Så er hun her...
Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 03-04-03 20:24

Hejsa!
Ja, så er vores nye sibiriske kat, Andokajas Rachel, ankommet til
Lolland. Faktisk kom jeg hjem med hende fra Jylland i går aftes. Hun er
en fin lille dame, ret sky, men alligevel også nysgerrig. Hendes
transportkasse står ude i gangen, og både Leo og Ada var i går aftes
henne og snuse. Også vores Basset hund Arthur var nysgerrig, men efter
at hun hvæsede af ham, syntes han ikke længere hun var spændende *smil*.

I dag har hun været ude i løbegården (hun fandt selv kattelemmen!), og
nu sidder hun og "ugler" inde i stuen i en hylde i reolen. Hun kan
næsten ikke ses, men har overblik over os alle.

Hun kom oprindeligt fra et meget stort opdræt, hvor hun ikke har fået
ret meget opmærksomhed under opvæksten. Desværre er hun aldrig blevet
særlig kælen, også selv om hun har boet et år i Danmark hos en sød
familie. Jeg håber hun vil får det godt sammen med vores andre katte, og
at hun måske efterhånden vil blive mere tam. Men helt slemt er det ikke,
jeg prøvede at samle hende op, og kæle lidt, og hun kom næsten til at se
ud som om hun gned kinden lidt mod min hånd *smil*.

Hun er desuden yngre end jeg først troede, født December 2001. Dvs. der
er tid til at få hende parret på et senere tidspunkt hvis hun virker
klar til det. Egentlig ville jeg jo gerne tage hende med på udstilling,
men hvis hun vedbliver at være håndsky, bliver det nok ikke til noget,
og så er det nok svært at få hende parret med en virkelig god han, mon
ikke?

Selvfølgelig er der prompte oprettet et album til hende, som løbende vil
blive opdateret:
http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=1902

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 03-04-03 20:36

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[snip]

Hej Dorthe.
Bestemt en dejlig kat at se til, men jeg faldt nu mest for Ada, hvis slide
show jeg lige så igennem tre gange. Sikke nogle sove-billeder

Mvh. Camilla Hæstrup

---
Bøger til salg på: www.tranlampe.dk
Computergrej o.a. til salg på: www.salg.bindernaes.dk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 03-04-03 23:16

"Camilla Hæstrup" skriver:

> Hej Dorthe.
> Bestemt en dejlig kat at se til, men jeg faldt nu mest for Ada, hvis slide
> show jeg lige så igennem tre gange. Sikke nogle sove-billeder
> Mvh. Camilla Hæstrup

Ja, hun er bestemt en stjerne hende Ada! Synes selv hun er den smukkeste af
vores katte, og overvejer om hun ikke skal med på en udstilling engang?
Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Louise Viborg

Dato : 07-04-03 12:11

Hej Dorthe!
Hvis du tager Ada med til udstilling på et tidspunkt, så håber jeg meget
at vi også kommer til det show, for jeg vil jo så frygtelig gerne se en
af vores "rescue kittens"
Tillykke med jeres nye pige! Hun er smuk

Mvh. Louise
Shuno Zahra's norske skovkatte - KILLINGER VENTES I UGE 15
www.shunozahra.dk

Med venlig hilsen
Louise Viborg
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 07-04-03 14:38

Louise Viborg skriver:

> [...]
> af vores "rescue kittens"
> Tillykke med jeres nye pige! Hun er smuk

Hej Louise!
Ja, håber der bliver tid til en udstilling engang, synes bare de alle ligger så
langt væk i år. Rachel gør små fremskridt, og var rundt og inspicere hele stuen i
går aftes. Til sidst hoppede hun op på sofaen, og lagde sig så i en kurv i
vinduet. Jeg har lagt et par nye billeder i hendes album.

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 07-04-03 15:13

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com>. Til sidst hoppede hun op på
sofaen, og lagde sig så i en kurv i
> vinduet. Jeg har lagt et par nye billeder i hendes album.
> http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=1902
>
> Hilsen Dorthe

Hejsa Dorthe

hvor er hun smuk, jeg kunne nu godt tage fejl af hendes billede og en NFO
kan du forklare forskellen på de to racers udseene??? jeg har jo aldrig det
en som din IRL

KH Sanne
www.silver-heart.dk
killinger i uge 17

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 07-04-03 23:21

Sanne Schmidt skriver:

> [...]
> kan du forklare forskellen på de to racers udseene??? jeg har jo aldrig det

Hejsa Sanne!
Tjoh altså... det ved jeg snart heller ikke. Sibireren er jo egentlig bare en
russisk huskat, dvs. en naturlig race, hvis præg er opstået på baggrund af
behovet for bl. a. at kunne overleve den russiske vinter. Efterhånden som
Sibirien blev koloniseret for flere hundrede år siden, fulgte kattene naturligt
med menneskene derud, og udviklede sig efterhånden til den race de er idag. I
deres hjemland kan de uden problemer klare temperaturer ned til -30C.

I forhold til de norske katte synes jeg sibireren virker mere rund, både ansigt,
krop og især måske øjenene. Jeg så dem for år tilbage da jeg boede og arbejdede
i Sibirien, men havde aldrig drømt om selv at skulle have en! Her er nogle gode
billeder, som måske giver et indtryk af at de er meget huskat-agtige, men altså
med en mega pels:
http://www.cats.narod.ru/ruz.htm
http://www.taimyr.de/rasseportrait_sibirer.htm

Og så kan du da bare komme over og kigge... når hun altså er kommet ud fra bag
sofaen! *smil*
Hilsen Dorthe

Fra : Ann K.

Dato : 07-04-03 23:29

Hejsa.

>I forhold til de norske katte synes jeg sibireren virker mere rund,
både ansigt,
krop og især måske øjenene.

<> Ja... det er også, hvad jeg så nogenlunde kommer frem til ved at
kigge på de links du gav Hvad med profilen - har den et "stop" eller
er den lige (som hos NFO)?
Faktisk er Sibi'en jo "kun" en semilanghåret huskat.... Ligner egentlig
meget min Tjalfe (huskat/NFO blanding)...

Ingen tvivl om at det er en meget smuk katterace!!!

Hvordan er racens temperament? Som NFO? MCO? eller...?

Mvh Ann - der er nysgerrig

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 07-04-03 23:46

"Ann K." skriver:

> [...]
> Faktisk er Sibi'en jo "kun" en semilanghåret huskat.... Ligner egentlig
> meget min Tjalfe (huskat/NFO blanding)...

Hej Ann!

Hvad angår profilen, skal der ikke være stop på næsen, den skal være lige.
Og ja, det er i høj grad en "huskat", og af egen erfaring kan jeg sige, at
det gælder om at være varmt klædt på til en russisk vinter! Og derovere er
katte altså stadig ude-dyr. De eneste inde-katte folk er vant til, er gamle
damers fede perserkatte *grin*.

Deres temperament har jeg ikke kunnet finde enslydende udsagn på. Tror racen
stadig er ret heterogen, da man jo først er begyndt at avle målrettet (på
godt og på ondt) på dem after at de er kommet til vesten, dvs. siden ca.
1990. Også temperamentsmæssigt er de som huskatte, nemlig ikke to der er ens
*smil*.

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Ann K.

Dato : 08-04-03 00:32

Hej Dorthe.

Fra : Ann K.

Dato : 08-04-03 00:37

Uuuupss! Kikser.. prøver igen
Hej Dorthe.

>Også temperamentsmæssigt er de som huskatte, nemlig ikke to der er ens
*smil*.

Mmmm - *guf*... kunne være at at jeg skulle ændre beslutningen om den
der sorte huskat, jeg altid vil have, til at det skal være en sort sibi

Huskattens uforudsigelige (og spændende!!!) temperament kombineret med
NFO'ens skønne semilanghår... Så kan jeg vist ikke ønske mig meget mere

Nå - det har da lange udsigter... skal IKKE have en ny kat de næste
mange år!!!! *sss*

Mvh Ann - der nu vil se dyner

Fra : Lars Dahl

Dato : 08-04-03 06:39

Ann K. <tsarsFJERN@DETTEos.dk> skrev i news:b6t24d$15$1@sunsite.dk

> [...]
> NFO'ens skønne semilanghår... Så kan jeg vist ikke ønske mig meget mere
>

> Nå - det har da lange udsigter... skal IKKE have en ny kat de næste

Hehe... Måske skulle du invitere Jan en tur til Rusland?!?

Lars

Fra : Ann K.

Dato : 08-04-03 11:04

Hej Lars.

>Hehe... Måske skulle du invitere Jan en tur til Rusland?!?

Tja... kender du en opdrætter, vi kan bo hos?? ;-D

Mvh Ann

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-04-03 11:56

Det skulle vi vel nok kunne ordne, er det østlige Sibirien ok? *grin*

Dorthe
http://www.vildkat.dk/

"Ann K." skriver:

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-04-03 11:54

"Ann K." skriver:

> Mmmm - *guf*... kunne være at at jeg skulle ændre beslutningen om den
> der sorte huskat, jeg altid vil have, til at det skal være en sort sibi

Jah, en dejlig lille han som vi her på Lolland kan "låne" lidt gener af!
*smil*
Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 08-04-03 06:36

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse>
:
> http://www.cats.narod.ru/ruz.htm
> http://www.taimyr.de/rasseportrait_sibirer.htm

når hun altså er kommet ud fra bag
> sofaen! *smil*
> Hilsen Dorthe

Hejsa Dorthe

de er smukke og ser ud som om de fåes i alle farver, når man kikker på dine
link

> Og så kan du da bare komme over og kigge...

Meget gerne Når vi har fået en anden bil med mere plads, skal vel ha den
store med???*SS* en St.car er jo til fast udstyr når ham skal have de store
med ud at køre*G* Han hader at ligge på bagsædet.
VH Sanne
www.silver-heart.dk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-04-03 11:59

Sanne Schmidt skriver:

> Hejsa Dorthe
> de er smukke og ser ud som om de fåes i alle farver, når man kikker på dine
> link

Hej Sanne!
Ja, stort set alle farver, men vist ikke helt alle. Der findes også en masket
variant, Neva'en, men jeg ved ikke om den er godkendt i DK?

> Meget gerne Når vi har fået en anden bil med mere plads, skal vel ha den
> store med???*SS* en St.car er jo til fast udstyr når ham skal have de store
> med ud at køre*G* Han hader at ligge på bagsædet.

Ja da, selvfølgelig skal han med, ellers ville Nansen da blive skuffet! Vi har
præcis de samme bil-overvejelser, det ville være skønt at kunne pakke dem begge
i bilen og køre derudaf...

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 08-04-03 12:02

Sanne Schmidt skriver:

Fra : maz

Dato : 08-04-03 09:18

"Dorthe Prip Lahrmann" wrote in message ...
Her er nogle godebilleder, som måske giver et indtryk af at de er meget
huskat-agtige, men altså
> med en mega pels:

De ser dejlige ud - minder mest om en blanding af MCO og NFO -altså ud fra
de links, du lagde op. Er det mere temperamentet, der er 'huskat'agtigt ??
:)maria

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 07-04-03 15:38

In article <3E917F4B.C27AD9F0@hotmail.com>, Dorthe Prip Lahrmann
<dplahrmann@hotmail.com> wrote:

> Jeg har lagt et par nye billeder i hendes album.
> http://www.megapixel.dk/albums/visalbum.php?id=1902

Hvor er hun dejlig
Jeg er jo ellers mest til de korthårede, lidt "orientalsk-agtige", men
hende her er altså bare sød Held og lykke med at få hende til at
falde til.

Fra : maz

Dato : 03-04-03 20:41

"Dorthe Prip Lahrmann" wrote in message *snip*
> Hun er en fin lille dame, ret sky, men alligevel også nysgerrig. > *snip*
> Jeg håber hun vil får det godt sammen med vores andre katte, og
> at hun måske efterhånden vil blive mere tam.
> Hilsen Dorthe

Hej Dorthe.
Tillykke med hende - hun ser dejlig ud. Håber det vil lykkes dig, at gøre
hende lidt mere tam og kælen. Men det vil nok tage lidt tid - og tålmodighed
;)
Glæder mig til at høre hvordan det går med hende fremover... det er jo lidt
af et projekt, du har påtaget dig - med en sky kat ;)
:) maria

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 03-04-03 23:10

maz skriver:

> [...]
> Glæder mig til at høre hvordan det går med hende fremover... det er jo lidt
> af et projekt, du har påtaget dig - med en sky kat ;)

Jah, hun er nu ikke mere sky end at hun har listet rundt i stuen her til aften,
og tjekket det hele ud. Hundene har været med mig på langtur, så de snorker
højlydt, og har slet ikke opdagen at hun lusker rundt. Gad vide om der er ben
inde under al den pels? Hun ormer sig nærmest afsted på nuværende tidspunkt
*grin*. Lige nu sidder hun og "ugler" bag brændeovnen. Hvis du ikke ved hvad
ugler betyder, så ser det sådan her ud:
http://www.megapixel.dk/albums/visbillede.php?id=49637&kode=

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Eva Schmidt

Dato : 03-04-03 23:40

> [...]
nuværende tidspunkt
> *grin*. Lige nu sidder hun og "ugler" bag brændeovnen. Hvis du

Hej Dorthe

"Ugler", det var dog et herligt udtryk, men meget rammende!
Det er bestemt en smuk lille dame, du der har fået, tillykke
herfra!
Er også meget betaget af Ada og Leo ? (den flotte røde)!

mvh Eva

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 04-04-03 00:30

Eva Schmidt skriver:

> [...]
> herfra!
> Er også meget betaget af Ada og Leo ? (den flotte røde)!

Ja, han er en flot fyr ham Leo. Han er jo vores bytte-mis fra
Nordjylland, der har byttet hjem med vores hunkat Fie, der ikke kom
overens med de andre hunkatte her hos os. Leo er snart et år gammel, men
havde fået anlagt sig en imponerende vom allerede. Den er dog på stærk
retræte efter at han er kommet her hvor der er andre unge katte at fræse
rundt med, så han bliver flottere og flottere hver dag *smil*.

Jeg håber at få et billede hvor alle tre røde katte ligger i bunke. Det
er sket en enkelt gang, men jeg var ikke hurtig nok til at få fumlet
kameraet i stilling.
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Sanne Schmidt

Dato : 03-04-03 20:44

"Dorthe Prip Lahrmann" <dplahrmann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hejsa!
> Ja, så er vores nye sibiriske kat, Andokajas Rachel, ankommet til
> Lolland.

Tillykke Dorthe
så fandt du endelig endelig racen, Flot farve elsker blå *SS* meeeeen hun er
jo slet ikke tortie, kan det passe???*GGG*

Hilsen Sanne
www.silver-heart.dk

Fra : Dorthe Prip Lahrmann

Dato : 03-04-03 23:14

Sanne Schmidt skriver:

> [...]
> så fandt du endelig endelig racen, Flot farve elsker blå *SS* meeeeen hun er
> jo slet ikke tortie, kan det passe???*GGG*

Ja, er det ikke vildt? En avlsegnet hunkat, halvandet år gammel, til yders
fornuftig pris! Baggrundet er desværre lidt trist, da opdrætteren der har
importeret hende desværre har måttet opgive kattehold pga. børnebørnenes
allergi.

Nej, det er jo lidt slemt at hun ikke er tortie, men under disse omstændigheder
kan man vist ikke være kræsen. Ved ikke hvor mange sibier der er i Danmark, men
det er dælme ikke mange! Og på den anden side, vi manglede jo en blå i samlingen
*grin*.

Hilsen Dorthe

Fra : N/A

Dato : 07-04-03 15:13