Hvordan skifter man navnet på maskinen
Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 21-03-01 06:41

Hejsa

Jeg fik lavet en lille fejl på min linux-maskine, da jeg installerede
den.
Baggrundsinfo:
Ejer domænet akvariet.dk
Har mailserver til dette "ude i byen"
Linuxmaskine hedder akvariet.dk

Det betyder selvfølgeligt at linuxmaskinen sender evt. emails der bliver
sendt fra den til det lokale mailsystem, hvilket ikke er planen...

Jeg kunne umiddelbart finde på to forskellige løsninger:
* Skifte navn på linux-maskine, men jeg ved ikke hvordan og hvilke
konsekvenser det får
* Konfigurere sendmail til at sende al email til min mailserver "ude i
byen", men det kan jeg heller ikke lige få den til..

Håber en eller anden kan give mig noget hjælp til dette problem

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 21-03-01 11:23

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Det betyder selvfølgeligt at linuxmaskinen sender evt. emails der bliver
> sendt fra den til det lokale mailsystem, hvilket ikke er planen...

ret i filen /etc/hostname

Så vidt jeg ved har det ikke de store konsekvenser, rettede selv min fra
"luderbox" til "superaesken" fordi ham der installerede linux på min
computer syntes det var sjovt at kalde den det.....

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-03-01 11:40

Thomas> ret i filen /etc/hostname

Jeg er ikke sikker på at det virker i alle tilfælde, brug istedet
hostname til at sætte hostname, jeg mener den retter alle steder det
måtte være nødvendigt.

# hostname ny_hostnavn

/Thomas

--
"To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!"
-- Homer Simpson

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-03-01 12:34

Thomas Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Jeg er ikke sikker på at det virker i alle tilfælde, brug istedet
> hostname til at sætte hostname, jeg mener den retter alle steder det

Er det ikke snarere omvendt? Når maskinen booter bliver maskinnavnet
sat vha. hostname kommandoen ud fra hvad der står i filen /etc/hostname
eller /etc/hosts?

Har man netværk, skal man også checke om navnet skal rettes i /etc/hosts
og evt. i /etc/sysconfig/network og/eller
/etc/sysconfig/network-scripts/ifcfg-eth0
De sidste filnavne afhænger af distributionen.

Mogens
Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 21-03-01 13:52

Hejsa

Det vil jeg prøve når jeg kommer hjem..

Jeg er egentligt ved at være mere "tændt" på at få sendmail til at sende
til en anden smtp-server uanset hvad der står i mailens adresse

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 21-03-01 15:21

"Thomas D. Kryger" wrote:

> Jeg er egentligt ved at være mere "tændt" på at få sendmail til at sende
> til en anden smtp-server uanset hvad der står i mailens adresse

Prøv at rette i /etc/sendmail.cf

Søg efter en linie med noget à la:

# "Smart" relay host (may be null)
DS

og tilføj den server, der skal modtage, efter DS, fx:

DSmail.whatever.dk

Genstart sendmail og se om det virker. Check logfilen for
at se om den gør det rigtige.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 22-03-01 06:08

"Mogens Kjaer" <mk@crc.dk> wrote in message

> [...]
> Mogens Kjaer, Carlsberg Laboratory, Dept. of Chemistry
> Gamle Carlsberg Vej 10, DK-2500 Valby, Denmark
> Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Det ser ikke ud til at virke...
Der står ganske vist ikke noget som helst i /var/log/messages om
sendmail, men mailen er heller ikke nået frem endnu...

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : P og T

Dato : 21-03-01 12:27

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg er ikke sikker på at det virker i alle tilfælde, brug istedet
> hostname til at sætte hostname, jeg mener den retter alle steder det

Jeg har lige selv prøvet ovenstående, men så kommer lpd under opstart og
siger: Get_local_hostname 'server' bad. Sendmail hænger også.

Per

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 23-03-01 18:24

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> wrote in message
> [...]
> byen", men det kan jeg heller ikke lige få den til..
>
> Håber en eller anden kan give mig noget hjælp til dette problem

Det viste sig at være let at skifte navn med kernalcfg i x-windows, end
at få sendmail til at bruge en smtp-server istedet for at levere al
posten lokalt..

Det første tog 10 min (og en reboot), det andet kæmpede jeg med indtil
for 20 minutter siden :)
Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk