Kølepasta & påsmøring på Intel P4 kerne ??
Fra : Dr.Ralph

Dato : 31-03-03 23:42

På Arctic Silvers hjemmeside har de en udmærket instruktion til, hvordan
man skal påsmøre kølepastaen - de har vist bla. en Celeron CPU og hvordan
det skal påsmøres korrekt på denne - hvor selve kerne skal smøes ind i
tyndt lag pasta.

Nedenunder viser de så en P4, der har fået en lille meatlplade, der dækker
hele den en side af CPU'en - og der står, at man skal dække hele området på
en P4.
Det har jeg også gjort på min tidligere P4 2,26 Ghz CPU - men nu har jeg
lige købt en P4 2,8 Ghz CPU - og tænkte på, om det mon ER korrekt af mig,
at smøre køle pastaen ud over HELE denne heat spreader/metal plade - dvs
over hele den ene side på CPU'en (jeg ved godt, at det skal påsmøres MEGET
tyndt) - eller om jeg kun skal holde mig til området omkring midten af
denne metalplade ?
Jeg skal montere en Zalman CNPS7000Cu køler ovenpå og den vil dække hele
CPU'en, når den sidder påmonteret, så vidt jeg kan se.

Kølepastaen jeg bruger er Arctic Silver 3 premium

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Stoffer

Dato : 01-04-03 00:06

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in message
> [...]

> Jeg skal montere en Zalman CNPS7000Cu køler ovenpå og den vil dække hele
> CPU'en, når den sidder påmonteret, så vidt jeg kan se.

Du gør det skam rigtigt nok

Kan du så mærke forskel på at gå fra 2.26 til 2.8 ghz ?
Vi andre lader jo bare en 2.4 rende ved ca. 3.3 ghz

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-04-03 00:22

> Du gør det skam rigtigt nok

Rart at høre, man gør tingene ordentligt :)

> Kan du så mærke forskel på at gå fra 2.26 til 2.8 ghz ?
> Vi andre lader jo bare en 2.4 rende ved ca. 3.3 ghz

Ved det ikke endnu - får først Zalman køleren i morgen.
Men regner da med, at den skal @ til et eller andet over de 3 Ghz - men jeg
vil heller ikke fyre den helt af - så meget tror jeg nu heller ikke vi
almindeligt dødelige pc folk kan mærke forskel på 2,8 Ghz og 3,5 GHz, vel
:)

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Stoffer

Dato : 01-04-03 00:43

> [...]
> vil heller ikke fyre den helt af - så meget tror jeg nu heller ikke vi
> almindeligt dødelige pc folk kan mærke forskel på 2,8 Ghz og 3,5 GHz, vel

Tror heller ikke at det har den store betydning ved spil og alm brug af
pc'en.
Men til encoding af fx divx er det jo klart en fordel.
Måske er det en form for "jeg snyder intel, køber en cpu til 1400 der render
hurtigere end en cpu til 5000". Det gør det jo lidt spændende

Fra : Dr.Ralph

Dato : 01-04-03 00:25

> Du gør det skam rigtigt nok

Hov glemte lige - hvad med det lille hul der er på den metal plade på
P4'eren - skal det lades frit for køle pasta - og er det mon ikke-godt hvis
der kommer lidt køle pasta ned i dette hul ?

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Stoffer

Dato : 01-04-03 00:38

> [...]
hvis
> der kommer lidt køle pasta ned i dette hul ?

Tror ikke at det betyder det store.
iflg. vapochill manualen, skal der noget deri.
Men hvis jeg havde en alm køler ville jeg ikke proppe noget deri.
AC er jo strømførende, jeg ville ikke komme noget i hullet så.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 01-04-03 01:00

Stoffer wrote:

> AC er jo strømførende

Nix. Arctic Silver er _varmeledende_, ikke elektrisk ledende, som du
sikkert mente.
Strømførende betyder at der (altid) går strøm igennem..

[brok over at folk glemmer at sætte FollowUp-To til en af grupperne]

FollowUp-To sat til dk.edb.hardware

Fra : Stoffer

Dato : 01-04-03 01:37

"Jens C. Hansen [Odense]" <greylion@gmx.net> wrote in message

> Nix. Arctic Silver er _varmeledende_, ikke elektrisk ledende, som du
> sikkert mente.
> Strømførende betyder at der (altid) går strøm igennem..

Jeg mener ellers at have hørt om flere der har smurt det ud over deres AMD
cpu'er og derved kunne de ikke startes igen..

Er udemærkert klar over ved varmeledende og strømførende er. Burde nok have
brugt udtrykket "electrical conductive" istedet.
Kommer ud på et, du ved hvad jeg mente

På: http://www.arcticsilver.com/as3.htm står der:
"Negligible electrical conductivity.
Arctic Silver 3 was formulated to conduct heat, not electricity. It is only
electrically conductive in a thin layer under extreme compression.
(While much safer than electrically conductive silver and copper greases,
Arctic Silver 3 should be kept away from electrical traces, pins, and leads.
The compound is slightly capacitive and could potentially cause problems if
it bridged two close-proximity electrical paths.)"

Svar nok ?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-04-03 16:41

In dk.edb.hardware, Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> says...
> Nix. Arctic Silver er _varmeledende_, ikke elektrisk ledende, som du

Jo, det er skam elektrisk ledende.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 02-04-03 01:37

fra http://www.arcticsilver.com/as3.htm, specs for AS3:

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 02-04-03 14:54

In dk.edb.hardware, Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> says...
> fra http://www.arcticsilver.com/as3.htm, specs for AS3:

Nu modsiger du dig selv. Godt gået

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 02-04-03 20:12

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.hardware, Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> says...

> Nu modsiger du dig selv

Hvordan det?

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 03-04-03 18:09

In dk.edb.hardware, Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> says...
> Hvordan det?

Først skriver du at det ikke er elektrisk ledende og så henviser du til
en tekst der nævner at det faktisk _er_ elektrisk ledende (omend ikke
særligt meget). Det morer mig blot en smule

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 05-04-03 16:35

Jesper G. Poulsen wrote:
> [...]
>
> Først skriver du at det ikke er elektrisk ledende og så henviser du til
> en tekst der nævner at det faktisk _er_ elektrisk ledende (omend ikke

Så har du ikke læst den tekst godt nok.

Hvad vil du oversætte følgende tekst til;

"It is only electrically conductive in a thin layer under extreme
compression."

Min oversættelse er;

"Det er kun elektrisk ledende i et tyndt lag ved ekstremt pres"

Det vil sige at det _ikke_ er elektrisk ledende i alm. tilstand.

Spørgsmålet er så om presset imellem kølerprofil og processor er nok til
at det er elektrisk ledende - men det er irrelevant, da der ikke er
nogen spændingsforskelle på oversiden af processoren som pastaen kan
komme til at kortslutte.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 06-04-03 16:55

In dk.edb.hardware, Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> says...
> Så har du ikke læst den tekst godt nok.

Jo, det har jeg.

> "It is only electrically conductive in a thin layer under extreme
> compression."

Ergo, den er elektrisk ledende.

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 06-04-03 17:01

Jesper G. Poulsen wrote:
> In dk.edb.hardware, Jens C. Hansen [Odense] <greylion@gmx.net> says...

> Jo, det har jeg.

> Ergo, den er elektrisk ledende.

Det kan vi åbenbart ikke blive enige om - EOD.

Fra : Brian Madsen

Dato : 01-04-03 12:56

> [...]
hvis
> der kommer lidt køle pasta ned i dette hul ?

Det er det hul, som Intel hænger CPU´erne i, når de skal tørre efter
støbningen.

Mvh
Brian Madsen
Aalborg

Fra : Leony

Dato : 01-04-03 15:46

"Brian Madsen" <brisen98@civil.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Det er det hul, som Intel hænger CPU´erne i, når de skal tørre efter
> støbningen.

Har du et link som bekræfter dette eller er det en aprilsnar?
Tror så absolut mest på det sidste.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/