Cursor position.
Fra : Spookie Power

Dato : 03-04-03 09:11

Hej NG.

Jeg har en Memo med en masse tekst i. Jeg kunne nu godt tænke
mig at når jeg trykker med musen et sted i teksten, så
bliver X,Y positionen vist i en lable. Hvordan klare jeg den ?
Jeg har selv søgt på nettet men syntes ikke jeg kan få det
til at virke som jeg har fundet.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 03-04-03 09:49

Spookie Power wrote:

> Jeg har en Memo med en masse tekst i. Jeg kunne nu godt tænke
> mig at når jeg trykker med musen et sted i teksten, så
> bliver X,Y positionen vist i en lable.

Benyt eventen onMouseDown på dit TMemo:

procedure TForm1.Memo1MouseDown(Sender: TObject; Button: TMouseButton;
Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
begin
Label1.Caption:= 'Pixels: ' + IntToStr(X) + ',' + IntToStr(Y) + #13#10 +
'Tegn: ' + IntToStr(Memo1.CaretPos.X) + ', ' +
IntToStr(Memo1.CaretPos.Y);
end;
--
Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Fra : Spookie Power

Dato : 03-04-03 10:45

>Benyt eventen onMouseDown på dit TMemo:
>
>procedure
>TForm1.Memo1MouseDown(Sender:
>TObject; Button: TMouseButton;
> Shift: TShiftState; X, Y: Integer);
>begin
> Label1.Caption:= 'Pixels: ' +
>IntToStr(X) + ',' + IntToStr(Y) + #13#10 +
> 'Tegn: ' +
>IntToStr(Memo1.CaretPos.X) + ', ' +
>
>IntToStr(Memo1.CaretPos.Y);
>end;
>--
>Toke Eskildsen - http://ekot.dk/

Mange tak for hjælpen. Det ser interessant ud.