Er Canon BJC 3000 noget skrammel ?
Fra : Ejvind Kruse

Dato : 21-03-01 13:19

Har lagt et scan af et udprint i dk.binaer under navnet
"Hitler på BJC 3000 fra dk.hardware"

Canon Danmark mener det er min LPT port der er defekt,
skønt min gamle Olivetti JP 170 yder et bedre udprint på
samme port ?

De vil dog gerne kigge på den, men er det ulejligheden værd ?
Hvis den ikke _kan_ printe bedre er det jo spild af porto !

--
Ejvind

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 21-03-01 15:22

"Ejvind Kruse" <hejwin@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Canon Danmark mener det er min LPT port der er defekt,
> skønt min gamle Olivetti JP 170 yder et bedre udprint på

Kunne du ikke have valgt et lidt pænere motiv?! Den mand(?) er jo
umulig, at lave et ordentligt billede ud af!

Bortset fra det, så burde din printer nok levere en pænere udskrift -
især hvis du bruger noget rigtigt inkjet / glossy-papir. For mig at se,
ser det ud som om printerhovedet er defekt / slidt, hvilket desværre
ikke er et ukendt fænomen for Canon-printere.

Det er selvfølgelig ikke din LPT-port, der er defekt - selvom det er en
meget kreativ forklaring, Canon har givet dig, skal du ikke affinde dig
med den. Gå ned til din forhandler og få ham til at bytte printerhovedet
(altså selve holderen til blækpatronerne), og se om ikke resultatet
bliver bedre.

vh.
Peter

Fra : Ejvind Kruse

Dato : 21-03-01 21:13

"Falckredderen Ragga Muffin" <no@spam.com> skrev i en meddelelse news:99adao$7kc$1@sunsite.dk...
> Kunne du ikke have valgt et lidt pænere motiv?! Den mand(?) er jo
> umulig, at lave et ordentligt billede ud af!

Jo, men du ved jo der er så mange der har travlt med copyright.
Jeg vil poste et par eksembler mere senere.

Og fejlen er tydeligst på print med sort baggrund.
(der skinner grønt når lyset falder bestemt på udprintet).

> [...]
> ser det ud som om printerhovedet er defekt / slidt, hvilket desværre
> ikke er et ukendt fænomen for Canon-printere.

Slidt burde det ikke være, den er købt i sidste uge !

> Det er selvfølgelig ikke din LPT-port, der er defekt - selvom det er en
> meget kreativ forklaring, Canon har givet dig, skal du ikke affinde dig
> med den.

Kunne jeg heller ikke lige selv få til at passe.

> Gå ned til din forhandler og få ham til at bytte printerhovedet
> (altså selve holderen til blækpatronerne), og se om ikke resultatet
> bliver bedre.

Det vil jeg prøve, men ved hurtig udprintning er det ligesom
at fremtrækket er for stort (smalle tværgående hvide striber),
det kan vel ikke være printerhovedet ?

Men ved du noget om holdbarheden på disse printere ?
Eller skal jeg hurtigst muligt skyde den af i Den Blå Avis,

Jeg faldt for den fordi den var billig og den er med fire blækpatroner.
Hvad er der ellers på markedet med de egenskaber ?

--
Ejvind

Fra : Falckredderen Ragga ~

Dato : 21-03-01 22:24

> Slidt burde det ikke være, den er købt i sidste uge !

Det kan sagtens være defekt alligevel... Eller var det mon forhandlerens
demomodel, som han har prakket dig på (måske uden du ved det) ?!

> Det vil jeg prøve, men ved hurtig udprintning er det ligesom
> at fremtrækket er for stort (smalle tværgående hvide striber),
> det kan vel ikke være printerhovedet ?

Tja... Det kan det sagtens være - fx hvis elektronikken er defekt, og at
en stribe af de små dyser ikke virker.
Det kan som du nævner også være et spørgsmål om dårlig justering - altså
at den trækker papiret lidt for langt frem, efter hvert linjeskift, men
jeg tvivler. Dette vil du kunne påvise ved at tegne en stor cirkel med
en radius, som du kender. Fremstår "cirklen" som en ellipse, når du
måler efter, er det fremtrækket, der er for stort.

Du kan også prøve at tegne et kvadrat, og se om de lodrette sider er
længere end de vandrette.

> Men ved du noget om holdbarheden på disse printere ?
> Eller skal jeg hurtigst muligt skyde den af i Den Blå Avis,

Jeg har selv haft to Canon Inkjet-printere, som var bitre fejlkøb. Den
ene sled et printhoved op efter 200 udskrifter, og den anden leverede
striber selvom hver ny blækpatron leveres med et nyt printerhoved
(BJ-02). Siden da har jeg været ansat i en computerbiks, hvor vi
forhandlede Canon og Hp. Mine erfaringer var, at hver gang der blev
indleveret én HP til reperation, kom der fire Canon.

Den typiske fejlbeskrivelse for en Canon-printer er netop, at den laver
striber - enten på grund af for tidligt afgåede printerhoveder, eller
fejl i elektronikken til printerhovedet i selve printeren.

En anden fejl, der optræder er defekte strømforsyninger (et problem, de
nok er kommet over, da fejlene oftest optrådte under garantiperioden)

> Jeg faldt for den fordi den var billig og den er med fire
blækpatroner.
> Hvad er der ellers på markedet med de egenskaber ?

Tja.. Godt spørgsmål - problemet med de fire blækpatroner er, at du ikke
skifter printhoved, hver gang du skifter blæk. Dette ville såmænd også
have været i orden, hvis ikke det var fordi printhovedet ikke kan holde
til ret mange udskrifter. Et nyt printhoved er dyrt - sidst jeg checkede
hos Canon var det så vidt jeg husker kr. 600,- + 25% moms + 25%
fortjeneste til forretningen. (sådan beregnede vi fortjenesten)

Jeg har selv droppet inkjet-printere, og skiftet til en ganske
almindelig sort-hvid laserprinter, som er langt billigere i drift. Men
hvis jeg skulle vælge en inkjet-farveprinter ville jeg klart gå efter en
HP på grund af deres driftsikkerhed.

vh.
Peter