Har Øresundsbroen ændret fugles trækvaner?
Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 03-04-03 20:54

Hej.
Jeg mener at det blev nævnt før byggeriet af
Øresundsbroen at den kunne få indflydelse på
fugletrækket. Er der nogle fugle, som tager en
"hvilepause" på broen, eller bare følger den som
et "landemærke"?

Et spørgsmål mere: Er der nogle fugle, f.eks.
rovfugle, som ikke kan tåle at gå ned på saltvand,
hvis de bliver udmattede?

--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Leif Høxbroe

Dato : 04-04-03 21:23

Hej Herluf og gruppe!

Ja. Øresundsbroen har ændret trækfuglenes vaner. Jeg har læst en artikel
(men kan selvfølgelig ikke huske hvor), hvori der blev beskrevet at nogle
fuglearter trak under broen, mens andre trak over broen. Og jeg kan heller
ikke huske, hvilke, der gjorde hvad. Men der skulle efter sigende være en
signifikant forskel. Jeg ved ikke, om der er nogle der holder pause på selve
broen (andre end svartbag og sølvmåger!).

mvh
Leif

Fra : Knud N. FLENSTED

Dato : 04-04-03 22:33

"Herluf Holdt:
> [...]
> Øresundsbroen at den kunne få indflydelse på
> fugletrækket. Er der nogle fugle, som tager en
> "hvilepause" på broen, eller bare følger den som

Der har altid været en vigtig trækrute over Øresund fra Limhamn til Øst- og
Sydamager (specielt i visse vindretninger bl.a. sydøstlige og østlige
vinde). Der er ikke noget der tyder på, at fuglene generelt har omlagt deres
trækruter på grund af broen (heller ikke langs Storebæltsbroen). En del
fugle følger dog broen, når de krydser sundet. Det gælder bl.a. kragefugle
(fx alliker), stære, måger og enkelte andre arter. Måske nogle fugle
tidligere fløj lidt op over Saltholm, hvor de i dag slår et sving over
Peberholm i stedet.

På grund af den forøgede trafik på broen er der mange flere mennesker, der
bliver opmærksomme på de trækkende fugle langs broen, men fuglene krydsede
også Øresund tidligere, og der er altså endnu ikke noget der tyder på, at
flere og flere fugle flyver over langs broen i stedet for fx at flyve ned
til Falsterbo og så flyve over til Stevns.

mvh
Knud Flensted