Funktion der kører på et bestemt tidspunkt
Fra : AHR

Dato : 01-04-03 09:25

Hej NG

Kan man lave en funktion der f.eks. bliver kørt hver 30. dag?

Den skal slette alle rækker i en tabel der er ældre end 30 dage. Kan det
lade sig gøre så jeg ikke skal gøre det manuelt og hvordan?

Tak
AHR

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-04-03 10:14

AHR skrev:

> Kan man lave en funktion der f.eks. bliver kørt hver 30. dag?

Både og. Du kan ikke køre en funktion på et bestemt tidspunkt -
fordi asp-funktionen kun kan køre når en side bliver kaldt i en
browser. Men du kan godt lave en funktion som tjekker hvornår der
sidste gang blev ryddet op - hvis det er mere end tredive dage
siden kan den så køre et slettescript. Det vil bare give en masse
unødigt ekstraarbejde - hvis du skal tjekke om funktionen skal køre
kan du formentlig lige så godt bare slette poster ældre end 30
dage.

> Den skal slette alle rækker i en tabel der er ældre end 30
> dage. Kan det lade sig gøre så jeg ikke skal gøre det manuelt
> og hvordan?

Hvad er egentlig grunden til at du skal slette gamle poster? Hvis
formålet med at slette dem er at de bare ikke skal vises på siden
vil det være meget lettere at lægge et tidskriterium ind på
visningssiden. Du sparer ikke meget plads ved at slette posterne -
databasen skal først komprimeres hvis du vil have mere plads. Der
er - ved normale datamængder - heller ikke noget problem ved at
have mange poster i en tabel, bare der er nogle fornuftige
indekseringer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : AHR

Dato : 01-04-03 10:27

> [...]
> er - ved normale datamængder - heller ikke noget problem ved at
> have mange poster i en tabel, bare der er nogle fornuftige

Ok det var plads problemer jeg tænkte på. Hvor mange rækker kan jeg da ca.
have før det giver problemer i Access?

Tak
AHR

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-04-03 11:07

AHR skrev:

> Ok det var plads problemer jeg tænkte på. Hvor mange rækker
> kan jeg da ca. have før det giver problemer i Access?

Du får sandsynligvis problemer med diskplads før du får problemer
med Access i sig selv. Antallet af rækker kan blive meget stort -
jeg har hørt om folk der har haft flere millioner poster, også med
Access.

Et forsigtigt bud er at op til ca. 10.000 poster skulle være ret
problemfrit. Ved større tabeller bliver indekseringen meget vigtig
for at sikre fornuftige svartider.

Med hensyn til pladsforbrug er det i øvrigt også en god ide at
vælge fornuftige datatyper. Det vil for eksempel sige at man ikke
vælger en tekstfelt på 50 tegn til at indeholde postnumre der kun
er på 4 tegn.
--
Jens Gyldenkærne Clausen