Medion 2,53ghz -slukker når jeg spiller C&~
Fra : Jannik Nisted

Dato : 03-04-03 17:31

Jeg har fået nogle problemer med min bærbare computer.

Jeg fik spillet C&C Generals og havde i starten ingen problemer med at
afvikle det. Efter jeg havde spillet det i noget tid (gennemført alle
kampagner samt omkring 35 missioner) fik det min computer til at
slukke at sig selv. Det var kun når jeg spillede det spil, så derfor
tænkte jeg der var nogle ting der ikke var kompatible, men kunne ikke
løse problemet. Det virker dog som om at blæsere kører helt vildt op
og computeren udvikler mere varme end normalt, men det er også et
tungt spil.

siden hen er det samme sket når jeg spiller Counter Strike og nu også
da jeg forleden så en film på computeren.

Kan der være noget der er brændt sammen, så en eller anden sikring
slår fra og slukker min computer eller er det et spørgsmål om
software?

(Jeg har hørt noget om at hvis processor og ram sidder for tæt på
hinanden i computeren kan det belaste den yderligere)

er der andre der har problemer med denne computer? og hvad har i evt
gjort?

Fra : Herbert

Dato : 03-04-03 17:45

Måske er det varme? Test det evt. Ved at spille med åbent kabinet....

/Erik

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-04-03 18:26

"Herbert" <herbert007@hotmail.com_remove> wrote in message
> Måske er det varme?

Det er det nok

> Test det evt. Ved at spille med åbent kabinet....

På en bærbar computer?

Fra : Herbert

Dato : 03-04-03 20:16

> På en bærbar computer?

Ups, det er mig der har sovet timen sorry

/erik

Fra : Jannik Nisted

Dato : 04-04-03 08:27

Jeg har fået forslaget format c, er det virkelig løsningen? den virker
lidt for nem.

desuden er mysteriet netop at den har kunne køre alle disse ting uden
problemer og først senere er begyndt at slukke af sig selv, som om det
har belastet den i en sådan grad at noget er gået i stykker inden i.

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 08:58

On 3 Apr 2003 23:27:14 -0800, janniknisted@get2net.dk (Jannik Nisted)
wrote:

> [...]
>problemer og først senere er begyndt at slukke af sig selv, som om det
>har belastet den i en sådan grad at noget er gået i stykker inden i.

Har du tjekket CPU temperaturen ?

Måske CS er så hård en belastning for den at CPU'en
overopheder og maskinen nødslukker. Det kan som
regel stilles i BIOS ved hvilken temperatur dette skal ske.

Prøv evt at køre med kabinettet åbent for at se om det
hjælper. I så fald kan lidt bedre airflow gøre en stor
forskel.
Samtidigt kan du jo tjekke om der er støv i køleren
som kan mindske effektiviteten og forårsage en
varmere CPU

mvh M

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 09:00

On Fri, 04 Apr 2003 09:57:55 +0200, Madsen <nospamher@spamserver.com>
wrote:

>Prøv evt at køre med kabinettet åbent for at se om det
>hjælper. I så fald kan lidt bedre airflow gøre en stor
>forskel.

UPS ! Så ikke lige at det var en blærbar

Men det kan stadig godt være overophedning
som får den til at slukke.

mvh M

Fra : Jannik Nisted

Dato : 04-04-03 10:51

Hej Madsen

min computer er en bærbar medion 2,53ghz med g4 64mb kort og 256 mb ram.

Burde den ikke kunne køre både CS og generals?

Den har jo gjort det i lang tid inden den begyndte på det her pjat.

(Jeg synes dog at dit bud er meget sandsynligt, men hvad skal jeg gøre ved det)

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 11:21

On 4 Apr 2003 01:50:43 -0800, janniknisted@get2net.dk (Jannik Nisted)
wrote:

> [...]
>

>(Jeg synes dog at dit bud er meget sandsynligt, men hvad skal jeg gøre ved det)

Jo, din maskine burde da nemt kunne køre omtalte spil.

Jeg ville nok starte med at tænde maskinen og gå ind i Bios
og kigge på temperaturen. Der burde være en side hvor
du kan se hvor varm CPU'en er og ved hvilken temperatur
maskinen skal nødslukke. Lad maskinen stå sådan og
hold øje med temperaturen. Hvis den bliver meget varm
ved bare at stå i BIOS og hvis der kun er få grader op til
grænsen hvor den slukker, så har du sikkert fundet årsagen.

I så fald skal vi igang med at finde ud af hvorfor den
bliver for varm.

mvh Madsen

Fra : Jannik Nisted

Dato : 04-04-03 21:30

Madsen <nospamher@spamserver.com> wrote in message news:<lsmq8v8bbtsmj208qdu2dr6076hnfqqc4m@4ax.com>...

> [...]
> grænsen hvor den slukker, så har du sikkert fundet årsagen.
>
> I så fald skal vi igang med at finde ud af hvorfor den

Hej Madsen

den bliver kun varm når jeg kræver noget af den, eks spiller generals.
Ellers er der ingen problemer med computeren. så hvis jeg bare går i
biosen sker der ikke rigtig noget.

hilsen Jannik

Fra : Madsen

Dato : 04-04-03 22:00

On 4 Apr 2003 12:29:31 -0800, janniknisted@get2net.dk (Jannik Nisted)
wrote:
>Hej Madsen
>
>den bliver kun varm når jeg kræver noget af den, eks spiller generals.
>Ellers er der ingen problemer med computeren. så hvis jeg bare går i
>biosen sker der ikke rigtig noget.

Hej

Hmm, ja så ved jeg snart ikke hvad jeg skal
finde på- Selvfølgelig bliver den varmere når
den skal yde en masse, men der burde ikke
være så stor forskel.

Har du set om der i BIOS er sat en temperatur
hvor maskinen skal slukke automatisk ?
Og om idle temperaturen ligger rimeligt tæt herpå ?

Min CPU ligger på ca 45-48 C og BIOS er sat
til at nødlukke hvis den passerer 65, hvilket
aldrig er sket.

mvh Madsen

Fra : Leony

Dato : 05-04-03 17:50

"Jannik Nisted" <janniknisted@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> min computer er en bærbar medion 2,53ghz med g4 64mb kort og 256 mb
> ram.
> Burde den ikke kunne køre både CS og generals?
> Den har jo gjort det i lang tid inden den begyndte på det her pjat.

Hvordan stiller du din bærbare når du spiller.
Alt taler jo for at det en alm desktopprocessor der er i din bærbare.
Den vil udvikle mere varme end en mobile.
Sørg for at stille den så der er frit ved alle den udluftningshuller.
Lad være med at sidde i sengen med computeren på dynen.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Jannik Nisted

Dato : 07-04-03 11:48

"Leony" <leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk> wrote in message news:<7PDja.4122$y3.629050@news010.worldonline.dk>...
> [...]
> Sørg for at stille den så der er frit ved alle den udluftningshuller.
> Lad være med at sidde i sengen med computeren på dynen.

Hej Leony

Jeg har den stående frit på mit skrivebord. blæseren sidder i højre
side og blæser varm luft ud på min hånd, når jeg spiller.

Hvad er den store forskel på desktopprocessorer og laptopprocessorer.
Hvordan kan man vide hvilken type der sidder i computeren? (har den
eks et bogstav)

Hej Madsen.
Jeg kan ikke se varmeniveauet i den bios jeg har, kun hvilken type
processor det er (p4 2,533 ghz - jeg kan ikke se om det er en bærbar
eller desktop processor)

Fra : Leony

Dato : 07-04-03 13:48

> Hvad er den store forskel på desktopprocessorer og laptopprocessorer.

Laptopprocessorer (også kaldet mobile) gearer selv ned hvis der ikke er
brug for meget processorkraft. Dette sparer på batteriet og på behovet
for køling.
Desktopprocessorer kører 100% hele tiden og kræver derfor max køling
altid.

> Hvordan kan man vide hvilken type der sidder i computeren? (har den
> eks et bogstav)

Tror nok en mobile Intel mærkes på denne måde "Intel Pentium 4-M".
På EDBpriser er den hurtigste mobile man kan få en P4 1,7 GHz til 5899
kr. Du har sikkert givet omkring 11000 for din bærbare, så mon ikke det
100% sikkert er en desktopprocessor.

> Jeg kan ikke se varmeniveauet i den bios jeg har, kun hvilken type
> processor det er (p4 2,533 ghz - jeg kan ikke se om det er en bærbar
> eller desktop processor)

Ved ikke om der er nogle sensorer i dit bundkort der kan måle
temperaturen, ligesom man kan på stationære, men du kan prøve at
installere Speedfan og se om den kan fange en temperatur til dig.
http://www.almico.com/speedfan.php