Rejsekat?
Fra : Lene Heier

Dato : 02-04-03 10:07

Vi har altid haft kat(te). Dog ikke de sidste 3 år efter at vores gode
Thildemis som 17-årig afgik til regnbuebroen. Årsagen er, at vi
flytter en del på os - faktisk bor vi 3 steder i øjeblikket. Og det
kan man jo ikke byde en kat.

Vi har nu sat vores hus til salg og regner med i løbet af dette år at
rationalisere lidt på bosituationen: Den kommer kommer til at bestå af
en lejlighed i København og en lejlighed/hus i Frankrig; begge dele
agter vi at bebo i længere perioder (=flere måneder) ad gangen.

Det var baggrundsoplysningerne. :)

Vi tænker på, om man kunne finde en lidt model, der vil være med til
at være rejsekat sammen med os på de betingelser? Det skal
selvfølgelig ikke være en vild gardinfræser, men mere en sofaliggende
model. Vi har ingen hjemmeboende børn mere, ejheller udearbejde.

Jeg har selv et par tanker, men vil godt høre et par gode råd og
erfaringer fra forsamlingen her. Vi savner sådan en kat!! :)

Lene Heier

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 02-04-03 11:50

Hej Lene,

Vi har et hus her i Danmark og en lejlighed i Spanien som vi bruger 2
til 3 gange om året. Vi har 2 Russian Blue katte som er utrolig gode til
at være indekatte i Spanien og komme ud i vores indhegnede have her i
Danmark. Russian Blue er en aktiv kat uden overhoved at være en
gardinfræser!! Vi har også en huskat, som desværre ikke er så glad for
at være i lejlighed uden mulighed for at komme ud, så ham får vi passet
når vi er i Spanien...
Du kan se billeder af mine russer i mit album hen i NG'en, og du kan
også læse mere om Russian Blue katte på http://www.russianblue.dk
V.H.
E.B.

Med venlig hilsen
Elisa Buchardt
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Lene Heier

Dato : 02-04-03 14:41

On Wed, 2 Apr 2003 12:49:34 +0200, Elisa Buchardt
<elisa_buchardtKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote:

>Vi har et hus her i Danmark og en lejlighed i Spanien som vi bruger 2
>til 3 gange om året.

Hej Elise

Tak for dit svar; det lyder dejligt opmuntrende at gå videre med. :)

En anden ting, man kan være lidt nervøs for er (i hvert fald når man
som vi kun har haft kat i jordniveau) er terrassen i vores franske
lejlighed, hvor en meget stor del af livet leves året rundt.

Den ligger på 5. sal og har kun et åbent gittergelænder hele vejen
rundt. Jeg ville være en smule ked af at se bagenden af en kat på vej
ned!! For nu at sige det på jysk ... Og jeg kan se på ejendommens
andre katte, at det er sjovt at balancere rundt på det rækværk!!

Lene

PS.
Smukke katte, de russere! :)
Men alle katte er jo dejlige på deres egen måde ....:)

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 02-04-03 16:34

Hej igen,
Joooo, de er nu smukke de russere, men det mest betagende ved dem er
temperamentet og den lethed de har til at tilpasse sig til nye
omgivelser...

Vores kommer ikke ud på altanen når vi er i Spanien, men de synes at
hygge sig meget godt med hinandens selskab og med at se på fulgene fra
de sikrede vinduer.

Jeg har dog en tante - som også har lejlighed i Spanien og hus i
Danmark- som lader sine katte færdes på altanen i tredje sals højde. Hun
mener at de er kloge nok til at blive oppe !!! Det tør jeg dog ikke. Vi
har en første sals lejlighed, og det kunne være, at cirkusartisterne
ville mene, at at der ikke var så langt nede...
Til gengæld er russere gode til at gå i sele (det vil vores huskat
heller ikke finde sig i) så vi har faktisk gået ture på stranden med
russerene på tidspunkter hvor der ikke mennesker; læs MEGET TIDLIGT !!!

Opgiv ikke tanken; det kan altså godt lade sig gøre at bo to steder og
have kat...

Mange hilsner
E.B.

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 02-04-03 19:41

P.S.:
jeg glemte at sige, at en ting I skal tage med i overvejelserne er hvad
I vi byde jeres katte på under en rejse.
Vi flyver nemlig hver gang. Dali, vores huskat var med de første to
gange, hvor vi så fandt ud af, at han savnde haven for meget. Men... for
ca. 1½ år siden fik de også indført, at man kun kan have kæledyr med i
kabinen hvis de vejer under 5 kg. Og den kære -og superdejlige- Dali er
op på 7½ kg. (næsten 3 år gammel), så bare tanken om at han skulle i
lasten med hunde og andet godt, var nok til at han bliver hjemme når vi
er derned !!!

Det er så også en af fordelene med de slanke russerdammer; de vejer 3-4
kg....

//E.B.

Fra : Lene Heier

Dato : 03-04-03 07:56

On Wed, 2 Apr 2003 20:40:31 +0200, Elisa Buchardt
> [...]

>gange, hvor vi så fandt ud af, at han savnde haven for meget. Men... for
>ca. 1½ år siden fik de også indført, at man kun kan have kæledyr med i

Vores Thildemis kunne heller ikke have klaret den pjattede vægtgrænse
på sølle 5 kg! :))

Har I kattene på skødet i en taske eller hur?

Lene

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 03-04-03 09:25

Hej igen,

Man skal have katten i en transportkasse (som dem man bruger når man
skal have missingen til dyrlæge) foran sædet. Kassen skal dog have et
bestemt mål.
Du kan prøve at læse følgende artikel om katte og flyvning, men vær
opmærksom på, at vægtgrænsen er ændret :
http://www.russianblue.dk/russerbladet/russerbladet.html

V.H.
Elisa

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 03-04-03 15:53

P.S.
Jeg kan se, at mit link ikke er tilstrækkelig !!??
Det drejer sig om artiklen "kan katte flyve" af Allan Kastberg.

/EB

Fra : Lene Heier

Dato : 03-04-03 15:44

On Thu, 3 Apr 2003 16:53:06 +0200, Elisa Buchardt
<elisa_buchardtKATTE@BAKKEyahoo.com> wrote:

>P.S.
>Jeg kan se, at mit link ikke er tilstrækkelig !!??
>Det drejer sig om artiklen "kan katte flyve" af Allan Kastberg.

Jeps, men det havde jeg nu regnet ud ved egen kraft. :)

Men tak for det alligevel. Jeg har også mailet til de flyselskaber, vi
normalt bruger, og bedt om deres retningslinier. På deres sider
fortæller de vidt og bredt om transport af babyer og golfudstyr og
servering af halalmenuer....! Men ikke et ord om katte! :)

Du skal have mange tak for dine forklaringer. Skulle der være andre,
der har erfaringer med rejsekatte - også andre racer - hører jeg
selvfølgelig også gerne om dem.

Mine egne to forhenværende, Thildemis og Misseline, blev aldrig gode
til at rejse; dengang foregik det i bil og under megen fornærmet
hyleri! :)

Lene

Fra : Elisa Buchardt

Dato : 03-04-03 16:09

Det er selvfølgeligt vigtigt, at de bliver vant til at rejse fra de er
små killinger, men det er som sagt bedre at flyve i 3 timer end at køre
i 10...

God fornøjelse
E.B. (Alba Blue)