ET bundkort der kan udnytte en c-1 strippe~
Fra : Michael Andersen

Dato : 01-04-03 18:32

Hejsa alle i
Jeg købte i sin tid (4 mdr. siden ca) en p4 2.4 fsb 533, bla. med henblik på
at overclocke, som jeg havde hørt de skulle være gode til... jeg fik den dog
kun op på ca 2.65 ghz.... meget skuffende, så jeg købte en c1 stripped hos
den lokale biks da jeg fandt ud af at det var den model de havde på lager
for tiden, og solgte den gamle.
dette hjalp ikke overhovedet, så jeg blev mistænksom, og puttede cpu'en i
min kammerats mobo, hvor den straks ramte 3.3 ghz som de er kendt for... dvs
jeg har fået købt et skod bundkort dengang åbenbart.
Det er et Msi-648 Max, be warned! sis 648 chipsettet havde ellers et ry som
det bedste dengang... det var ihvertfald hvad jeg læste mig frem til.
Men nu bliver jeg naturligvis nødt til at købe et bundkort der kan få noget
mere ud af cpu'en.

Så er mit spørgsmål:
Skal der absolut et 845 pe chipset til at kunne overclocke den ordentligt,
eller kan mindre gøre det? jeg er nemlig lidt uvenner med min bankdame, så
jeg leder efter en halvbillig løsning.

jeg har kigget lidt på et soltek kort (SL-85DR3, Intel i845PE) da det er
rigtigt billigt... er der nogen der kan svine eller rose det kort, eller
give mig andre forslag?

på forhånd tak.

Michael Andersen

Fra : H3nrik V!

Dato : 02-04-03 10:18

"Michael Andersen" <homoarm@hotmail.com> wrote in message

> Jeg købte i sin tid (4 mdr. siden ca) en p4 2.4 fsb 533, bla. med
> henblik på at overclocke, som jeg havde hørt de skulle være gode

Så burde du da spørge i news:dk.edb.hardware.overclocking...

> til... jeg fik den dog kun op på ca 2.65 ghz.... meget skuffende, så
> jeg købte en c1 stripped hos den lokale biks da jeg fandt ud af at
> det var den model de havde på lager for tiden, og solgte den gamle.

Hvad mener du med stripped? Tray? Uden køler? Eller?

> [...]
> Det er et Msi-648 Max, be warned! sis 648 chipsettet havde ellers et
> ry som det bedste dengang... det var ihvertfald hvad jeg læste mig

Hmmm... Jeg købte i sin tid et ASUS P4s333, der nu ligger i garagen og
samler støv - jeg køber never ever SiS chipset til en P4 mere...!

> [...]
> ordentligt, eller kan mindre gøre det? jeg er nemlig lidt uvenner med
> min bankdame, så jeg leder efter en halvbillig løsning.

Tjah, 845e er nu også OK - men på mit kniber det lidt med at holde
temperaturen nede på chipsettet ved 160MHz, så det er nok ikke så fedt
alligevel... Men 845pe og 7205 skulle være ret gode. Efter min mening kommer
du ikke uden om et Intel chipset til overclocking. Og min overbevisning
siger ABiT...! ;)

> jeg har kigget lidt på et soltek kort (SL-85DR3, Intel i845PE) da det
> er rigtigt billigt... er der nogen der kan svine eller rose det kort,
> eller give mig andre forslag?

Hmmm... Kender det ikke - men download en manual og se, om det understøtter
låsning af PCI og AGP - det er første skridt på vejen...!

--
/H3nrik!

If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Fra : Michael Andersen

Dato : 02-04-03 17:12

tak for svaret...
c1 stripped er bare et fancy term for at cpu'en har et versionsnummer der
starter med c1

jeg prøver at poste det samme spørgsmål inde på den nyhedsgruppe du skrev

Fra : Jan Vennike

Dato : 03-04-03 18:55

"H3nrik V!" <vernerbo@DO_NOT_SPAM_MY_hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>

> --
> /H3nrik!
>
> If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Hmm

Jeg har et bundkort til en P4 med SIS chipsæt - og det er klippestabilt.

Jeg render en P4 2.533 med en FSB på 163 = 3.1 GHz, så jeg er en glad mand.
Jeg kan IKKE få den over denne hastighed, men jeg tror ikke at jeg ville
kunne mærke forskel på om det er 3.1 eller 3.3 GHz.

Nåja, det er et Gigabyte med et SIS 655, så jeg har en ramhastighed på over
3700 ifølge SiSoft Sandra med 2 stk DDR400 i, så heeelt langsom er den
ikke - og stadig klippestabil.

--
Jan

Remove the cat in the emailadress to reach me

Fra : H3nrik V!

Dato : 03-04-03 22:05

"Jan Vennike" <JanGARFIELD@vennike.dk> wrote in message

> Jeg har et bundkort til en P4 med SIS chipsæt - og det er
> klippestabilt.

OKi. Men svjv har folk med SiS648 også været ret utilfredse i de forskellige
grupper...!

> Jeg render en P4 2.533 med en FSB på 163 = 3.1 GHz, så jeg er en glad
> mand. Jeg kan IKKE få den over denne hastighed, men jeg tror ikke at
> jeg ville kunne mærke forskel på om det er 3.1 eller 3.3 GHz.

3,1G er nok processoren og ikke boardet, der sætter grænsen...!

Jeg har en P4 1.6. Den rendte ustabil med nyere nVidia drivers ved alt andet
end default hastighed. Uden at skifte andet end boardet render jeg nu 2.6
rock solid på samme processor...!

> Nåja, det er et Gigabyte med et SIS 655, så jeg har en ramhastighed
> på over 3700 ifølge SiSoft Sandra med 2 stk DDR400 i, så heeelt
> langsom er den ikke - og stadig klippestabil.

OKi. 655 er jo oxo nogen generationer nyere. Hvad siger den til 6 timers
3DMark f.eks.? Eller Prime95 i en håndfuld timer? Pæn hastighed ellers...

Fra : Jan V.

Dato : 04-04-03 06:29

> [...]
>

> --
> /H3nrik!
>
> If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Jeg fandt ret hurtig ud af at 3DMark03 slår den ret hurtig ihjel, hvis FSB
er over 163. 3DMark03 er meget mere "effektiv" til at slå et system "ihjel"
end 3DMark01. Men den kørte jeg en times tid med '03 - uden at CPU kom over
50 grader og uden at den gik ned - så jeg regner den egentlig for stabil.

Mht SIS 648: En kollega har et MSI med SIS 648 og han er også tilfreds - men
han er heller ikke OC'er

Jan

Fra : H3nrik V!

Dato : 04-04-03 09:58

"Jan V." <jvFJERNDETTE@OG DETTEHEROGSÅmiljodata.dk> wrote in message

> Jeg fandt ret hurtig ud af at 3DMark03 slår den ret hurtig ihjel,
> hvis FSB er over 163. 3DMark03 er meget mere "effektiv" til at slå et
> system "ihjel" end 3DMark01.

Ja, det var også 3DMark03, der kom til at bestemme hvor meget mit grafikkort
skulle overclockes...!

> Men den kørte jeg en times tid med '03 -
> uden at CPU kom over 50 grader og uden at den gik ned - så jeg regner
> den egentlig for stabil.

Temperaturen er ikke nødvendigvis afgørende i det henseende - min egen blev
i sin tid ikke andet end noget i 40'erne... Men 1 time lyder fornuftigt,
trods alt - så det kan være at SiS har gjort et bedre stykke ingeniørarbejde
med 655...

> Mht SIS 648: En kollega har et MSI med SIS 648 og han er også
> tilfreds - men han er heller ikke OC'er

Ikke OC'er? Skam ham... ;)

Fra : Jan Vennike

Dato : 04-04-03 18:05

> "Jan V." <jvFJERNDETTE@OG DETTEHEROGSÅmiljodata.dk> wrote in message
>

> Ja, det var også 3DMark03, der kom til at bestemme hvor meget mit
grafikkort
> skulle overclockes...!

Jeg har skam ikke OC'et mit grafikkort endnu - jeg er først ved at udforske
grænsen for bundkort/CPU.

Men scenerne i 3DMark03, hvor der bruges CPU istf grafikkort - de trækker
altså tænder ud. Det "sjove" er så, at mit GF4 TI4200 er langsommere end når
der køres ren CPU i '03 - det må være DirectX9 der slår igennem her. Godt
man har en CPU der kan afhjælpe manglen lidt.

> Ikke OC'er? Skam ham... ;)

Jeps - men han er tilfreds med sin P4 2.4 uden OC. Muligvis var det da jeg
brændte min Duron 750@980 af, der har skræmt ham

> --
> /H3nrik!
>
> If it ain't broken - break it... Then - fix it...

Helt enig i ovenstående :)

Fra : Michael Andersen

Dato : 04-04-03 21:42

jeg vil give din kollega ret i at det er et virkeligt godt bundkort, 8x agp
ata133, og virkelig gode features til overclockning i bios....
har bla clocket mine pc 2700 ram til pc 3200 (333mhz --> 400 mhz) og de
kører klippe stabilt i prime 3dmark '03 sisoft sandra mv.
det eneste det ikke magter er at clocke cpu'en over ca 133 x 145, men det
har jeg osse læst mig frem til sidenhen, på diverse forummer og sites. Æv æv
¨
så hvis der er nogen ikke OC'ere derude, så sælger jeg gerne hvis prisen er
rigtig... ikke den rigtige newsgroup, i know

Fra : Michael Andersen

Dato : 04-04-03 21:34

ja sis 655 er vist en helt anden boldgade end sis 648 når det gælder
overclockning... det var lige præcist et gigabyte bundkort med sis 655
chipset der fik min processor op på 3.3 ghz, men det jeg leder efter er et
billigt alternativ...

hælder meget til i845pe chipsettet da der findes en del ret billige bundkort
med dette chipset, og det skulle kunne overclocke udemærket.
problemet er bare at der ikke findes 8 x agp i 845pe chipsettet, og det
ville jo være rart at kunne opgradere sit grafikkort uden at skulle købe nyt
bundkort endnu engang

Fra : H3nrik V!

Dato : 04-04-03 21:58

"Michael Andersen" <fad_er_vor@hotmail.com> wrote in message

> problemet er bare at der ikke findes 8 x agp i 845pe chipsettet, og
> det ville jo være rart at kunne opgradere sit grafikkort uden at
> skulle købe nyt bundkort endnu engang

Jeg må så spørge: Hvorfor?

Du har først brug for en høj AGP transfer, i det øjeblik din RAM på
grafikkortet er brugt op. Med 128MB er din grafikchip faktisk flaskehalsen
inden den begynder at skal hente data i grafikram, så AGPx8 er IMHO ikke et
absolut must...!

--
/H3nrik V! - Opel Omega 2.0i *GLS* 1988 122hk @ 5400rpm 175nm @ 2600rpm

Få styr på din køreteknik for 100 kr om året - se www.ktklub.dk

Fra : Michael Andersen

Dato : 04-04-03 23:22

jep, og lige præcis derfor ville det være rart med et system hvor jeg kunne
putte et nyt grafikkort i, uden at skulle købe nyt bundkort...., og 8x
bliver selvsagt standarden indenfor en overskuelig fremtid

som du nok kan se på mine specs. er det det næste der skal skiftes, men det
bliver ikke foreløbeligt

Fra : H3nrik V!

Dato : 05-04-03 06:26

> [...]
> kunne putte et nyt grafikkort i, uden at skulle købe nyt
> bundkort...., og 8x bliver selvsagt standarden indenfor en

Jow, men et x8 grafikkort burde kunne køre på et x4 bundkort, og når du
engang opgraderer grafikken, så bli'r det faktisk bare endnu mindre
nødvendigt med 8x AGP...!

> som du nok kan se på mine specs. er det det næste der skal skiftes,
> men det bliver ikke foreløbeligt

Hmmmm... Kender jeg dine specs? Altså ud over den dejlige C1 P4?

Fra : Michael Andersen

Dato : 05-04-03 09:24

nej det gør du vel egentligt ikke :)

men stadigvæk vil du ikke give mig ret i at det ville være en fordel med 8x
agp hvis jeg kunne få det oven i hatten, det må da give lidt på performance
siden, selvom det godtnok ikke er blevet rost ret meget, da 4x agp er alt
rigeligt til at håndtere den dataflow grafikkortene yder idag... jeg har
endda læst et sted at 2x agp stadig ville være tilstrækkeligt til de gpu'er
der findes idag... er der nogen der kan bekræfte eller nedsable det?

Fra : Michael Andersen

Dato : 02-04-03 17:20

undskyld der skulle selvfølgelig stå c1 stepping....