E-mail sendt med mail() fanget af spam fil~
Fra : Jens S. Hansen

Dato : 01-04-03 14:08

Hej NG,

Jeg er netop løbet ind i et højst irriterende problem jeg ikke ved hvordan
jeg skal løse?

I forbindelse med udsendelse af nyhedsbreve med mail(), kan jeg konstatere
at et e-mail spam filter sorterer sendte e-mails fra som indeholder mere end
to links. E-mails sendt på normal vis med f.eks. Outlook bliver ikke
stoppet.

Hvordan kan dette være og er der overhovedet nogen mulighed for at sende
e-mails ved hjælp af php uden at de så bliver fanget i spam filtre?

Er der alternativer?

Mvh. Jens

Headers er sat til:

$mail_from = "something <something@something.dk>";
$mail_reply_to = "something <something@something.dk>";

$mail_headers = "From: " . $mail_from . "\r\n" .

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 01-04-03 15:52

Jens S. Hansen wrote:

> I forbindelse med udsendelse af nyhedsbreve med mail(), kan jeg konstatere
> at et e-mail spam filter

Hvilket?

> Hvordan kan dette være og er der overhovedet nogen mulighed for at sende
> e-mails ved hjælp af php uden at de så bliver fanget i spam filtre?

Ja, da.

Min erfaring med f.eks. Hotmail er, at hvis modtageradressen og
afsenderadressen er ens, ryger emailen lige i Junk Mail-mappen. Kan det
være det, der er problemet hos dig?

Fra : Jens S. Hansen

Dato : 02-04-03 10:25

"Jonas Koch Bentzen" skrev

> Hvilket?

Har ikke undersøgt det, hvilket vel på en eller anden måde også er
irrelevant? Stopper det e-mailen så er der sikkert også en del andre spam
filtre som stopper den.

> Min erfaring med f.eks. Hotmail er, at hvis modtageradressen og
> afsenderadressen er ens, ryger emailen lige i Junk Mail-mappen. Kan det
> være det, der er problemet hos dig?

Nop, det er ikke problemet . . . desværre.

/Jens

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 01-04-03 17:50

Jens S. Hansen wrote:
> [...]
> at et e-mail spam filter sorterer sendte e-mails fra som indeholder mere
> end to links. E-mails sendt på normal vis med f.eks. Outlook bliver ikke

Der bruges normalt point-systemer, og dine e-mails har åbenbart flere point
som udgangspunkt end Outlook e-mails, og derfor ryger du over grænsen, når
du så sætter links i dine e-mails.

Løsningen er, at du skal lave en mere fornuftig e-mail header. Prøv evt. at
efterligne Outlook e-mail headeren.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Jens S. Hansen

Dato : 02-04-03 10:29

"Lars Dybdahl" skrev:
> Løsningen er, at du skal lave en mere fornuftig e-mail header. Prøv evt.
at
> efterligne Outlook e-mail headeren.

Har forgæves forsøgt at efterligne denne. Kan ikke sige den var ens til
mindste detalje men meget tæt på. Bl.a. var "Return-Path:" ikke ens. Kan man
selv sætte denne i sin e-mail header?

/Jens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-04-03 11:29

"Jens S. Hansen" <jsh_den@hotmail.dk> skrev..."

> Har forgæves forsøgt at efterligne denne. Kan ikke sige den var ens til
> mindste detalje men meget tæt på. Bl.a. var "Return-Path:" ikke ens. Kan
man
> selv sætte denne i sin e-mail header?

Der er en del til du kan prøve for at ændre Return-Path:...

Først og fremmest prøv med en almindelig header, virker det ikke kan du
prøve at se hvad return-path er i hhv. de mails du afsender og hvad
"sendmail_from" er i phpinfo(); ... stemmer de to overens kan du muligvis
ændre return-path ved at lave en ini_set(sendmail_from, xxx@xxx.tæd); eller
ændre det i en -ataccess fil med noget ala "php_admin_value sendmail_from
xxx@xxx.tld" ... ellers kan du bruge den femte parameret -f forudsat at din
php version er forældet og at du ikke er i safe mode ... kan ikke lige huske
hvordan den virker, men det er forhåbentlig også irellevant. Hvis ingen af
de her ting virker må du få din host til at ændre sendmail_path til
/sti/sti/sti/sendmail -t -i -f mail@ditdomæne.dk så virker det, men vær
under alle omstændigheder opmærksom på at ændring af return path gir en auth
warning i headeren af emailen ...

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Jens S. Hansen

Dato : 02-04-03 13:14

"Peter Farsinsen skrev..."
> ...virker det ikke kan du prøve at se hvad return-path
> er i hhv. de mails du afsender og hvad "sendmail_from"
> er i phpinfo();

De er forskellige.

> [...]
> under alle omstændigheder opmærksom på at ændring
> af return path gir en auth warning i headeren af emailen ...

Har dette nogen betydning i praktisk? og vil en ændring mon overhovedet gøre
nogen forskel i forhold til at e-mailen ikke bliver stoppet af spam
filteret?

mvh. Jens

Fra : Peter Farsinsen

Dato : 02-04-03 11:08

> [...]

> Hvordan kan dette være og er der overhovedet nogen mulighed for at sende
> e-mails ved hjælp af php uden at de så bliver fanget i spam filtre?

Har hørt om problemet, men har aldrig selv været i en situation hvor det
betød noget ... men det er vist noget med at du skal have sat alle headers,
dermed sagt mange - hvor mange, og hvilke ved jeg ik :)

> Er der alternativer?

Ja du kan lave noget imap eller smtp hejs via sockets, men det er vist lidt
mere krads end som sådan ...

mvh

Peter Farsinsen

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 02-04-03 17:06

"Jens S. Hansen" <jsh_den@hotmail.dk> writes:

> [...]
> at et e-mail spam filter sorterer sendte e-mails fra som indeholder mere end
> to links. E-mails sendt på normal vis med f.eks. Outlook bliver ikke

Hvilket spamfilter? Det er relevant at vide hvilke regler din mail
fejler på.

Men umiddelbart kunne jeg forestille mig at den fejler på ting som:

- Mangelfuld From-header
- Mangelfuld To-header
- Mangelfuld Date-header
- Mangelfuld/suspekt User-Agent/X-Mailer-header
- Suspekt udseende Recieved-headere
- Mangelfuld/suspekt Subject-header.

Kan du ikke stikke os et eksempel på en header fra en af dine
nyhedsmails? Så skal jeg nok prøve at hælde den gennem Spamassassin og
se hvad den siger til det.

Som udgangspunkt skal du gå efter at overholde RFC 2822 strengt, så
bør du ikke blive smidt i ret mange filtre ud fra andet end dit
ordvalg (Bayesian filtre).

Jeg ved at Spamassassin, som jeg selv bruger, er giver en del point
for udtryk som "klik nedenfor", "Kære <navn>" og den slags.

--
Jacob - www.bunk.cc
Logic is the chastity belt of the mind!

Fra : Jens S. Hansen

Dato : 03-04-03 11:37

"Jacob Bunk Nielsen skrev ...."
> Kan du ikke stikke os et eksempel på en header fra en af dine
> nyhedsmails? Så skal jeg nok prøve at hælde den gennem Spamassassin og
> se hvad den siger til det.

Her er et par eksempler på headers, hvor minemail@image.dk selvfølgelig er
sat til den som nu skal modtage e-mailen. Selve body er en almindelig dansk
tekst inkl. 5-6 links. Som sagt bliver den stoppet af et spam filter som i
testene er:

http://www.2150.com/regexfilter/Download/default.asp

Er det mon alle spam filtre som ikke vil acceptere nedenstående og i givet
fald hvor er det så lige den er helt gal?

mvh. Jens

Eksempler:

Date: 3 Apr 2003 09:55:48 -0000
To: "Jens S Hansen" <minemail@image.dk>
Subject: DOF Nyhedsbrev
From: "DOF" <dof@dof.dk>

Date: 3 Apr 2003 09:54:15 -0000
To: "Jens S Hansen" <minemail@image.dk>
From: "DOF" <dof@dof.dk>

Date: 3 Apr 2003 09:42:21 -0000
To: "Jens S Hansen" <minemail@image.dk>
From: "DOF" <dof@dof.dk>

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 03-04-03 17:16

"Jens S. Hansen" <jsh_den@hotmail.dk> writes:

> http://www.2150.com/regexfilter/Download/default.asp

Som jeg skrev til dig i email, så ser det program altså langt fra
færdigt ud. Hvis man vælger at bruge et halvfærdigt program til at
filtrere email, så er man altså selv ude om at der ryger legitim email
i svinget.

> Date: 3 Apr 2003 09:55:48 -0000

Forkert tidszone.

> From: "DOF" <dof@dof.dk>

Prøv lige at sætte et længere navn ind, så den fx bliver:

From: Dansk Ornitolog Forening <dof@dof.dk>

"" uden om navnet er en ting Microsoft har fundet på. Men huske at
RFC2047 kode headeren, hvis du bruger andet end ASCII-tegn.

Hvorfor nu det? Der er da ikke nogen MIME-parts i den mail så vidt jeg
kan se fra headerne?

X-Mailer er død. Nu om dage bruger man User-Agent, hvis man
overhovedet vil bruge noget.

Nej nej nej. Spamfiltre bliver sure når du prøver at efterligne
mailprogrammer og så fejler så grumt som du gør her.

--
Jacob - www.bunk.cc
A farmer is a man outstanding in his field.