Astma
Fra : Jon Eriksen

Dato : 03-04-03 07:37

Hej allesammen.

Jeg hedder Mette og er rimelig ny her i gruppen, dvs. jeg har et stykke tid
været med på "en kigger", og har fået meget god information. Men nu har jeg
alligevel et spørgsmål...Jeg læste i et gammelt indlæg, jeg tror det var fra
Lene, om noget der skulle være godt til astmaheste, der hedder Scan Ismovit.
Vi har nemlig en shetlænder med astma, og efter at have prøvet med kortison
og bronkieudvidende medicin uden det store resultat har jeg altså bestilt
det der Scan Ismovit. Håber meget det virker! Men er der nogen af jer (evt.
Lene) der har erfaringer med det? Eller kender nogen anden "mirakelkur"? Det
skærer jo en i hjertet hver gang den lille fyr får et hosteanfald....:(

Håber på gode råd og erfaringer!

Mette

Fra : Anet

Dato : 03-04-03 08:36

..

> [...]
> skærer jo en i hjertet hver gang den lille fyr får et hosteanfald....:(

(klip)
Vi har en araber der næsten er fri for gener nu. Vi følger nogle meget enkle regler. Udendørs på folden så meget af dagen som muligt
også om vinteren med et udendørsdækken på så. Ingen fejning i stalden når han er inde i boksen, ingen hø i stalden, hvidløg i maden,
hel kerne og evt. vådt foder.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Jon Eriksen

Dato : 03-04-03 10:49

"Anet" <anet49@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Annette~
>
> Han går ude hele døgnet, dvs. vi har løsdrift, hvilket jeg kan forstå også
er det mest optimale. Så får de (har også en nordbaggeblanding) hø, som jeg
indtil forleden dag brusede med haveslangen, men nu er jeg begyndt at lægge
det i en balje med vand før de får det. Men jeg ved ikke hvor længe det skal
ligge i vandet? Jeg har læst, at alt under 10 timer er nyttelyst, men vil
alle de gode stoffer ikke blive trukket ud af høet, hvis det ligger så
længe? Jeg har talt lidt med dyrlægen om at gå over til wrap, men jeg er
ikke helt vild med tanken, da det vist er spist op på kort tid...jeg mener,
de får jo ikke så lang tyggetid som med høet...? Jeg vil helst ikke have et
par heste der keder sig...

Mette

Fra : Anet

Dato : 03-04-03 11:12

> [...]
> de får jo ikke så lang tyggetid som med høet...? Jeg vil helst ikke have et

(klip)

Nogle hestemennesker mener at heste skal have hø. Men jeg må ærligt tilstå at jeg er gået helt bort fra det og så får de halm
istedet for. Det vænner de sig hurtigt til. For at de skal få noget godt istedet for hø så køber jeg Hippolyts Prealpin som er en
slags grøntpiller der SKAL opløses i vand da de vokser helt vildt. Endelig så kan man købe ovntørret hø men det er dyrt. Det er
nemlig tit svampesporerne og lidt støv som hestene ikke kan tåle og som giver dem vejrtrækningsbesvær og hoste.
Går dine heste ude som du beskriver så kan jeg da ikke forestille mig at de keder sig. Tænk på alle de heste der bare står i boks og
ikke engang dagligt kommer ud på folden.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Jon Eriksen

Dato : 03-04-03 11:43

> [...]
de keder sig. Tænk på alle de heste der bare står i boks og
> ikke engang dagligt kommer ud på folden.

Jeg har også tænkt på halm, men har hørt at det nemt giver forstoppelse, og
nogle heste nemt får kolik, hvis de får for meget halm...? Og sagen er den,
at der ikke er græs på folden, derfor er jeg bange for at de kommer til at
kede sig... Jeg kan godt lide de bruger så lang tid på at stå og gumle..

Jeg har tidligere stået et sted med min nordbagge hvor de fik ovntørret hø,
men det var jo så fint i strukturen, at det var ædt i løbet af et
splitsekund. Så gik de i gang med træværket bagefter, og det var jo ikke
lige meningen..;)

Mette

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 03-04-03 15:51

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

(klip)

> Jeg har også tænkt på halm, men har hørt at det nemt giver forstoppelse,
og
> nogle heste nemt får kolik, hvis de får for meget halm...?

Vi har haft tre heste (en islænder, en islænderblanding og en stor hest af
en eller anden type (Oldenborg?)) til at gå hele vinteren uden hø. De har
kun fået halm og har ingen problmer haft med det. Men de er da glade for at
få hø nu.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : dorthe jensen

Dato : 03-04-03 17:29

Hej

Jeg har en kusine som har en oldenborgerhoppe som også har astma, og den
står på spåner da den ikke kan tåle at stå på halm, så den får halm til at
æde og så får den wraphø.
Desuden får den urter fra askim herbs og det har givet den en bedre
tilværelse og hun har prøvet at stoppe men så kan hun se at den får det
dårligere, så det kunne jo være at du skal prøve at ringe til askim herbs og
spørge om de har noget der kunne hjælpe din hest.

venlig hilsen Dorthe

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 03-04-03 18:07

"dorthe jensen" <dorthejensen30@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
og
> spørge om de har noget der kunne hjælpe din hest.

Hmmm... er det ikke noget med, at Ole kender en dygtig homøopat? Måske Ole
lige kunne give os navnet på hende igen? Ikk', Ole!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen
- som kender flere heste, der kunne nyde godt af homøopatisk medicin

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 03-04-03 18:56

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Hmmm... er det ikke noget med, at Ole kender en dygtig homøopat? Måske Ole
>lige kunne give os navnet på hende igen? Ikk', Ole!?

Hmmm... der er ikke mig med en pensionær der kender til dette. Vil
spørge mig for.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 04-04-03 01:03

"Ole Braad-Sorensen" <braadso@soholm.com> skrev i en meddelelse

Ole

> Hmmm... der er ikke mig med en pensionær der kender til dette. Vil
> spørge mig for.

Var det ikke noget med en hest med lungebetændelse, eller husker jeg helt
forkert?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-04-03 07:19

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Var det ikke noget med en hest med lungebetændelse, eller husker jeg helt
>forkert?

Jo, diagnosen stillet af dyrlægen var lungebetændelse. Da en større
antibiotika-kur ikke virkede, blev homøpaten tilkaldt der dømte "svamp
i lungerne" og gav en lillebitte flaske som skulle gives med 1 ml. om
dagen i munden. Lungeproblemet er nu pist-væk.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Jon Eriksen

Dato : 04-04-03 11:04

> [...]
> i lungerne" og gav en lillebitte flaske som skulle gives med 1 ml. om
> dagen i munden. Lungeproblemet er nu pist-væk.

Hm, det lyder interessant med homøopatien, det er også i mine overvejelser.
Så hvis du kan anbefale en, Ole, så vil jeg have det i baghovedet. Faktisk
har min nordbagge lige stået med kold lungebetændelse (startede som en
halsbetændelse, som vi troede vi havde fået bugt med, men pludselig begyndte
han at hoste igen, og så havde det altså sat sig til lungebetændelse.Suk!
5-dages penicillinkur.), men jeg tror han er blevet frisk igen...Han hoster
ihvertfald ikke mere,og er kvik og glad.

Men foreløbig prøver jeg lige med den Scan ismovit kur til min lille
astmafyr og ser om det hjælper. Man skal nok tage een ting ad gangen, så man
ved hvad der virker. Heldigvis (7-9-13) har jeg ikke hørt host det sidste
døgns tid, men om det er tilfældigt, eller om det er fordi han netop har
afsluttet en kur med bronkieudvidende medicin ved jeg ikke. Jeg begyndte med
Scan ismovit i tirsdags (som jeg sluttede med det bronkieudvidende), og det
kan vel dårlig hjælpe så hurtigt...?!
Men er der ingen af jer der kender til/har prøvet Scan Ismovit? Det ville
være interessant at høre om!

Men mange tak for alle jeres råd!! :)

Mette

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 04-04-03 12:10

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> wrote:

>Hm, det lyder interessant med homøopatien, det er også i mine overvejelser.
>Så hvis du kan anbefale en, Ole, så vil jeg have det i baghovedet.

Har lige talt med Pia som har (havde) hesten med problemet. Hun kommer
med nummer/navn mandag, så vil jeg poste det. I weekenden skal hun
over til Sverige og se hvor hesten stod for hun fik den.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Lene

Dato : 06-04-03 11:56

"Jon Eriksen" <mogj@tiscali.dk> wrote in message
> [...]
"mirakelkur"? Det
> skærer jo en i hjertet hver gang den lille fyr får et

Hej Mette, velkommen i gruppen! Jeg har givet Skan Isomovit til et føl
som var født 1md for tidligt, og som deraf havde store problemer med
sit imunforsvar hele sit første leveår indtil Skan Isomovit satte en
effektiv stopper for miseren. Føllet havde alverdens imunrelaterede
sygdomme, fx "yellow shit storm", hoste med svær bronkitis og
astmalignende anfald. Jeg fik føllet undersøgt på Ansager Dyrehospital
med en kikkert i lungerne, og den undersøgelse viste alvorlig
irritation med slim i bronkierne. Jeg fik en spand med Iso med hjem,
med besked om at der ikke ville vise sig en virkning før spanden var
næsten tom. Som dagene gik og der ikke viste sig nogen form for
bedring blev jeg mere og mere pesimistisk, men 3 dage før spanden var
tom forsvandt samtlige syntomer som ved et trylleslag! Hesten havde
efterfølgende ikke en eneste sygedag mere i hele sit liv. Den blev
solgt som 5års til Frankrig hvor den vandt en hel del løb i de
allerhårdeste klasseløb. Selv da alle mine heste var syge at
Herpesvirus i 8 mdr. var denne ene hest frisk og frejdig som en
havørn.

Hvis jeg var dig, ville jeg køre hesten til Ansager og få lavet en
kikkertundersøgelse. Alt for mange heste bliver nemlig
fejldiagnostiseret med astma af "almindelige" dyrlæger. På Ansager får
du en korekt diagnose og det er simpelthen alfa og omega for at komme
videre....... Hvis det viser sig at din hest har allergirealteret
astma, så er der faktisk i dag en mulighed for at få lavet et
vaccinationsprogram som gør din hest symtomfri. Vemb dyrlæger har haft
rigtig gode resultater med denne type behandling, jeg ved ikke om
Ansager også gør i den type vaccinationer - men mon ikke.
Alt alt for mange astmaheste bliver i dag fejlbehandlet, fordi de
egentlig har helt andre problemer fx bleeder eller andet. Der er kun
en eneste måde at skaffe sig sikkerhed for en rigtig diagnose og
dermed også den rigtige behandling, og det er en kikkertundersøgelse.

Ansager er i mine øjne det mest kompetente Dyrehospital i DK. De er
ikke dyrer end de andre, bare bedre.

Skriv endelig om dine erfaringer, det kan vi andre nemlig lære nyt af.

Held og lykke!

Mvh. Lene

Fra : Jon Eriksen

Dato : 07-04-03 11:35

"Lene" <hamadryad@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke dyrer end de andre, bare bedre.
>
> Skriv endelig om dine erfaringer, det kan vi andre nemlig lære nyt af.

Mange tak for et fyldestgørende svar. :)

Jeg har haft en lille snak med dyrlægen om at prøve nogle af de ting du
nævner, men han var mest stemt for først at prøve med wrap istedet for hø,
og enten scan ismovit eller noget homøopatisk. Jeg ringede så og bestilte
scan ismovit, og fik en snak med den dyrlæge der forhandler det. Han
frarådede wrappen, men at gennembløde høet istedet for at vande det. Så nu
står det på gennemblødt hø og scan ismovit. Og sådan har det kørt siden
tirsdag, og nu er det heldigvis flere dage siden jeg har hørt ham hoste.:)
Men hvad det skyldes er jo svært at vide...Kan ismovit virke så hurtigt?
Eller skyldes det det våde hø...? Eller et tilfælde...
Men jeg er selvfølgelig bange for det begynder igen, og så er jeg jo nødt
til at gå et skridt videre..Og det kunne jo evt. være Ansager. Hvor i landet
ligger det?

Ved du om høet mister nogle af sine næringsstoffer hvis det ligger for længe
i vand? For når jeg fx giver dem aftenhø, lægger jeg morgenhøet i blød, så
det ligger jo hele natten. Er det for længe?

Mette

Fra : Lene

Dato : 14-04-03 09:30

"Jon Eriksen" skrev:

> [...]
blød, så
> det ligger jo hele natten. Er det for længe?

Hej Mette, jeg har ingen praktisk erfaring med vådt hø, så der kommer
du til at spørge en anden.
En ting som jeg dog har erfaring med er følgende: Hvis man oplever en
succes, så skal man lade være med at ændre forudsætningerne for den.

Din hest oplever nu en pause i hosteriet ( på trods af årstiden, hvor
pollene for alvor begynder at florere ), lad både dig og den nyde den
pause. Jeg synes det lyder usandsynligt at medicinen allerede virker,
meeeen man skal jo aldrig sige aldrig..... Jeg har spurgt lidt i
omgangskredsen og dem som har brugt Skan Isomovit til deres heste har
alle oplevet en betydelig virkning, og det har været uhyre forskelligt
hvor lang tid der er gået før lindringen indtræf.

Det var mit indtryk, da jeg selv brugte produktet at det simpelthen
går ind og styrker imunforsvaret generelt, men at det også helt
specifikt går målrettet i lungerne og har en helende virkning der.

Hvis hesten begynder at hoste igen, så synes jeg også du skal få den
ordentligt undersøgt på Ansager. Det ligger i nærheden af Billund -
ca. 10-15 km fra Grindsted. Forbavsende mange astmaheste viser sig
nemlig at være fejldiagnostiserde, og så er det jo ikke så sært at
astmamedicin ikke virker på dem.

I det daglige bruger jeg selv Vemb dyrlæger, de er udemærkede til
heste - specielt højtydende koncurenceheste har de en del specialviden
om. Stutteri Flamingo og succestræneren Jan Friis bruger dem også. De
har med god succes fået fremstillet vacciner mod astma.
Når jeg har en hest som er virkelig alvorlig syg, eller som skal have
lavet noget specielt, så kører jeg altid til Ansager. Deres
faciliteter er kanon, de er hudløst ærlige overfor hesteejerne, og de
er bare dygtige til at behandle selv meget medtagne og tæt på håbløse
tilfælde.
Jeg har selv lige haft en 2 års hoppe indlagt i 5 uger for en meget
aggresiv byld. Hun blev opereret 2 gange og sat på alverdens medicin.
Regningen var på under 15.000 - og det synes jeg faktisk er billigt
for 5 ugers indlæggelse med intensiv overvågning 24 timer i døgnet.
Bylden var så dyb at dyrlægens hånd forsvandt til op over håndleddet
ved første operation. Der var en hævelse på ca. 5 liter ned i
skulderen. Alle fire ben var hævede til over dobbelt størrelse.
Temperaturen svingede mellem 39 og 42 i 4 uger. Venstre bagben lammede
pga. nervekomplikationer.
Hesten er nu hjemme hos mig igen, og er nu vel at mærke så rask og
rørig som om intet var hændt. - - Se det er en flok dyrlæger som kan
deres kram!

Mvh. Lene

Fra : Jon Eriksen

Dato : 19-04-03 08:44

> [...]
> En ting som jeg dog har erfaring med er følgende: Hvis man oplever en
> succes, så skal man lade være med at ændre forudsætningerne for den.

Ja,det er også det jeg tænker lige nu. Men jeg tør næsten ikke tro for meget
på at det varer ved..Men vi tager en dag ad gangen...

> [...]
> alle oplevet en betydelig virkning, og det har været uhyre forskelligt
> hvor lang tid der er gået før lindringen indtræf.

Jeg har efterhånden selv en teori om at det der på nuværende tidspunkt gør
udslaget er det våde hø...Der var een dag hvor det havde frosset om natten,
og derfor lagde jeg ikke høet i vand (det kunne ellers være god
beskæftigelse for dem at få deres hø serveret i en isklump...Hi Hi!) , men
vandede det med vandkanden, og der lød et par host i løbet af formiddagen.
Men jeg fortsætter med ismovitten og håber på en langsigtet virkning.

> [...]
> ca. 10-15 km fra Grindsted. Forbavsende mange astmaheste viser sig
> nemlig at være fejldiagnostiserde, og så er det jo ikke så sært at

Øv, det var langt væk, vi bor i nordsjælland...Håber ikke det bliver
nødvendigt at tage derover...

> [...]
> Hesten er nu hjemme hos mig igen, og er nu vel at mærke så rask og
> rørig som om intet var hændt. - - Se det er en flok dyrlæger som kan

Puha, det var da en grum historie. Godt den blev frisk igen. Det lyder som
om de er dygtige!

Mange tak for alle svar, det er super med en gruppe man kan skrive og spørge
om råd! :)

Mette