Linux spørgsmål
Fra : -= T Rex - 6400 =-

Dato : 02-04-03 22:25

Jeg har lige installeret Linux, og er nu kommet til et problem.

Jeg opretter et bibliotek eks. musik ude i roden på harddisken
så er det jeg vil spørge om det er muligt at koble en ekstra disk på
systemet og lave en mount /musik så den bliver tilføjet til det
eksisterende /musik i roden på linux system drevet.

Altså om jeg kan tilslutte 4 stk. 80 Gb harddiske og få systemet til at
tro det kun er en disk eller katalog /musik (320 Gb)

/ T Rex

Fra : Heine Laursen

Dato : 02-04-03 23:08

-= T Rex - 6400 =- <5171053m001@stofanet.dk> wrote in

> [...]
> systemet og lave en mount /musik så den bliver tilføjet til det
> eksisterende /musik i roden på linux system drevet.

Nej det kan du ikke. Du kan godt mounte alle diskene på samme mount point,
men det er kun den sidste harddisk du mounter, som du vil kunde anvende..

> Altså om jeg kan tilslutte 4 stk. 80 Gb harddiske og få systemet til at
> tro det kun er en disk eller katalog /musik (320 Gb)

Så skal du have fat i noget software raid, eller lvm. Og så kan dette lade
sig gøre.

Software-RAID-HOWTO, Software-RAID HOWTO
http://www.tldp.net/HOWTO/Software-RAID-HOWTO.html

LVM-HOWTO, Logical Volume Manager HOWTO
http://www.tldp.net/HOWTO/LVM-HOWTO/index.html

Heine Laursen

Fra : Claus Sørensen

Dato : 03-04-03 06:57

Heine Laursen wrote:

> Så skal du have fat i noget software raid, eller lvm. Og så kan dette lade
> sig gøre.

Hvis du ikke vil kaste dig ud i software raid eller lvm, så kunne du også
mounte de fire diske i hver deres underkatalog (husk dog at oprette dem
først):

/musik/1 -> /dev/hde1
/musik/2 -> /dev/hdf1
/musik/3 -> /dev/hdg1
/musik/4 -> /dev/hdh1

De herligste hilsner

Fra : Ove Lie

Dato : 03-04-03 21:24

"Claus Sørensen" <cs@chbs.dk> skrev i melding

> Hvis du ikke vil kaste dig ud i software raid eller lvm, så kunne du også
> mounte de fire diske i hver deres underkatalog (husk dog at oprette dem
> [...]

Evt. softlinke alle filene i katalogene til den katalogen som du har
liggende på nettverket

-Ove