) i et dual-bundkort. Men forløbig har
jeg ledt forgæves. Der er ikke nødvendigvis en forbedring, er min
konklusion, uden at have noget at henvise til
VH Joe

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-04-03 12:07

On Fri, 4 Apr 2003 21:59:10 +0200, Joe Sand e wrote:

> [...]
>jeg ledt forgæves. Der er ikke nødvendigvis en forbedring, er min
>konklusion, uden at have noget at henvise til

Blandt andet Onkel Tom har en test hvor der sammenlignes et nVidia Nforce2
med VIA KT400/KT400A .... det er ikke direkte en test af lagerblokkene men
giver en indikation af at der er lidt at vinde, også kun lidt, gående imod
meget lidt .... det er jo selvfølgelig en sokkelA-tests, hvilket jo her i
området ikke tages alvorligt!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
A man is as old as the woman he feels. (Groucho Marx)

Fra : Joe Sandøe

Dato : 06-04-03 14:53

"Peter Jespersen" <flywheel@illogical.dk> wrote in message
> [...]
>meget lidt .... det er jo selvfølgelig en sokkelA-tests, hvilket jo her i

Hey Peter jeg ved ikke om det er denne side du mener:
http://www6.tomshardware.com/mainboard/20030303/index.html

Jeg kan stadig ikke ifnde noget sted der omtaler test af følgene.

To almindelige DDR-ram moduler i et DUAL-board (PC3200 eller PC 3500)
opstillet i DUAL-mode.
Imod
To DUAL optimerede DDR-ram moduler i samme board med samme indstillinger.

Omkring starten af 2003 blev der lanceret en ny type af ram, DUAL optimeret
DDR-ram. Der har eksisteret DUAL-bundkort i længere tid og almindelig
DDR-ram understøtter også DUALfunktionen i disse board. Så hvordan klare den
nye ramtype sig overfor den gamle?

Mener du at Tomshardwareguide kommer ind på dette, må du meget gerne referer
med et direkte kink
VH Joe

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-04-03 19:04

Øv - Prøv Andntech : http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=1807&p=1

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
A social life? What board can I download THAT from?

Fra : drakarth

Dato : 04-04-03 19:09

tjae... man kan ikke stensikkert fastsætte hvor meget extra ydelse man
vil få ved at smide et eller andet i computeren, det afhænger MEGET af
hvad du bruger computeren til...
Så i stedet for at stå og sige det ene eller andet er bedre, så vil jeg
kort forklare hvordan det der skidt hænger sammen.

PC3200 Betyder at RAM Blokken i praksis har en hastighed på >3200
Megabyte/sekund<

Så dvs, at hvis du har >512MB PC3200 DDR-RAM<, så kan dine RAM altså
klare
dataoverførsler på op til >3200 Megabyte/sekund< og hvis du nu smider
endnu
en RAM blok magen til den du allerede har, så ville du ende op med
>1024MB PC3200 DDR-RAM<,
som OGSÅ kører med en hastighed på >3200 Megabyte/sekund<.

MEN så var der nogen som var smarte og fandt på Dual RAM systemet, som
gør at 2 RAM-Blokke kan arbejde sammen, således, at hvis det ovenstående
eksempel anvendte Dual RAM systemet, så ville du ende
op med: >1024MB PC3200 DDR-RAM< som havde en hastighed på >3200
Megabyte/sekund<.

Eller den Korte Version:
Dual RAM systemet gør så 2 ENS RAM-Blokke kan arbejde sammen, således at
de kan overføre data Dobbelt så hurtigt.

http://www.kandu.dk/

Fra : MZ WiZard

Dato : 05-04-03 01:29

> Eller den Korte Version:
> Dual RAM systemet gør så 2 ENS RAM-Blokke kan arbejde sammen, således at
> de kan overføre data Dobbelt så hurtigt.

- Og så lige den endnu bedre version:

Med en FSB på 400MHz, får du med et single modul PC3200 en båndbredde på
3,2GB/s ;)

Men med en FSB på 400MHz, får du med 2 moduler PC2100 en båndbredde på
4,2GB/s!!

(Hvis vel at mærke bundkortet kan køre asynkront)
- Var der nogen der sagde Soltek SL-75FRN2-L?

mvh. Jesper

Fra : Stoffer

Dato : 05-04-03 10:29

"MZ WiZard" <jesper@vcs.dk> wrote in message news:b6l80k$soq$1@sunsite.dk...

> [...]
> 4,2GB/s!!
>
> (Hvis vel at mærke bundkortet kan køre asynkront)
> - Var der nogen der sagde Soltek SL-75FRN2-L?

Ja korrekt
Men det hjælper jo intet på et amd system, netop pga max 200 mhz fsb når man
overclocker = 3200 mb/s. Den samme båndbredde vil være til rådighed med dual
ddr, det hjælper jo ikke at prøve komme 6.4 gb/s gennem 3.2 gb/s

På Intel derimod...
Der køre man med Quadfsb. Dvs ved 200 mhz har man en båndbredde på 6.4 gb/s.
Som kan blive udnyttet af dual pc3200.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 06-04-03 12:06

On Sat, 5 Apr 2003 11:29:04 +0200, Stoffer wrote:

<snip>

> [...]
>overclocker = 3200 mb/s. Den samme båndbredde vil være til rådighed med dual
>ddr, det hjælper jo ikke at prøve komme 6.4 gb/s gennem 3.2 gb/s

Og AMD's DualPumped FSB ????

> [...]
>Som kan blive udnyttet af dual pc3200.

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #221493
Not tonight dear, I have a modem.

Fra : Stoffer

Dato : 06-04-03 13:52

Amd dual fsb = 3200 mb/s @ 200(400dual) mhz

Fra : MZ WiZard

Dato : 06-04-03 23:46

> [...]
dual
> ddr, det hjælper jo ikke at prøve komme 6.4 gb/s gennem 3.2 gb/s

Se hvad der står:

Men med en FSB på 400MHz, får du med 2 moduler >>PC2100<< en båndbredde på
4,2GB/s!!

Altså med PC2100, der er kanon billig

mvh. Jesper

Fra : Stoffer

Dato : 07-04-03 12:48

> [...]
>
> Se hvad der står:
>
> Men med en FSB på 400MHz, får du med 2 moduler >>PC2100<< en båndbredde på

Ja rammen vil have en båndbredde på 4.2 gb/s
Men båndbredden på bundkortet vil stadig være 3.2 gb/s ved 200(400ddr)
Dette er når vi snakker om AMD systemer

Fra : Jesper - fjernx - La~

Dato : 06-04-03 23:44

> Med en FSB på 400MHz, får du med et single modul PC3200 en båndbredde på
> 3,2GB/s ;)
>
> Men med en FSB på 400MHz, får du med 2 moduler PC2100 en båndbredde på
> 4,2GB/s!!

Ok jeg vil nok købe et Asus P48 G8X - Intel 7205 - men aner ikke hvilken ram
jeg skal sætte i. Det skal køre med en P4 som helst skulle klokkes lidt. Jeg
tænkte på 2* 512 pc3300 ddr ram, men udnytter man så slet ikke intels nye
chipsæt? er det en bedre løsning at bruge PC2100 ddr ram?

Mvh

Jesper