Göta-elven
Fra : elsmic

Dato : 03-04-03 19:21

Hej NG

Er der nogle der har erfaring med at sejle fra Göteborg til Vännern og
retur. Koster det kanal-afgift og er der nogle spændende ting at se. Jeg
havde forestillet mig at tage turen i uge 30.

Mvh Michael Møller

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-04-03 01:15

"elsmic" <elsmic@post9.tele.dk> skrev i en meddelelse news:3e8c6d4c$0$174

> Er der nogle der har erfaring med at sejle fra Göteborg til Vännern og
> retur. Koster det kanal-afgift og er der nogle spændende ting at se. Jeg
> havde forestillet mig at tage turen i uge 30.

Her kan du da finde priser: http://www.gotakanal.se/

Læg mærke til flaget oppe i højre hjørne....

Claus

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-04-03 07:52

Göta Kanal forbinder som bekendt Vänern med Østersøen - hvis man vil
sejle fra Göteborg til Vänern, som Michael vil, så er det Göta Älv og
Trollhätte kanal der skal besejles.

Se mere på http://kanaler.arnholm.nu/trolls.html og på Sjöfartsvärkets
side http://www.sjofartsverket.se/

God tur Michael - Göta Älv kan være meget laaang når man er for
opgående - især når der er meget vand i Vänern og strømmen er kraftig,
og lidt kedelig når man har set den før.
Trollhätte sluserne er store men ganske uproblematiske - man mærker
næsten ikke når vandet fyldes på - og ned går det som en leg. Det
bedste sted at lægge sig i sluserne er ved en af lejderne -
hold fast i den midtskibs med en bådshage og følg den hele vejen op
(eller ned). Hvis lejderne er optaget af andre, så er der kroge hvor
man skifter fra krog til krog med to tove lagt i en bugt omkring - lad
vær' med at lave nogen form for faste fortøjninger.
Vel oppe i Vänern kan du glæde dig til et meget spændende farvand hvor
du sagtens kan få en sommer til at gå.

_/) _/) _/)

Venlig hilsen - og god vind

Lars Poulsen

-se min maritime hjemmeside på: http://www.larspoulsen.dk

Fra : KGW

Dato : 04-04-03 07:35

Det er nogen år siden at jeg tog turen, i en båd jeg just havde erhvervet,
i Sverige.

Stykket fra Göteborg til Väneren er ikke det smukkeste,- der er en del
industri på vejen og sluserne er temmeligt store og har ikke det hyggelige
præg som dem på stykket fra motala og op.

Men til gengæld husker jeg, at jeg medens jeg drønede igennem tænkte: "de
her søer kunne man snildt få en tre ugers sommerferie til at gå med at
udforske". De virker meget smukke.

God tur

KGW

Fra : Lars Poulsen

Dato : 04-04-03 08:09

- hov, jeg glemte det vigtigste link:

Her kan du hente Sjöfartsvärkets "Med fritidsbåt genom Trollhätte
kanal" - den er uundværlig når man skal gennem kanalen første gang.

Det er en PDF-fil der fylder 1343 KB:
http://www.sjofartsverket.se/tabla-a-eng/pdf/a1020_1.pdf

_/)_/)_/)_

Fra : Christian Hammerich

Dato : 04-04-03 09:41

Hej det kan du glæde dig til og specielt Väneren er et dejligt område som du
bestemt må udforske, som sagt tidliger det er ikke løgn, en uge skal du
sætte af her allene, god vind.
Christian

Fra : elsmic

Dato : 05-04-03 21:12

Hej NG

Tak for alle jeres svar. Er allerede begyndt at glæde mig.

Mvh. Michael Møller

Fra : Jens Lundgaard

Dato : 05-04-03 22:09

> Hej NG
>
> Tak for alle jeres svar. Er allerede begyndt at glæde mig.
>
> Mvh. Michael Møller
>
> Hvis du er til teknik og andet spændende, er det en god ide at lægge til i
Trollhättan, og tage et kig på Innovatum og Saab museet. Afsæt en dag til
begge dele....

God tur

Jens Lundgaard

Fra : rn@toolchips.dk

Dato : 08-04-03 13:41

Er du til røget fisk eller fisk generelt er Spiken oppe i Väneren
bestemt et besøg værd. Fantastisk tur gennem en skærgård der ind
og så ellers et utalt af røgerier og fiskeudsalgsboder. Kom
tidligt der bliver hurtigt fyldt.
Meget hyggelig havn. Er man mere kulturelle indstillet er der også
en slotsruin man kan besøge i gå afstand fra Spiken. Så lang kom
jeg nu aldrig J

Rolan

Fra : PB

Dato : 09-04-03 23:08

Tog turen helt op i Dalslands Kanal-system sidste år. Rigtig fed tur.
Så vidt jeg husker koster det 600-650 SEKR hver vej i elven, og så gav
vi vist ca. 1200 for at passere alle sluserne i Dalslands Kanal (lidt
nordpå i Vanern og til venstre ved Köpmannebro eller Köpmannehamn -
jeg kan ikke lige huske hvilken der ligger ud til søen.

Vær meget OBS på vejrudsigter i Vaneren. Den rejser sig lynhurtigt når
det blæser op. Den har sit eget vejrsystem.

Vil du vide mere så skriv bare.
hilsen Peter