Osmose anlæg....
Fra : jabbe

Dato : 01-04-03 16:03

Hejsa NG

Nu har det undret mig i langt tid... Hvad gør et Osmose-anlæg og hvad gør et
OmvendtOsmose-anlæg...??

Jeg har kigget lidt på Google efter det men kunne ikke lige finde noget så
jeg fattede det...

Er det noget med at det fjerner mineralerne fra vandet og hvis det er
hvilket anlæg er det så??

Jabbe

Fra : johny møller

Dato : 01-04-03 17:35

hej jabbe.
du kan kigge på silhorko's hjemmeside.de laver omvendt osmose anlæg.
www.silhorko.dk

hilsen johny møller

Fra : jabbe

Dato : 01-04-03 17:55

Damn Jeg kan ikke komme ind på siden...

Fra : jabbe

Dato : 01-04-03 18:27

Kom ind nu..:)

tak

Fra : Jan Bøgh

Dato : 01-04-03 17:58

"jabbe" <jabbe@get2net.dk> wrote in message

> Nu har det undret mig i langt tid... Hvad gør et Osmose-anlæg og hvad gør
et
> OmvendtOsmose-anlæg...??

Meget enkelt (og dog alligevel dækkende): Et omvendt osmoseanlæg er et
filter, der er så fint at vand kan trænge igennem og de opløste salte
stoppes. For at presse vandet igennem, skal der tryk til.
Når man presser vandet igennem filtret er det derfor frit for salte. Det
vand der bliver på 'bagsiden' af filtret kommer derfor til at indeholde
flere og flere salte. Og jo flere salte, der er i vandet, des sværere er det
at presse yderligere vand gennem filtret. Derfor kan man kun presse ca 1/10
af vandet igennem ved de anlæg, der er tilgængelige for akvarister, inden
trykket bliver for lavt til at presse mere vand igennem.

Håber det hjalp på forståelsen.

Fra : jabbe

Dato : 01-04-03 18:12

Ok det gav en del forståelse....
Kan man for at være lidt sparsom ikke prøve at cirkulere vandet så der ikke
er så meget der går til spilde???
Eller kan man evt sætte det imellem på torilettet så det kun arbejder når
det fylder Cisternen???

Hvad er så et almindeligt Osmose-Anlæg??

Jabbe

Fra : plask

Dato : 01-04-03 23:55

"jabbe" skrev d. 01-04-03 18:12 dette indlæg :
> [...]
ikke
> er så meget der går til spilde???
> Eller kan man evt sætte det imellem på torilettet så det kun arbejder

Hej jabbe
Jeg har selv engang prøvet både det ene og det andet for at få blødt
vand, jeg regner med at det er det som du har i tankerne! Jeg købte
endda selv et lille anlæg for en tudse, tror jeg nok, men jeg må sige at
jeg faktisk ikke fik brugt det ret meget, for det er simpelhen alt for
besværligt. Grunden til at jeg skulle bruge blødt vand var at jeg ikke
kunne holde ph-værdien nede på under 8,0. men jeg fandt en nem løsning
på problemet. Løsningen er oxalsyre, som får saltene til at bundfælle
sig. Og så koster det kun ca. 25kr for en dåse inde hos matas og der har
du til laaaaang tid :)
Du kan finde en beskrivelse af hvordan du gør på denne side.
http://www.aarhus-akvarieforening.dk/bldt_vand.htm

> Hvad er så et almindeligt Osmose-Anlæg??
>
> Jabbe

Et almindelig Osmose-Anlæg er så vidt jeg ved det samme som et
"omvendt". Grunden til at man bruger ordet "omvendt" er fordi at osmose
har noget at gøre med at væsker altid vil have den samme konsentration
af salte over det hele. Hvis man putter sukker i et glas vand, ja så vil
sukkeret blive opløst, og vandet vil blive lige "sødt" over det hele.
Her gør man bare det modsatte, man adskiller tingene igen, derfor kalder
man det omvendt osmose!

Har du flere spørgsmål, må du meget gerne skive til mig på email i
stedet for. Jeg er nemlig ikke herinde på kandu så tit. Min email
adresse er: pippip@sol.dk

M.V.H.
Per

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Sorensen

Dato : 02-04-03 11:51

> Et almindelig Osmose-Anlæg er så vidt jeg ved det samme som et
> "omvendt". Grunden til at man bruger ordet "omvendt" er fordi at osmose

Nu føler jeg at jeg bliver nødt til at fortælle lidt:

Osmose er et fysiks-kemisk fænomen.

Forestil jer at man har en beholder, delt i 2 at en membran der lader vand
men ikke opløste stoffer passere.

Hvis vi nu på den ene side hælder rent (dobbelt destilleret) vand og på den
anden side saltvand (eller sukkervand), så vil vandet prøve at udligne
koncentrationsforskellen. Det kan kun gøres ved at vandet løber igennem
membranen (Salt kunne jo ikke passere), og væskehøjden vil derfor stige på
saltsiden og falde på den anden side.På et tidspunkt vil det stoppe
(saltkoncentrationen falder og højdeforskellen stiger), og forskellen i
væskehøjder svarer til det man kalder det osmotiske tryk.

Hvis man nu sætter et tilsvarende tryk på saltsiden vil vandet presses
tilbage igen, og det er det man kalder omvendt osmose. I praktiske anlæg
bruger man dog en kontinuerlig proces, men princippet er det samme.

Iøvrigt er det samme princip som virker konserverende ved saltning og
syltning; salt eller sukker giver så højt et osmotisk tryk i forhold til
indersiden af bakteriecellerne at de dør.

Det er også forskellene i osmotisk tryk som generer visse fisk; de der er
beregnet på at leve i vand med lavt osmotisk tryk (f.eks. Amazonas) har
svært ved at omstille sig til det vand vi har her i landet.

mvh

Martin

Fra : jabbe

Dato : 02-04-03 15:11

> [...]
> (saltkoncentrationen falder og højdeforskellen stiger), og forskellen i
> væskehøjder svarer til det man kalder det osmotiske tryk.

I teorien kan det så "flytte" vandet i uanede højder???

Lad os sige jeg har en tank 20M, en mebran i midten og 10M vand den ene del
er mættet i salt, den anden er de mineraliseret....
Vil den så kunne flytte det deminiraliseret vand over i saltvandet??(det der
nu intereserer mig er kræfterne i denne mebran)..

Jabbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-03 17:28

> I teorien kan det så "flytte" vandet i uanede højder???

Nej - For bestemte koncentrationer på hver side af membranen er der en
ganske bestemt trykforskel, og så længe vi holder os ved jorden (hvor vi
iflg. salig N.F.S.G. bør blive) sætter denne trykforskel grænser for hvor
højt det osmotiske tryk kan blive.

> [...]
der
> nu intereserer mig er kræfterne i denne mebran)..

Jeg ved ikke lige, hvad du tænker på med 'kræfter' i membranen. Men det er
klart at membranen skal kunne holde til trykforskellen.

vh
Jan

Fra : jabbe

Dato : 02-04-03 20:27

Det regnede jeg også med ikke kunne lade sig gøre... men det kunne jo læses
på den anden måde...

Sådan en Osmose Mebran hvad består den af???(nu skal i ikke sige Osmose
materiale eller sådan noget....:))
Er det noget natur materiale eller er det kunststof??

Jabbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-04-03 21:24

> [...]
> materiale eller sådan noget....:))
> Er det noget natur materiale eller er det kunststof??

Det var nok ikke det, du mente, men ja, der er masser af naturlige
membraner. Hver eneste celle er omgivet af semipermeable membraner, der
giver anledning til osmose. Men også kunsstofmembraner og keramiske
membraner kan bruges til osmose (og det omvendte).

vh
Jan

Fra : jabbe

Dato : 03-04-03 16:47

Jeg har idag(og igår) gået og tænkt på opstillingen af et
OsmoseAnlæg(opbygningen)...
Og nu er der jo et betragteligt spild i sådan et system....
Kan man evt lave noget med en pumpe hvoer den tager det fra en tank, kører
det igennem anlæget og "restproduktet"(det mineral holdige vand) kan man så
smude tilbage i tanken til det er blevet genbrugt en 5-10 gange???
Det må jo betyde at man udnytter vandet bedre....

Kun en tosset ide....

Jabbe

Fra : Jan Bøgh

Dato : 03-04-03 17:11

> [...]

> smude tilbage i tanken til det er blevet genbrugt en 5-10 gange???
> Det må jo betyde at man udnytter vandet bedre....

....og desværre heller ikke brugbar. Det, du kalder 'restproduktet' er og
bliver mineralholdigt vand, der er svær at lave omvendt osmose på. Den
eneste farbare vej for at mindske vandforbruget er at hæve trykket. Og det
koster penge.

Men som en anden foreslår (og under forudsætning af at du har en vis
lagerkapacitet) så er den billigste vej til blødt vand nok brug af oxalsyre.

vh
Jan

Fra : Martin Sorensen

Dato : 04-04-03 12:08

> [...]

> smude tilbage i tanken til det er blevet genbrugt en 5-10 gange???
> Det må jo betyde at man udnytter vandet bedre....

De fleste steder i landet vil du få en kalkbelægning på membranen, som du så
skal til at fjerne med en eller anden syre.

Hvis du har plads, så prøv oxalsyremetoden eller overvej evt et
ionbytteranlæg (fås fra Silhorko).

mvh

Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 02-04-03 15:20

"Martin Sorensen" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3e8ac0ab$0$7594>
> [...]
har
> svært ved at omstille sig til det vand vi har her i landet.

Takker for din redegørelse, som jeg ikke har nogen indvendinger imod.
I akvaristikken benyttes omvendt osmose og osmose fejlagtigt som
synonymer
fordi man ikke ved bedre. Det har du nu sat på plads.
Mvh
Ole