Måned format
Fra : Mongoose

Dato : 03-04-03 10:43

Hej gruppe

Henter måneden med LCID 1030 og

<%=monthname(month(now))%>

men hvordan sikrer jeg mig at der skrives 3 bogstaver af måneden

fx.
dec. og ikke december

apr. og ikke april

etc. etc.

Mongoose

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 03-04-03 11:11

"Mongoose" <snipemode@mail.dk> skrev

> Henter måneden med LCID 1030 og
>
> <%=monthname(month(now))%>
>
> men hvordan sikrer jeg mig at der skrives 3 bogstaver af måneden

> [...]

<%

dim maanedsnavn(12)
maanedsnavn(1) = "jan."
maanedsnavn(2) = "feb."
maanedsnavn(3) = "mar."
maanedsnavn(4) = "apr."
maanedsnavn(5) = "maj"
maanedsnavn(6) = "jun."
maanedsnavn(7) = "jul."
maanedsnavn(8) = "aug."
maanedsnavn(9) = "sep."
maanedsnavn(10) = "okt."
maanedsnavn(11) = "nov."
maanedsnavn(12) = "dec."

response.write day(now)&". "&maanedsnavn(month(now))&" "&year(now)

%>

outputter f.eks. "3. apr. 2003"

--
Steen Eiler Jørgensen
"No, I don't think I'll ever get over Macho Grande.

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 03-04-03 19:36

"Steen Eiler Jørgensen" <oz1sejREMOVETHIS@get2net.dk> wrote in message
> "Mongoose" <snipemode@mail.dk> skrev

f.eks med Left()

<%=Left(month(Now),3)%>

\Henrik

Fra : Steen Eiler Jørgense~

Dato : 04-04-03 09:08

"Henrik Hejbøl Jensen" <spam@GOAWAYhbw.dk> skrev

> <%=Left(month(Now),3)%>

Ja, men du skal lige huske, at der skal et forkortende punktum efter alle
månedsnavnene, *undtagen maj*, der jo kun er på tre bogstaver. Derfor den
lidt mere omstændelige løsning med array'et...

Fra : Henrik Hejbøl Jensen

Dato : 05-04-03 07:44

> Ja, men du skal lige huske, at der skal et forkortende punktum efter alle
> månedsnavnene, *undtagen maj*, der jo kun er på tre bogstaver. Derfor den
> lidt mere omstændelige løsning med array'et...

Well det er da bare og tilføje et punktum...

<%=Left(month(Now),3) & "."%>

mvh Henrik

Fra : Thomas Voller

Dato : 05-04-03 09:22

> Well det er da bare og tilføje et punktum...
> <%=Left(month(Now),3) & "."%>

Jeg kan ikke længere helt forstå ovenstående diskussion. Så vidt jeg ved
returnerer Month(Now) et tal mellem 1 og 12, alt afhængigt hvilken måned vi
rent faktisk befnder os i. Så linjen
Left(Month(Now), 3) vil i denne måned bare returnere "4."

Hvis man først prøver at konvertere datoen til f.eks. vbLongDate så bliver
ASP helt ked af det og melder om type mismatch hvis man prøver at finde
måneden på en streng. Se dette lille eksempel:
<%
Dim datNow
datNow = FormatDateTime(Now, vbLongDate)
datNow = Month(datNow)
Response.Write(Left(datNow, 3) & ".")
%>

Det duer slet ikke. Det går i stå ved denne linje: datNow = Month(datNow)
Så jeg vidt jeg kan se, så er den eneste måde at lave et array som Steen
siger. Eller... Det er løgn, det er ikke den eneste måde, men det er vist
den nemmeste. Vær rar at rette mig hvis jeg tager fejl.

Go' weekend.

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-04-03 20:30

On Sat, 5 Apr 2003 10:22:09 +0200, "Thomas Voller" <voller@voller.dk>
wrote:

>Hvis man først prøver at konvertere datoen til f.eks. vbLongDate så bliver
>ASP helt ked af det og melder om type mismatch hvis man prøver at finde
>måneden på en streng.

Og det gør den, fordi det så ikke længere er en dato, men en
tekststreng.
Check fx med:
Response.Write TypeName(datNow)

<snip>

>Så jeg vidt jeg kan se, så er den eneste måde at lave et array som Steen
>siger. Eller... Det er løgn, det er ikke den eneste måde, men det er vist
>den nemmeste. Vær rar at rette mig hvis jeg tager fejl.

Det er i hvert fald den mest fleksible, da man selv kan bestemme, hvad
der skal stå.

Ellers er det også en mulighed med:
strDatNow = MonthName(Month(Now), True)
- som giver et forkortet månedsnavn *uden* punktum.

Se MonthName i dokumentationen:
-----------
MonthName Function
Returns a string indicating the specified month.

MonthName(month[, abbreviate])
Arguments:
*month*
Required. The numeric designation of the month. For example, January
is 1, February is 2, and so on.
*abbreviate*
Optional. Boolean value that indicates if the month name is to be
abbreviated. If omitted, the default is False, which means that the
month name is not abbreviated.
-----------

Good luck!

--