ormekur
Fra : Camilla Reib

Dato : 02-04-03 10:13

hvor tit skal hestene have ormekur?

Er det kun når man har mistanke, eller skal de bare have det fast?? Man kan
jo ikke give det forebyggende...

Hej fra mig!

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 02-04-03 11:40

Camilla Reib wrote:
> hvor tit skal hestene have ormekur?
>
> Er det kun når man har mistanke, eller skal de bare have det fast?? Man kan
> jo ikke give det forebyggende...

For tiden er den mest udbredte holdning at udelukkende give hestene
ormekur ved mistanke. Dette underbygges (mildest talt) også af, at
dyrlægen ikke må udlevere ormemidlet, uden der foreligger en positiv
gødningsprøve.

I den sammenhæng er der flere ting at være opmærksom på. F.eks. at det
kan være en god idé at behandle en hel hestefolk (eller ihvertfald de
udsatte heste i flokken).

Nogle fornuftige planer for foldskifte og den slags, kan også være
løsningen på eventuelle parasitproblemer.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 02-04-03 11:58

(klip)

Før hen da gav man fast hesten ormekur efterår og forår. Nu er det sådan at man først får taget en gødningsprøve og der bliver talt
op i gødningsprøven om der er over en bestemt koncentration af orm i. Hvis der er det så får man derefter mod betaling først for
gødningsprøven og så for selve ormekuren udleveret ormekur af dyrlægen. Hvis der ikke er for mange orm i så skal man ikke gøre mere
og bare betale for gødningsprøven. Mange orm kan nemt blive emmune over for et slags ormemiddel og det kan man f.eks forhindre når
kurene kun gives når det er nødvendigt. Så kan sådan et præparat holde i flere år med dets virkning. Der er reelt jo også en fare
ved at give en hest ormekur. Der er altid en fare når man medicinerer men det tænker de fleste mennesker vist ikke så meget over.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Liz B.

Dato : 02-04-03 20:24

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
> F.eks. at det kan være en god idé at behandle en hel hestefolk

Jeg ville gerne frabede behandling..............!!

Mange hilsener Liz

Fra : Trine Stubbe Teglbjæ~

Dato : 03-04-03 06:16

On Wed, 2 Apr 2003 21:23:35 +0200, "Liz B." <lizb@tiscali.dk> wrote:

>Jeg ville gerne frabede behandling..............!!

   Hvis en hel flok heste går på samme folk og mindst en hest har
et massivt ormeangreb kan du næsten være sikker på at de andre også er
angrevet i større eller mindre grad (Nok til at få ormekur).

/Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Lise Lund Brodersen

Dato : 03-04-03 08:06

"Trine Stubbe Teglbjærg" <snoe@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis en hel flok heste går på samme folk og mindst en hest har
> et massivt ormeangreb kan du næsten være sikker på at de andre også er
> angrevet i større eller mindre grad (Nok til at få ormekur).

<klip>

Vi har 4 heste, som går sammen, 1 pony, 1 nordbakker, 1 gammel traver bl. og
1 DV ung hingst Det er lun en lille jordfold!!! Vi har netop fået taget
gødningsprøver på dem alle 4 og der var kun orm i de 2 stores, så det er kun
dem vi får kur til... Så det er altså ikke altid det er nødvendigt at
behandle hele fokken

Lise Lund Brodersen

Lædergrime, westernsadler, seletøj mm. Speciel syes
Se mere på: WWW.sitecenter.dk/liselb

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-04-03 09:33

Lise Lund Brodersen wrote:
> [...]
> dem vi får kur til... Så det er altså ikke altid det er nødvendigt at

Nej det er rigtigt. Ofte er de 'voksne' heste heller ikke så udsatte for
orm, som unge og ældre heste.

Men bemærk at parasit-smitten (især om sommeren) stadig findes på
jorden/i græsset i lang tid efter.

Mange gange gør man det i større flokke, at man tager nogle (relativt
få) prøver af de mest udsatte (f.eks. efter alder eller erfaring). Hvis
de er positive behandler man alle de mest udsatte heste i flokken.

Men hvilke heste det lige præcis er, beror jo selvfølgelig på en
individuel vurderng.

-dennis

Fra : Anet

Dato : 03-04-03 11:14

> [...]
> de er positive behandler man alle de mest udsatte heste i flokken.
>
> Men hvilke heste det lige præcis er, beror jo selvfølgelig på en

(klip)

Det mest korrekte er jo at tage af samtlige heste i flokken og så kun give de heste der har behov for det kuren.

--

~Hilsen
Annette~

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-04-03 12:06

Anet wrote:
[snik-snak]
> Det mest korrekte er jo at tage af samtlige heste i flokken og så kun give de heste der har behov for det kuren.

Ja, det er det. Men der er jo begrænsede resurser involveret :)

Det vil oftest være en ret god indikation, hvis man tager fra f.eks. et
par ungheste, et par ældre heste, og evt. et par mistænkte heste. På den
måde undgår f.eks. de store rideskoler/-klubber også at betale for at få
undersøgt måske hundrede gødningsprøver.

Men man er selvfølgelig aldrig helt sikker på den måde...

-dennis

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 03-04-03 15:45

"Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

<klip>

> Nej det er rigtigt. Ofte er de 'voksne' heste heller ikke så udsatte for
> orm, som unge og ældre heste.

Min dyrlæge sagde sidste sommer, at de ældre heste sjældent bliver angrebet
af orm.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 07-04-03 07:31

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse
>
> <klip>

> Min dyrlæge sagde sidste sommer, at de ældre heste sjældent bliver angrebet
> af orm.

Det er rigtigt, hestene danner ofte i forbindelse med deres opvækst en
form for immunitet (eller ihvertfald modstandskraft) over for orm.

Men bliver de så gamle, at deres immunforsvar mv. ligefrem begynder at
skrante, så kan problemet med orm komme igen.

-dennis

Fra : Dennis Thrysøe

Dato : 03-04-03 07:26

Liz B. wrote:
> "Dennis Thrysøe" <dennis@geysirheste.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ville gerne frabede behandling..............!!

Okay du slipper så denne éne gang ;)

-dennis

Fra : john lundsgaard

Dato : 03-04-03 07:44

"Dennis Thrysøe" <

> Okay du slipper så denne éne gang ;)

Det er snyyyyyyyyd, - hvis vi andre hestefolk skal behandles så skal hun
også.

John

Fra : Musen

Dato : 03-04-03 20:18

> Okay du slipper så denne éne gang ;)
>
> -dennis

øøøøv jeg ville ellers gerne have set hvordan sånåd´ virker på mennesker

/Musen

Fra : Liz B.

Dato : 04-04-03 06:38

> Okay du slipper så denne éne gang ;)
>
> -dennis

Jeg er da også en af de ældre......... )

Hilsen Liz

Fra : Camilla Reib

Dato : 08-04-03 13:34

Hej!

Tak for svarene!

Jeg får taget en gødningsprøve, og behandler hvis nødvendigt..

Hej fra Camilla.