Randers 28/3-1868
Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 03-04-03 10:39

Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvad der skete i Skt. Mortens sogn
i Randers den 28. marts 1868?

I min slægt har jeg en far og en datter, der begge døde den dag.

Vilhelm Ditlev Kronborg, født 4 maj 1834 i Sankt Mortens sogn i Støvring
herred, Randers amt, død 28 mar 1868 i Sankt Mortens sogn i Støvring herred,
Randers amt, begravet 3 apr 1868 i Sankt Mortens sogn i Støvring herred,
Randers amt

Wilhelmine Katharine Ane Sofie Kronborg, født 19 mar 1868 i Randers, død 28
mar 1868 i Randers

med venlig hilsen
Ove Kronborg

Fra : Bente Poulsen

Dato : 03-04-03 16:09

Til Ove Kronborg
Desværre er jeg p.t. ramt at influenza så jeg kan ikke gå på vores
lokalhistoriske arkiv for dig.

Men du får så i stedet deres mailadresse, de er utrolig venlige og
hjælpsomme på arkivet, så mon ikke du kan hente hjælp ad denne vej
Held og Lykke med sin søgen
Venlig hilsen
Bente Poulsen

mail adresse til lokalarkivet er
lokalhistorisk-arkiv.@khm.dk

Fra : LisBJensen

Dato : 03-04-03 17:00

"Ove C. Kronborg" skrev d. 03-04-03 10:39 dette indlæg :
> [...]
herred,
> Randers amt
>
> Wilhelmine Katharine Ane Sofie Kronborg, født 19 mar 1868 i Randers,

hej Ove:
Stod der ikke noget om Hvad de var døde af?
Ellers må du jo nok se om du kan finde en dødsanmeldelse eller et skifte
efter dem.
Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 03-04-03 21:52

Tak for det. Nej der stod ikke noget om, hvad de døde af.
mvh.
Ove.

Fra : Bente Poulsen

Dato : 03-04-03 22:06

Hej igen Ove Kronborg
Det må være de små vatskyer i hjernen der er skyld i denne forglemmelse, den
mail adresse jeg har skrevet i mit forrige svar er altså på lokalarkivet i
Randers

Venlig hilsen
Bente Poulsen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 04-04-03 00:52

Hej Ove.

Da datteren kun er 9 dage gammel, må man gå ud fra hun har været i hjemmet
og det derfor kunne tyde på sygdom eller en ulykke i hjemmet !.

I dag kan mænd jo få fødselsdepression, har jeg hørt, måske er det også
overgået Vilhelm !!

Hilsen Jean

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 04-04-03 13:43

Jean Seeberg skrev bl.a.:

> I dag kan mænd jo få fødselsdepression, har jeg hørt, måske er det også
> overgået Vilhelm !!

Jamen det var jo ikke "i dag" det fandt sted - jævnfør emnet ...

--
Forbindtligst
Jørgen Grandt

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-04-03 02:37

"Ove C. Kronborg" <ockronborg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvad der skete i Skt. Mortens
sogn
> i Randers den 28. marts 1868?

Har der været en alvorlig ulykke, kan det tænkes, at den har været berettet
i avisen, dagene derefter. ("Randers Amts Avis" begyndte at udkomme allerde
i 1810). Mange provinsbyers bibliotek har den lokale avis på microfilm til
brug på læsesalen, så det kan være, at du er så heldig, at årgangen 1868
allerede er på biblioteket. Ellers kan Biblioteket muligvis låne den hjem
til dig.

Henning Jensen

Fra : Jean Seeberg

Dato : 04-04-03 15:42

Hej.

Jeg havde printet de nævnte data ud, da jeg ville se om jeg kunne havde nået
at gå på BIB her i Randers, for at se om der evt skulle have stået noget i
avisen fra den gang, men nåede det desværre ikke.
Så hvis du Ove ikke har fundet ud af noget i mellemtiden, vil jeg se om jeg
kan få tid til det i næste uge.

Jeg har tidl. benyttet filmruller i min søgen, men ved ikke lige om de har
disse årgange på film.

Hilsen Jean

Fra : Henning Jensen

Dato : 04-04-03 15:42

"Ove C. Kronborg" <ockronborg@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Kan nogen hjælpe mig med at finde ud af, hvad der skete i Skt. Mortens
sogn
> i Randers den 28. marts 1868?

Jeg glemte at tilføje, at hvis du bor i nærheden af København, så er
avisbiblioteket nu pa Det kgl. Bibliotek, og der kan næsten alle aviser
lånes. (Jeg mener at huske, at i Århus er de fleste af landets aviser også).

Hilsen Henning Jensen

Fra : Søren Peter Bjerre

Dato : 05-04-03 10:25

> [...]
> avisbiblioteket nu pa Det kgl. Bibliotek, og der kan næsten alle aviser
> lånes. (Jeg mener at huske, at i Århus er de fleste af landets aviser

Nørrehald egnsarkiv i Tvede har arvet samtlige gamle aviser Amtsavisen havde
da lokalerne skulle ryddes.
Og den kælder ( og de hyggelige folk der ) er virkelig et besøg værd.

Hilsen Søren Peter Bjerre

Fra : Ove C. Kronborg

Dato : 07-04-03 11:43

Tak til alle for jeres svar og især til Jean, der vil undersøge sagen for
mig.

med venlig hilsen
Ove Kronborg

Fra : Jean Seeberg

Dato : 09-04-03 23:13

Hej Ove.

Jeg var igår på BIB for at se hvad de havde på film af de gamle aviser.
I 1868 var der kun 1 avis, Randers Amtsavis.
Den startede i 1810, men på BIB har de den først på film fra 1879.

Det gør så ikke noget, da de på Randers Lokalhistoriske Arkiv, har
originalerne fra avisens start, (samme bygning.)

Der var jeg så i dag, hvor de har åben, og læste aviserne fra lørdag den 28.
marts 1868 til fredag den 3 april 1868 ( avisen udkom ikke om søndagen), men
uden at finde noget som kunne give nærmere oplysninger.
Der var enkelte dødsannoncer i perioden, men ikke mange, jeg tror kun det
var de bedre stillede der evt. satte annonce i avisen dengang.

Der var en mor der var gået i vandet med sit barn for at drukne sig og
barnet, hun blev reddet, men barnet døde, men de havde ikke noget med din
historie at gøre.

Jeg havde selvfølgelig glemt mine læsebriller hjemme, som jeg ikke benytter
i dagligdagen, så de små krøllede gotiske bogstaver begyndte tilsidst at
løbe rundt på papiret, så jeg vil gå derind en anden dag, med briller, for
at se perioden igennem igen, men af det jeg læste, var der ikke tegn på
epedemier, ulykker ell..

Jeg havde også taget mit digital kamera med for at ville fotografere
aviserne, men det glemte jeg at få med fra bilen, så det blev lidt kludret
det hele.

Men Ove, jeg skal nok vende tilbage når jeg har været derinde igen, men det
kunne godt se ud til, som du tidl. har fået at vide, at der ikke af den vej
kan findes en årsag.

De har jo også kirkebøgerne med døde derinde, men jeg ved ikke om du har
set/læst hvad der evt. skulle stå der ??

PS. I Randers kom der senere en avis mere, Randers Dagblad, men den startede
først i 1870 så der er jo ikke noget at hente.
Igen senere andre aviser.

Samme mail sendt privat.