proftpd.conf
Fra : Niels Bachmann

Dato : 02-04-03 23:34

Jeg har et problem med at få proftpd til at opføre sig som jeg ønsker det.

Jeg har oprettet en bruger der skal kunne læse/slette/oprette dir osv
(admin),
og 2 brugere der skal kunne læse alt, men ikke slette. De skal desuden kunne
uploade til et upload dir, og osse kunne slette deres egne filer/dirs. Men
ikke andres.
Jeg har rodet med UserOwner/GroupOwner, men det vil ikke rigtigt virke som
det skal.
/etc/passwd:
admin_bob:x:501:501::/home/ftp:/bin/bash
joe_bob:x:505:50::/home/ftp:/bin/false
billy_bob:x:506:50::/home/ftp:/bin/false
/etc/proftpd.conf:
User nobody
Group ftp

DefaultServer On
DefaultRoot ~

<Directory ~>
HideUser root
HideGroup root
</Directory>

<Limit LOGIN>
DenyAll
AllowUser admin_bob
AllowUser jm_bob
AllowUser billy_bob
</Limit>

<Directory /home/ftp>
HideUser root
HideGroup root
<Limit MKD WRITE STOR>
AllowUser admin_bob
DenyAll
</Limit>
</Directory>

<Directory /home/ftp/upload>
# UserOwner admin_bob
# GroupOwner admin_bob
AllowStoreRestart On
<Limit STOR MKD>
AllowAll
</Limit>
<Limit DELE RMD XRMD>
DenyAll
AllowUser niels
</Limit>
</Directory>

Nogen der har et forslag til hvordan proftpd.conf bør se ud.

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Heine Laursen

Dato : 02-04-03 23:43

"Niels Bachmann" <precious@precious.dk> wrote in

> Jeg har et problem med at få proftpd til at opføre sig som jeg ønsker
> det.

Hvordan ønsker du det skal virke?

> [...]
> admin_bob:x:501:501::/home/ftp:/bin/bash
> joe_bob:x:505:50::/home/ftp:/bin/false
> billy_bob:x:506:50::/home/ftp:/bin/false

Har du opsat rettighederne rigtigt på de dirs brugerne har adgang til?

<snip>

Heine Laursen

Fra : Niels Bachmann

Dato : 03-04-03 14:07

"Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> Har du opsat rettighederne rigtigt på de dirs brugerne har adgang til?
[snip]

/home/ftp er ejet af root.root (skal det være admin_bob.ftp hvis jeg har
user = ftp, group = ftp i proftpd.conf?) og chmod´et 40755.
admin_bob har ingen problemer med at oprette/slette filer/dirs han selv
laver. Men han kan ikke slette alm. brugeres filer/dirs.

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Heine Laursen

Dato : 05-04-03 17:13

"Niels Bachmann" <precious@precious.dk> wrote in news:i8otl-
3gj.ln1@dammit.screamer.dk:

> [...]
>
> /home/ftp er ejet af root.root (skal det være admin_bob.ftp hvis jeg har
> user = ftp, group = ftp i proftpd.conf?) og chmod´et 40755.

Ja

> admin_bob har ingen problemer med at oprette/slette filer/dirs han selv
> laver. Men han kan ikke slette alm. brugeres filer/dirs.

Hvilke rettigheder har admin_bob til almindelige bruger's home dir`?
Hvilke rettigheder bliver brugernes filer/dirs oprette med?

Du skal nok kigge på umask.
http://www.proftpd.org/docs/directives/linked/config_ref_Umask.html

Heine Laursen

Fra : Niels Bachmann

Dato : 03-04-03 14:16

"Heine Laursen" <gozar@myrealbox.com> skrev i en meddelelse
[snip]
> Har du opsat rettighederne rigtigt på de dirs brugerne har adgang til?
[snip]

skal upload dir'et have chmod 40775 ?

MVH/ Niels Bachmann

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-04-03 12:43

Niels Bachmann wrote:
> Jeg har et problem med at få proftpd til at opføre sig som jeg ønsker
> det.

Bare lige for en ordens skyld: husk at lav en killall proftpd og start
derefter proftpd igen når du har lavet ændringer i conf file. Det går ged i
det hele hvis du IKKE slår den ihjel før du starter.

--
Vh. Peter Andersen