Zyxel omni.net LCD problemer
Fra : HT

Dato : 02-04-03 18:43

Hej NG!

I går oplevede jeg noget meget mærkeligt med min TA. Jeg ville installere
den under win2k efter den i lange tider ikke havde været tilkoblet PC'en og
kun havde fungeret som bindeled mellem ISDN-linien og et par analoge
telefoner.

I det øjeblik jeg sætter TA'en til PC'en resetter TA'en.... ? Så forsøger
jeg at installere en driver, som endda skulle være win2k-kompatibel, men det
har PC'en nu en anden mening om.... ??
Lidt senere skal jeg ringe ud og konstaterer til min store forundring, at
den nu skriver engelsk i displayet i stedet for dansk, som den ellers har
gjort lige siden jeg købte den i tidernes morgen.... ??? Hvad er der nu
sket????
Jeg har genindlæst den nyeste firmware - ingen forandring. Jeg har resetted
TA'en, både hard- og softwarereset - ingen forandring. ???? Jeg har
ydermere konstateret, at min før så hjemlige interne klartone er blevet
erstattet af en US-like ditto!??
Jo, jeg har valgt Europa-versionen af firmwaren, så det er ikke det.

Nu har de gamle sørme også problemer med deres telefoner (samme linie, bare
et andet nummer og en Eicon Diva TA samt en Ascom Eurit 20)! Der kommer
skrat-lyde ud i den anden ende i stedet for tale, men det er kun ved
udgående opkald, tilsyneladende. Jeg har ingen problemer i den retning og
ringer jeg til deres nummer er der ingen problemer, men den anden vej kan
man lige så godt opgive....

Er der nogen, der har en ide til hvad der er gået galt???

HT

Fra : Ole Junker

Dato : 02-04-03 20:50

On Wed, 2 Apr 2003 19:43:12 +0200, "HT" <ht6040@hotmail.com> wrote:

> [...]
>Jo, jeg har valgt Europa-versionen af firmwaren, så det er ikke det.
>

>Er der nogen, der har en ide til hvad der er gået galt???

Hej

Du skriver, at du har opgraderet firmware, installeret ny driver,
foretaget hardware- og softwareresets o.s.v.

Men du anfører ikke noget om, at du har startet
Configurationsmanageren op for at sætte TA korrekt op med f.eks. sprog
m.v.

--------------------
Ole Junker
ojunker[hos]fjerndettee-box.dk

Fra : HT

Dato : 02-04-03 21:00

"Ole Junker" <ojunker@fjerne-box.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Men du anfører ikke noget om, at du har startet
> Configurationsmanageren op for at sætte TA korrekt op med f.eks. sprog

Undskyld. Det er vist en forglemmelse fra min side.
Jeg har været inde i Configuration Manageren og har også stavet med igennem
den 186 sider lange manual uden at kunne finde noget om hverken sprog- eller
landeopsætning.

HT

Fra : Tom Christensen

Dato : 02-04-03 21:17

> [...]
igennem
> den 186 sider lange manual uden at kunne finde noget om hverken sprog-

Så vidt jeg husker, kan man indstille sprog ved at bruge pil-knapperne på
"æsken".

--
venlig hilsen
Tom Christensen

(fjern nomail- hvis du vil skrive til mig)

Fra : HT

Dato : 02-04-03 21:42

"Tom Christensen" <reenchri@nomail-e-box.dk> skrev i en meddelelse

> igennem
> eller
>
> Så vidt jeg husker, kan man indstille sprog ved at bruge pil-knapperne på
> "æsken".

Hmm..... det må prøves - men ikke lige nu. Takker for forslaget.

HT

Fra : HT

Dato : 02-04-03 21:53

> [...]
> eller
>
> Så vidt jeg husker, kan man indstille sprog ved at bruge pil-knapperne på

Nope!
Er netop afprøvet. Der er "Dial In Log", "Stored Phone List", "Dial Out Log"
og "Clock Options". Der er ingen mulighed for at indstille sprog eller land.

HT

Fra : Ole Junker

Dato : 02-04-03 23:23

On Wed, 2 Apr 2003 22:00:06 +0200, "HT" <ht6040@hotmail.com> wrote:

> [...]
>den 186 sider lange manual uden at kunne finde noget om hverken sprog- eller

Hej HT

Det kan du altså. I Konfigurationsmanagerens menupunkt Settings finder
du bl.a. "LCD display language" - her kan du ændre displayets sprog
til Dansk.

Under Settings, Advanced kan du finde "Change country code".

Language kan ikke ændres via trykknapperne på TA'en, men det kan så
til gengæld ændres via en AT-komando. ATLANG = xx

Jeg ved ikke, hvorfor du absolut har villet opgradere firmware, men
umiddelbart synes jeg, at det kunne tyde på, at du har fået indlagt en
US-version, siden klartonen i dine analoge telefoner har ændret sig.

Efter min opfattelse er omni.net LCD ualmindelig let at håndtere, så
jeg forstår ikke, at du har de problemer, du slås med.

V.h.
--------------------

Fra : HT

Dato : 03-04-03 09:02

> [...]
> umiddelbart synes jeg, at det kunne tyde på, at du har fået indlagt en
> US-version, siden klartonen i dine analoge telefoner har ændret sig.

Det mener jeg faktisk heller ikke jeg har gjort, men det må jeg jo have....?
Jeg har udtrykkeligt valgt europe-udgaven, men om den så er fejlnavngivet på
serveren kan jeg af gode grunde ikke vide. Det var også min første tanke.
Derfor prøvede jeg at downloade den påny fra serveren og genindlæse den i
TA'en, men som nævnt uden det ændrede på noget.

> Efter min opfattelse er omni.net LCD ualmindelig let at håndtere, så
> jeg forstår ikke, at du har de problemer, du slås med.

Se, det forstår jeg heller ikke....

HT

Fra : HT

Dato : 03-04-03 09:07

"HT" <ht6040@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Ole Junker" <ojunker@fjerne-box.dk> skrev i en meddelelse

Er forsøgt. Fandtes ikke i min udgave af configurationmanager. Jeg har
heller ikke kunnet finde en nyere version, desværre. Jeg bruger ver. 3,21.

Nope. Den svarer igen med et ERROR.

HT

Fra : Ole Junker

Dato : 03-04-03 10:11

On Thu, 3 Apr 2003 10:06:32 +0200, "HT" <ht6040@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
>Er forsøgt. Fandtes ikke i min udgave af configurationmanager. Jeg har
>heller ikke kunnet finde en nyere version, desværre. Jeg bruger ver. 3,21.

Hej

Da jeg i sin tid købte min Zyxel omni.net LCD medfulgte
konfigurationsmanager v. 3.23, hvori ovennævnte indstillingsmuligheder
fandtes. Jeg installerede den dengang under Win95, som sidenhen blev
opgraderet til Win98.

Jeg anvender nu WinXP og har opgraderet konfigurationsmanageren til v.
3.27 (UK). Denne samt de seneste drivere kan du downloade fra:
http://www.zyxel.com/support/download.php
Vælg Prduktkategori = ISDN TA og dit modelnummer = omni.net LCD

Det er altså ikke downloadmuligheder der mangler. Her har du adgang
til driver, firmware (Europe) samt ICM (konfigurationsmanager) v. 3.27

Prøv, om ikke det vil lykkes.

V.h.
--------------------

Fra : HT

Dato : 03-04-03 10:57

Ole Junker wrote:
> On Thu, 3 Apr 2003 10:06:32 +0200, "HT" <ht6040@hotmail.com> wrote:

<snip>

> [...]
>
> Det er altså ikke downloadmuligheder der mangler. Her har du adgang
> til driver, firmware (Europe) samt ICM (konfigurationsmanager) v. 3.27

Netop afprøvet. Jeg kunne da godt bede TA'en om at ændre sprog til dansk,
men det var den nu ret ligeglad med.

Det er hermed konstateret, at dette skyldes min Zyxel TA. Da jeg pillede den
fra nettet var der ingen problemer med deres telefoner, og da jeg satte den
til igen kom støjen igen i samme øjeblik...

Jeg skal vist på jagt efter en ny TA....

HT

begin 666 frown.gif
M1TE&.#EA#P`/`)$``````+V]O8RM_[V]O2'Y! $```,`+ `````/``\```(O
MG V9QY,"X6) QBK P?A*E$5BI76/9*:7*K:K"Y^H,CK6^-GPM>U9(T,U-@H-
$HP``.P``
`
end

Fra : HT

Dato : 03-04-03 12:58

Sidste nyt : Efter at have opgivet min TA og have pillet den fra ville jeg
da lige tage hatten af den og kigge indenfor (udl. elektronikmekaniker). Der
var ingen synlige tegn på hardwaredefekter, og da jeg ikke har remedier til
at undersøge den nærmere lukkede jeg bare stille og roligt efter mig og
satte den til igen. Og sørme om ikke det nu virker igen!??
Den skriver dansk i displayet igen, klartonen er dansk, den laver ikke støj
på linien længere..!!

Men ikke om jeg begriber hvad der gik af den før? Hverken soft- eller
hardware-reset hjalp på noget som helst, og den reagerede heller ikke efter
hensigten på mine instrukser via. configurationmanageren - men efter at have
stået uden strøm i et par minutter virker det hele nu igen!

Jeg troede ellers, at hardware-reset gjorde det samme som at slukke for den
og tænde igen??

HT

Fra : Tom Christensen

Dato : 03-04-03 10:26

Hej HT

> Er forsøgt. Fandtes ikke i min udgave af configurationmanager. Jeg har
> heller ikke kunnet finde en nyere version, desværre. Jeg bruger ver. 3,21.

Den nyeste version er 3.27

Besøg http://www.zyxel.com/support/download.php, vælg ISDN TA og din model,
fx LCD eller LCDplus. Find "ICM" - jeg vil tro, det står for "Internet
Configuration Manager" -
(UK) - den er dateret 2000/04/01 og er på 1156KB.

Fra : Madsen

Dato : 02-04-03 22:06

HT skrev:

> Nope!

Så prøv om der er nogen der ved det i den gruppe som omhandler
ISDN. <http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.teknik.telefoni.isdn>.

Madsen.

Fra : HT

Dato : 02-04-03 22:28

Madsen wrote:

> Så prøv om der er nogen der ved det i den gruppe som omhandler
> ISDN. http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.teknik.telefoni.isdn.

Nåja, det glemte jeg også lige at oplyse. Jeg har krydspostet spørgsmålet
begge steder. Jeg tænkte der måske var folk herinde, der også vidste noget
om det. Den _kan_ jo sættes til en computer....

HT

Fra : Madsen

Dato : 02-04-03 22:32

HT skrev:

> [...]
> spørgsmålet begge steder. Jeg tænkte der måske var folk herinde,
> der også vidste noget om det. Den _kan_ jo sættes til en

Det er ikke nemt at se at du har krydspostet når du ikke har fulgt
vejledningen på: <http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>.
Der er smartere måder at gøre det på end blot at sende en kopi ud
til et vist antal grupper.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 14:30

HT skrev:

> Jeg troede ellers, at hardware-reset gjorde det samme som at
> slukke for den og tænde igen??

Da jeg i sin tid havde den samme ISDN-adapter måtte jeg jævnligt
slukke og tænde for den og holde den slukket i mindst 10 sekunder
for at få den til at køre bare nogenlunde fornuftigt. Den havde
det med at den ikke kunne køre bundling i ret lang tid ad gangen.
Ret irriterende, men tænd og sluk kunne få den på fode i et par
timer, indtil det igen gik galt.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-03 15:27

In dk.edb.hardware, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> for at få den til at køre bare nogenlunde fornuftigt. Den havde
> det med at den ikke kunne køre bundling i ret lang tid ad gangen.

Zyxel Prestige 100 har det samme problem og det er en ISDN-router :-/

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 15:51

Jesper G. Poulsen skrev:

> Zyxel Prestige 100 har det samme problem og det er en ISDN-router :-/

I det hele taget så har Zyxel et problem efter min mening.
Min første ISDN-adapter var en Zyxel Omninet Plus. Den kørte mildest
talt elendigt. Skulle slukkes og tændes næsten hver eneste gang jeg
skulle på nettet, for ellers fungerede bundling (med Call Bumping)
ikke ordentligt. Lige så snart B2 gik i gang, så stoppede B1 med at
downloade og derfor gik det hele i stå.
Senere kom så Zyxel Omninet LCD Plus og den var jeg så dum at købe
fordi at den så smart ud. Den kørte bedre end min første Omninet, men
havde det samme problem med at den skulle slukkes og tændes jævnligt
for at fungere tilfredsstillende. Til sidst blev jeg så træt af det at
jeg købte en Lasat Speed2 i stedet. Den kørte til gengæld fremragende
og den har jeg stående her ved siden af mig endnu. Godt nok så bruger
jeg den stort set aldrig til Internet-adgang da jeg har ADSL nu, men
min ISDN-telefon er koblet til den.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 03-04-03 16:50

Madsen skrev:

> Godt nok så bruger jeg den stort set aldrig til Internet-adgang da
> jeg har ADSL nu, men min ISDN-telefon er koblet til den.

Sikke da en gang ævl. Min ISDN-telefon er koblet direkte til NT-
boksen på væggen, men jeg har ladet Lasat-adapteren stå på bordet
da den klikker når der kommet et opkald på ISDN-telefonen og jeg
kan bedre lide det klik fra Lasat'en end de irriterende ringetoner
som min ISDN-telefon er udstyret med.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 05-04-03 21:17

In dk.edb.hardware, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> Sikke da en gang ævl. Min ISDN-telefon er koblet direkte til NT-

Tænkte nok at der var noget muggent ved det...

> kan bedre lide det klik fra Lasat'en end de irriterende ringetoner
> som min ISDN-telefon er udstyret med.

Har du en Ascom Eurit, da?

Fra : Madsen

Dato : 05-04-03 23:05

Jesper G. Poulsen skrev:

> Har du en Ascom Eurit, da?

Jeps. En Ascom Eurit 133. :)

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-04-03 16:54

In dk.edb.hardware, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> Jeps. En Ascom Eurit 133. :)

Jeg har en Eurit 30 og nej, ringetonerne er ikke videre inspirerende.
Det er de derimod i Beocom 3

FUT:dk.teknik.telefoni.isdn så vi kan fortsætte ISDN-diskussionen der