Omsorgsdage på skoledage
Fra : lhs

Dato : 03-04-03 16:49

Hej

Måske lidt OT men jeg prøver aligevel, da vi også underviser under
folkeskoleloven..

Jeg har fået refereret et møde mellem SL (socialpædagogernes Landsforening -
der organisere undervisere på bl.a. døgn institutioner) hvor man har
gennemgået Amtrådsforeningen og LC protokollat for arbejdstider for lærere
mv. ved bla. døgninstitutioner. For at gøre en korts historie lang ... Så
var et af SL´s faglige konsulenters konklusioner, at lærere ved
døgninstitutioner med intern skole ikke har ret til at lægge omsorgsdage på
skoledage, dvs. dage med undervisning da man ikke må ligge omsorgsdage på
skoledage ( med undervisning) han sidestillede omsorgsdage med Feriedage.
Jeg mener dette er en politisk forkert fortolkning, men har efter søgen i
overenskomster og love ikke umiddelbart noget at have det i - men kunne
heller ikke finde det modsatte..
Mit spørgsmål er hvordan man håndtere omsorgsdage komunalt i folkeskoler..

MVH
Lars Sørensen
Shane@get2net.dk

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 03-04-03 20:58

"lhs" <shane@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> heller ikke finde det modsatte..
> Mit spørgsmål er hvordan man håndtere omsorgsdage komunalt i folkeskoler..

Jeg fandt følgende, der gælder for folkeskolelærere:

Du har som ansat ret til fravær fra arbejdet i 2 (omsorgs)dage per
kalenderår per barn, indtil det kalenderår hvor barnet fylder 8 år. Retten
til omsorgsfravær omfatter biologiske forældre, adoptivforældre og
indehavere af forældremyndigheden. Barnet skal have ophold hos den ansatte.
Retten knytter sig til ansættelsen og der er derfor ret til omsorgsdage fra
det tidspunkt, man er ansat. Det vil sige, at f.eks. en lærer, der ansættes
den 1. august også har ret til 2 omsorgsdage, hvis dagene ikke er brugt i en
tidligere kommunal ansættelse i samme kalenderår og at de øvrige krav bl.a.
til barnets alder er opfyldt. Dagene kan afholdes som halve, hele enkeltvise
dage eller som en samlet periode.

Ikke afholdte omsorgsdage bortfalder ved kalenderårets udløb.

Der er dog mulighed for at overføre ikke afholdte omsorgsdage fra det
kalenderår, hvor barnet er født/modtaget til det næstfølgende kalenderår.

Omsorgsfraværet skal varsles så tidligt som muligt, og der skal ved
afholdelse tages hensyn til forholdene på tjenestestedet.

Bliver du syg før påbegyndelsen af varslet omsorgsfravær, udskydes
afholdelsen af omsorgs-fraværet til senere. Sygdom under omsorgsfravær
medfører derimod ikke udskydelse.

Omsorgsdagene tages hos os af de 200 skoledage!

venlig hilsen Niels Aage