Kyrillic skriftstegn under X
Fra : Regin Larsen

Dato : 02-04-03 20:50

Hej,

Jeg har det sidste stykke tid googlet rundet efter en løsning på mit
problem: Jeg ønsker hurtigt og smertefrit, at kunne skrifte mellem Latin
og Kyrillic tegnsæt. Det gør jeg iøjeblikket med kxkb, der følger med
kdebase. Det virker som sådan OK, men det tager lidt for lang tid at
starte og så generer det mig gevaldigt, at jeg skal bruge min mus for at
skifte keyboard layout.

Jeg søgte først efter et program lign. kxkb og fandt efter et stykke tid
programmet xruskb, der skulle kunne gøre det. Men til stor ærgelse
virker det ikke - i hvert fald ikke for mig. Når jeg vælger russisk kan
jeg skrive, som om Alt+Gr er trykket ned hele tiden - altså med dansk
layout.

Nå, tænkte jeg og søgte videre og fandt forskellige andre løsninger,
som så ikke har været løsninger for mig. Jeg har været forbi programmet
setxkbmap, men ved den simple kommando 'setxkbmap ru' får jeg blot et
engelsk keyboard layout. Jeg har naturligvis prøvet andre mere eller
mindre interessante ting med programmet, men uden held; jeg har fået
et engelsk layout i alle tilfælde.

Nu fandt jeg en løsning med, at indsætte et par linier i min
/etc/X11/XF86Config fil:

| Option "XkbLayout" "ru"
| Option "XkbOptions" "grp:shift_toggle"

hvor jeg skulle kunne skifte til russisk tastatur layout ved et par tryk
på ShiftL+ShiftR. Jeg oplever samme problem, som med xruskb: Det er som
om AltGr er trykket nede hele tiden.

Mit spørgsmål er om der er nogen, der har en løsning på til at få
kyrillic tegnsæt til at fungere under X?

Jeg benytter Gentoo Linux med xfree-4.2.1.

--
Regin

Fra : Regin Larsen

Dato : 03-04-03 00:01

Regin Larsen wrote:
> Nu fandt jeg en løsning med, at indsætte et par linier i min
> /etc/X11/XF86Config fil:

Jeg havde i overstående tilfælde også defineret:

| Option "XkbLayout" "dk"

før det russiske og det var åbenbart det, som X ikke kunne lide. Efter
at have prøvet mig frem og søgt på nettet specifikt efter denne løsning
er jeg kommet frem til to måder:

| Option "XkbLayout"   "dk+ru"

Hvor de to tegnsæt bliver sat sammen på en "sjov" måde. Det bevirker
desværre, at å og andre knapper bliver ombyttet med engelske taster. På
den igen. Den anden løsning er så (forhåbenlig) bedre, at opgradere til
XFree86 4.3.x, der (åbenbart) understøttelser op til fire forskellige
keymaps. Så er det bare om komme igang med at kompile :)

--
Regin

Fra : Martin AJ

Dato : 04-04-03 06:25

Regin Larsen wrote:

> [...]
> XFree86 4.3.x, der (åbenbart) understøttelser op til fire forskellige
> keymaps. Så er det bare om komme igang med at kompile :)

Jeg vil gerne høre nærmere om du får det til at virke. Jeg spændt.

--Martin

Fra : Regin Larsen

Dato : 06-04-03 14:49

Martin AJ wrote:
> Jeg vil gerne høre nærmere om du får det til at virke. Jeg spændt.

Så fik jeg opgraderet til XFree86 4.3.x og det virker. Dejligt med et
russisk keyboard efter et lille tryk på Caps+Lock.

Min XF86Config endte med at se sådan ud:

--
Regin