Udstillingsegnede huskatte?
Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 02-04-03 18:26

Det her er jo nok et spørgsmål til jer herinde med udstillingserfaring.

Som tidligere fortalt var jeg til Assentoft udstillingen som gæst - begge
dage endda - og fik rigtigt blod på tanden med hensyn til at udstille mine
firbenede venner.

Men... bare fordi jeg mener at jeg er indehaver af jordens mest supersmukke
præmierelevante huskatte, er det jo ikke sikkert at en dommer vil se sådan
på det.

Derfor spørger jeg jer, med følgende opremsning, er der da noget der kan
gøre at katten ikke vil være egnet som udstillingskat:

Gizmo:
Vejer 7 kg, hvilket i forhold til hans udseende er et halvt kilo for meget -
tog det på da han gik over til at være indekat med det resultat at han nu
har et lille forklæde/kastratmave ved bagbenene.
Han er ikke glad for at komme i transportkasse og kan godt være lidt sur på
andre katte - til gengæld elsker han opmærksomhed og er meget nysgerrig -
finder sig også i hårdhændet håndtering.
Han er kulsort, men har en del hvide hår hist og pist, jeg ved det trækker
ned ved racekatte, men gør det også ved huskatte?

Freya:
Vejer knap 3 kg og er altså en voksen kat, så man kan med rette kalde hende
en splejs.
Hun mangler en del tænder, især de små fortænder er det gået ud over (hun
var vildkat før hun kom hos mig).
Til gengæld er hun kælen som bare pokker, spinder bare man siger hendes
navn, og det er virkelig industrispinden så hele katten rumler. Og så elsker
hun fjerkoste og andet legetøj.

For dem begge skal det siges at de vil elske opmærksomheden de vil få fra
folk i løbet af sådan en dag, luksusdyr som de er, er der jo ikke noget
bedre end at blive bekræftet i at man er jordens lækreste firbenede.

Jeg håber I har nogle konstruktive kommentarer, jeg overvejer seriøst at
melde mig ind i JYRAK og melde mig til Silkeborg-udstillingen til juli hvis
I tror de firbenede vil være egnede.

I kan for resten se billeder af dem her:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/nyhedsgruppen/album_show.php?album=374&limit
_start=0&limit_user=15

Hilsen Tina og Gizmo & Freya der ligger på den nye kattechaiselong og savler
over de tørrede sardiner mor lige har haft med hjem (ja, det er noget hun
tror - rent faktisk savler vi over de store guldfisk hun lige har puttet i
akvariet - mon ikke snart hun skal have låget af igen?)

Fra : Ida

Dato : 02-04-03 19:00

"Tina Susanne Johansson" <tina_johansson@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> Men... bare fordi jeg mener at jeg er indehaver af jordens mest
supersmukke
> præmierelevante huskatte, er det jo ikke sikkert at en dommer vil se sådan
> på det.

Alle katte er verdens smukkeste - også selvom dommeren vælger en anden kat

> Derfor spørger jeg jer, med følgende opremsning, er der da noget der kan
> gøre at katten ikke vil være egnet som udstillingskat:

Hos huskattene ser dommerne meget på temperament og udstråling, men udseende
har også en del at skulle have sagt. Dog er der ikke en "standard" på samme
måde som hos racedyrene. En huskat skal "passe sammen", men ellers er det op
til dommeren, der er der den dag, at vælge den han/hun synes er den bedste -
nogle er til de rundstrikkede, nogle til sort/hvide, kraftige, slanke osv
osv.
Den kat der vinder den ene dag, kan sagtens blive 4er eller 5er næste gang.

> [...]
> tog det på da han gik over til at være indekat med det resultat at han nu
> har et lille forklæde/kastratmave ved bagbenene.

Du vil måske få at vide at han har "et godt hjem" - de fleste tager hensyn
til kastratmaver

> Han er ikke glad for at komme i transportkasse og kan godt være lidt sur

> andre katte - til gengæld elsker han opmærksomhed og er meget nysgerrig -
> finder sig også i hårdhændet håndtering.

Det er selvsagt ikke til at vide, hvordan en kat, der aldrig har været på en
udstilling før, vil reagere - men jeg synes da bestemt, at det er værd at
forsøge *s*

> Han er kulsort, men har en del hvide hår hist og pist, jeg ved det trækker
> ned ved racekatte, men gør det også ved huskatte?

De få hvide hår kan du nippe af ham inden udstillingen - det er rent
kosmetisk, men det er jo også en skønhedskonkurrence

> Freya:
> Vejer knap 3 kg og er altså en voksen kat, så man kan med rette kalde
hende
> en splejs.

Så længe hun ikke er direkte undervægtig, men har ligevægt i kroppen, så
betyder det ikke noget - der er jo også både små slanke racekatte så vel som
store tunge.

> Hun mangler en del tænder, især de små fortænder er det gået ud over (hun
> var vildkat før hun kom hos mig).

Det tør jeg til gengæld ikke udtale mig om - måske andre har erfaring der ?

> Til gengæld er hun kælen som bare pokker, spinder bare man siger hendes
> navn, og det er virkelig industrispinden så hele katten rumler. Og så
elsker
> hun fjerkoste og andet legetøj.

Spindende katte trækker vel altid lidt extra point hjem ?

> For dem begge skal det siges at de vil elske opmærksomheden de vil få fra
> folk i løbet af sådan en dag, luksusdyr som de er, er der jo ikke noget
> bedre end at blive bekræftet i at man er jordens lækreste firbenede.

Igen, så er det ikke til at vide hvordan de vil reagere. De kan tage hele
menageriet i stiv pote, eller de kan kraftigt meddele, at det er nok den
mest tåbelige idé du har fået længe - det er værd at forsøge *s*

> [...]
hvis
> I tror de firbenede vil være egnede.
>
> I kan for resten se billeder af dem her:

Jeg synes, at det er et par helt vidunderlige og smukke katte du har og jeg
synes du skal springe til og gøre forsøget.
Al held og lykke herfra

Ida

--
DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk -killinger ventes uge 18.

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 02-04-03 19:56

Hej,
som der er blevet sagt før, er det meget om katten "passer sammen" og
charmen at gøre, og så er der selvfølgeligt nogle dommere der falder for
killinger og andre der godt kan lide at se en kæmpestor huskat på 7-8
kg. Vi udstiller som regel russere, men har haft vores skønne huskat
Dali på en enkel udstilling, hvor han så blev BIS !!!, det var nu også
før han fik "kastratpungen" mellem bagbenene. Han er sort, og har den
bedste pels jeg nogensinde har mærket og set, dog har han en hvid
medaljon på halsen. Du kan se ham i mit album.

Under alle omstendigheder, hvis du synes det er sjovt, så skulle du
prøve...

Held og lykke.
E.B.

> [...]
>

> Jeg synes, at det er et par helt vidunderlige og smukke katte du har og jeg
> synes du skal springe til og gøre forsøget.

Med venlig hilsen
Elisa Buchardt
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 03-04-03 23:39

Tak for kommentarerne - jeg er overbevist nu

Så kommer jeg til et af mine andre "idiot"spørgsmål:

Jeg sidder og kigger på Katteklubbens online tilmeldings-formular til
Silkeborg-udstillingen.

Jeg er kommet så vidt, at jeg efterhånden tror jeg har fattet hvad jeg skal
udfylde når det er huskatte man udstiller. Jeg har også fattet at man sender
tilmeldingen til den klub der står for udstillingen. Men der er alligevel et
par ting jeg er i tvivl om.

Der står noget om at sende en e-mail for at få en bekræftelse hvis man
tilmelder online - hvis man tilmelder to katte, skal man så sende to
e-mails?

Er det denne bekræftelse man skal have med til udstillingen for at komme
ind?

Skal man sende noget til sin egen klub/ sideløbende udfylde en
papirtilmelding?

Og så er jeg lidt i tvivl om betalingen af udstillingsgebyrerne - skal
betaling falde straks ved tilmelding eller har man en frist at løbe på?
Grunden til jeg spørger er at Felis Danica skriver betaling straks ved
tilmelding, og på Katteklubbens side står der at man skal huske
dokumentation hvis man har betalt før udstillingen (personligt håber jeg på
den sidste - så kan jeg nå at spare pengene sammen).

Hilsen Tina - og Gizmo og Freya der synes deres mor er åndssvag når hun
sidder så længe ved den computer i stedet for at kæle for dem.

Fra : Ida

Dato : 03-04-03 23:52

--
> Tak for kommentarerne - jeg er overbevist nu

Dejligt, håber det går godt *s*

> Så kommer jeg til et af mine andre "idiot"spørgsmål:

Ingen spørgsmål er dumme, der findes kun dumme svar

> [...]
>
> Der står noget om at sende en e-mail for at få en bekræftelse hvis man
> tilmelder online - hvis man tilmelder to katte, skal man så sende to

Ja, én tilmelding for hver kat.

> Er det denne bekræftelse man skal have med til udstillingen for at komme
> ind?

De har noteret dit navn, men den er altid god at have med *s*

> Skal man sende noget til sin egen klub/ sideløbende udfylde en
> papirtilmelding?

Nej, det er nok at sende til den klub der udstiller.

> [...]
> dokumentation hvis man har betalt før udstillingen (personligt håber jeg

> den sidste - så kan jeg nå at spare pengene sammen).

Jeg betaler selv altid med det samme, så er man da sikker på at man *er*
noteret for en plads - men jeg skal ikke kunne sige det.. ring for en
sikkerheds skyld og hør ad *s*

> Hilsen Tina - og Gizmo og Freya der synes deres mor er åndssvag når hun
> sidder så længe ved den computer i stedet for at kæle for dem.

Her sidder jeg altid med en velcrokat på skødet - taster med én hånd og
nusser/fjerner poter fra tasterne med den anden *g*

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 03-04-03 23:59

"Ida" <corkycoon@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Her sidder jeg altid med en velcrokat på skødet - taster med én hånd og
> nusser/fjerner poter fra tasterne med den anden *g*

> [...]

Hej Ida

Tak for hurtigt svar - rart at se at der er andre der er længe oppe

Jeg har også haft en velcrokat de sidste par dage. Lømlerne var i pension
knap fire dage på grund af en weekend-konference, så de har været helt
ustyrlige siden de kom hjem mandag. Freya forlader ikke min side - som
tidligere vildkat der aldrig har været i pension er jeg sikker på at hun
troede at jeg ikke ville have hende mere og at hun aldrig skulle hjem igen.
Så hun er velcrokat ved computeren - hun har desværre opdaget at jeg gemmer
fjerkostene på skrivebordet og legeunderskud det var hun også i.
Og om natten kan Gizmo ikke have mig og sengen for sig selv længere, selvom
de ikke er de bedste venner, lykkes det alligevel tøsen at få møvet sig på
plads uden Gizmo brokker sig. Resultat: To snorkende, spindende misser i
fodenden, og et gevaldigt hold i min ryg om morgenen.

Hilsen Tina - der hellere må gå i seng nu - herskabet er allerede gået til
køjs.

Fra : Ida

Dato : 04-04-03 00:29

> [...]
> fodenden, og et gevaldigt hold i min ryg om morgenen.
>
> Hilsen Tina - der hellere må gå i seng nu - herskabet er allerede gået til

Jeg har en alt for dårlig vane med at sidde alt for længe oppe - men det er
nu så hyggeligt
Har en flok pt på omkring 10 katte, der alle enten vil sove sammen med os
eller dyrke fræs i køjen - er der noget mere hyggeligt end at falde i søv i
fuldstændigt umulige stillinger med spindende katte over det hele .. kun
afbrudt af en flok radiobiler af killinger ? Det synes jeg iht ikke *G*

Godnat til dig *s*

Fra : Helle Andersen

Dato : 04-04-03 00:16

> [...]

> Der står noget om at sende en e-mail for at få en bekræftelse hvis man
> tilmelder online - hvis man tilmelder to katte, skal man så sende to

Du behøver kun at sende en email - du skal bare skrive i
den, at du har tilmeldt xxx og xxx kat. Jeg plejer nu at få
en bekræftelse tilsendt, selvom jeg ikke skriver en email

> Er det denne bekræftelse man skal have med til udstillingen for at komme
> ind?

Jeg har glemt den adskillige gange og er altid blevet lukket
ind uden problemer alligevel

> Skal man sende noget til sin egen klub/ sideløbende udfylde en
> papirtilmelding?

Nix.

> Og så er jeg lidt i tvivl om betalingen af udstillingsgebyrerne - skal
> betaling falde straks ved tilmelding eller har man en frist at løbe på?

Jeg betaler enten når der er tilmeldingsfrist eller også på
selve udstillingen - men jeg vil tro, at du godt kan betale
senere og så bare tage kvitteringen med. Ellers skriv en
mail til udstillingssekretæren og spørg.

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians