Fejl i tegnsæt
Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 01-04-03 00:06

Jeg har en Redhat 8.0 txt server, som laver en underlig fejl med tegnsættet
når jeg tilgår den med putty (jeg vil ikke om den gør det med skærm):

alle - bliver til â når man bruger fx. man iptables. (nu håber jeg det vises
rigtigt i news ;) )

Man vænner dig til at gennemskue det, men det er faktisk lidt irreterende.

Nogen der ved hvad man kan gøre ved det?

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initaler.dk

Fra : Peter Makholm

Dato : 01-04-03 07:38

"Stig Meyer Jensen" <stig@mine_3_initialer.dk> writes:

> Jeg har en Redhat 8.0 txt server, som laver en underlig fejl med tegnsættet
> når jeg tilgår den med putty (jeg vil ikke om den gør det med skærm):

Jeg kan ikke lige gennemskue hvordan det skulle være skyld i det du
beskriver, men der har været en del problemer med at Redhat 8.0 som
standard bruger utf-8, hvilket ikke altid falder lige heldigt ud.

Skift til et locale der er baseret på latin-1 og se om det ikke
hjælper. (Kortsigtet løsning, på et eller andet tidspunkt skal vi til
at bruge utf-8.)

--
Peter Makholm | I laugh in the face of danger. Then I hide until
peter@makholm.net | it goes away

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 01-04-03 10:13

Stig Meyer Jensen wrote:
> Nogen der ved hvad man kan gøre ved det?

Hent den nyeste version af putty og vælg utf-8 som tegnsæt. Så er problemet
løst.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 01-04-03 11:43

"Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> Hent den nyeste version af putty og vælg utf-8 som tegnsæt. Så er
problemet
> løst.

Tjaa..... nu får jeg firkanter istedet for â ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 01-04-03 13:18

Stig Meyer Jensen wrote:
> Tjaa..... nu får jeg firkanter istedet for â ;)

Desværre er det faktisk den rigtige visning - det er en kendt fejl i man
programmet. Problemet er, at teksternes "-" tegn bliver omdannet til en
slags bindestreg, som ikke findes i standardtegnsæt, og heller ikke i din
putty. Derfor vises en firkant i stedet.

Det er ret dumt, og personligt plejer jeg bare at skrive "export LANG=" lige
før jeg kører man:

export LANG=
man rmdir

Hilsen,

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 01-04-03 14:27

> [...]
> putty. Derfor vises en firkant i stedet.
>
> Det er ret dumt, og personligt plejer jeg bare at skrive "export LANG="

tja.... det virker jo. Omend lidt besværligt vil jeg nok gøre det også ;)

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 01-04-03 17:56

Stig Meyer Jensen wrote:
> tja.... det virker jo. Omend lidt besværligt vil jeg nok gøre det også ;)

Der er desuden lige udkommet en Red Hat 9 - mon ikke det er rettet?

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/