LaTeX
Fra : Thomas Thorsen

Dato : 21-03-01 00:17

Hvordan kommer jeg igang med at skrive i dette typesetting-sprog? jeg vil
gerne lære at skrive rapporter, da jeg snart starter på aau hvor de bruger
den slags moderne pjank. skal jeg bare bruge emacs og en compiler, eller
findes der noget mere integreret???

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 21-03-01 00:24

On Wed, 21 Mar 2001 00:17:00 +0100,
Thomas Thorsen <tth97@hotmail.com> wrote:

> [...]
>den slags moderne pjank. skal jeg bare bruge emacs og en compiler, eller

Find "The not so short introduction to LaTeX" på nettet.

--
Anders Bo Rasmussen mailto:fuzz01@spamfilter.dk
Frimestervej 42 1.tv http://www.image.dk/~abr

Fra : Peter Seidler

Dato : 21-03-01 01:23

Thomas Thorsen <tth97@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:pyRt6.1749$t_.72319@news101.telia.com...
> [...]
> den slags moderne pjank. skal jeg bare bruge emacs og en compiler, eller

Udover "The not so short..." som allerede er nævnt findes også en dansk
bog der hedder "LaTeX for forfattere". Den er vist nok udgivet af IMFUFA
(noget under Roskilde Universitet?) - søg dig frem.

For at anvende LaTeX skal du bare installere det - alle Linux dists. jeg
kender
har standard LaTeX-pakker med - og andre Unices har det sikkert også.

Du kan godt nøjes med en eg. emacs + selve latex. Du skriver så teksten +
koder i editoren og gemmer filen som text.tex. Derefter kører du
"latex text.tex" og ud kommer en dejlig dvi-fil, der evt. kan konverteres
til postscript.

Hvis hellere vil have noget, der ligner word findes der en grafisk
"overbygning",
der lader dig typesætte teksten i næsten WYSIWYG-stil - jeg kan ikke huske
hvad den hedder. I øvrigt er jeg ret sikker på, at det går hurtigere bare at
bruge
en editor når man lige har vænnet sig til det.

--
Peter Seidler

P.S. I øvrigt er LaTeX ikke særlig moderne.

Fra : DarkJedi

Dato : 21-03-01 06:50

LyX..

DarkJedi

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 21-03-01 19:21

Peter Seidler wrote:
> I øvrigt er jeg ret sikker på, at det går hurtigere bare at
> bruge en editor når man lige har vænnet sig til det.

Ikke hvis man skal sidde med en reference bog ved siden af
fordi man ikke kan huske options til en eller anden kommando.

> P.S. I øvrigt er LaTeX ikke særlig moderne.

Tja. LaTeX + .sty files søger jo at separere tekst og layout
information, det samme er jo målet med XML+CSS, der er af en
nyere dato.

--
* Kurosawa: Dodes'ka-den Svensk TV 1 Onsdag 21/3 21:30 * Carsten dot
* Dersu Uzala Svensk TV 2 Lørdag 24/3 21:15 * Svaneborg at

Fra : Peter Seidler

Dato : 22-03-01 17:47

Carsten Svaneborg <zqex@linuxstart.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3AB8F109.397F7EF0@linuxstart.com...

> Ikke hvis man skal sidde med en reference bog ved siden af
> fordi man ikke kan huske options til en eller anden kommando.

Men hvor mange options og forskellige kommandoer bruger
du til daglig? Jeg skriver "når man lige har vænnet sig til det".

Hvad er hurtigst, hvis man vil lave brøken x/y?
* Række ud efter musen
* Finde brøk-ikonen og trykke
* taste x og y ind
* vende tilbage til tekstmode
eller
* skrive "\[ frac{x}{y} \]"

> Tja. LaTeX + .sty files søger jo at separere tekst og layout
> information, det samme er jo målet med XML+CSS, der er af en
> nyere dato.

Ok, så. Men LaTeX er i hvert fald en gammel sag - det
blev ikke just opfundet i går.

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-03-01 16:02

Peter Seidler wrote:
> Hvad er hurtigst, hvis man vil lave brøken x/y?
> * Række ud efter musen
> * Finde brøk-ikonen og trykke
> * taste x og y ind

taste x
række ud efter musen
bevæge musen ned på nævneren
trykke på musen
og trykke y

> * vende tilbage til tekstmode
> eller
> * skrive "\[ frac{x}{y} \]"

$ \frac{x}{y} $

Og du har sparet 2 tastetryk og en LaTeX fejl. :*)

Jeg er helt enig i tekst behandlingsprogrammer ikke
bør kræve at man anvender musen. Og WYSIWYG er ikke
nødventigvis fremmende for kvaliteten af det der skrives.

Når man lige har vendet sig til LyX behøver man ikke at
bruge musen til at bevæge sig rundt, faktisk ville jeg i
LyX skrive:

Det er ca. det samme antal tast tryk som du ville skrive.

Fordelen er bare at jeg kan se hvordan udtrykket ser ud,
hvilket er en absolut fordel hvis det er et meget komplekst
udtryk. Ligeledes kan en person der aldrig har anvendt LaTeX
få adgang til at lave dokumenter og få disse udskrevet med
LaTeX kvalitet.

LyX meget store fordel er at den giver den erfarne LaTeX
bruger mulighed for at anvende en stor del af de kendte
kommandoer.

--
* Kurosawa: Dersu Uzala Svensk TV 2 Lørdag 24/3 21:15 * Carsten dot
* Drømme Svensk Tv 1 Fredag 30/3 23:15 * Svaneborg at

Fra : Peter Seidler

Dato : 25-03-01 21:14

Carsten Svaneborg <zqex@linuxstart.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ABCB6DE.2B4BEADD@linuxstart.com...

> [...]
> og trykke y

> $ \frac{x}{y} $
>
> Og du har sparet 2 tastetryk og en LaTeX fejl. :*)

Damn - nogen gange skal man lige passe på hvor
smart, man prøver at være

> [...]
>
> Når man lige har vendet sig til LyX behøver man ikke at
> bruge musen til at bevæge sig rundt, faktisk ville jeg i

Ok, det kan jeg godt se er smart.
Jeg er dog ret meget i tvivl om, hvorvidt en person, der aldrig
har anvendt LaTeX rigtigt, nogensinde vil begynde at bruge
ovenstående genveje/kommandoer (det vil i hvert fald tage
længere tid).
Måske ville det være bedre at anvende en ren tekst-editor
i starten, og så LyX når man bliver lidt bedre (LyX er i
virkeligheden slet ikke en hjælp for begynderen, men
derimod for eksperten - hmm...)

> Det er ca. det samme antal tast tryk som du ville skrive.

$\frac{x}{y}$ = 20 taster der skal trykkes ned
(7 dobbler + 6 enkelte
= 13 enkelte håndbevægelser)

= 16 taster, der skal trykke ned (inkl. punktum)
(1 trippel + 1 dobbler+ 11 enkelte
= 13 enkelte håndbevæglser)

Alt i alt skal du altså lave lige mange taste-kombinationer for at nå
resultatet.
- Vel at mærke forudsat min antagelse om, at dit punktum skal
med, er korrekt (det er den nok ikke - men den sætter min
metode [som du forbedrede] i et bedre lys)

Diskusionen kommer så til at gå på hvad der er ergonomisk
bedst. Oprindelig havde jeg troet, at din trippel var dårlig for
håndledene, men ved gentagne forsøg, har jeg ikke kunne over-
bevise mig selv om denne påstand. På den anden side, er heller
ingen af dobblerne specielt uergonomiske.
Derfor står vi nu lige - igen.

Dette munder desværre ud i, at vi må ud i den altid kedelige
økonomi-snak. Da man, med din metode, kun skal trykke 16
taster ned og ved min 20 holder tastaturet formentilg længere
ved din fremgangsmåde - mit bryder sammen hele 25% før
dit - ca.

På dette spinkle grundlag vil jeg derfor overgive mig. Du har
vundet. Du er bedre end jeg. Jeg er blot end amøbe i et
syltetøjsglas på dit natbord.

> [...]
> udtryk. Ligeledes kan en person der aldrig har anvendt LaTeX
> få adgang til at lave dokumenter og få disse udskrevet med

Ja ja

> LyX meget store fordel er at den giver den erfarne LaTeX
> bruger mulighed for at anvende en stor del af de kendte
> kommandoer.

Seriøst, jeg kan godt se, hvad du mener.

--
Peter Seidler

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 28-03-01 18:13

Carsten Svaneborg wrote:

> Tja. LaTeX + .sty files søger jo at separere tekst og layout
> information, det samme er jo målet med XML+CSS, der er af en
> nyere dato.

Muligheden for at programmere i "rå TeX" inde fra LaTeX skyder det helt i
gulvet.

Det er fx umuligt at hitte ud af hvad TeX ville have gjort med en given
LaTeX fil uden at hælde den igennem TeX selv.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jens Ulrik Nielsen

Dato : 21-03-01 09:29

Hej

Der findes en grafisk brugerflade til latex: www.lyx.org. Jeg bruger den selv
og kan absolut anbefale den.
Og medmindre du er helt vild med emacs findes der også væsentlig bedre (efter
min mening!) editorer, fx nedit (www.nedit.org).

mvh Jens

Fra : Flemming Kjaer Jense~

Dato : 21-03-01 09:49

Jens> Hej Der findes en grafisk brugerflade til latex:
Jens> www.lyx.org. Jeg bruger den selv og kan absolut anbefale den.
Jens> Og medmindre du er helt vild med emacs findes der også væsentlig
Jens> bedre (efter min mening!) editorer, fx nedit (www.nedit.org).

Jeg tror at std. Emacs er synderligt bedre LaTeX bedre en andre som
også har minimal support, brug istedet Emacs med AUCTeX, RefTeX,
Flyspell og forskelligt andre små emacs specifikke ting, ja, så
skriver latex dokumenter næsten sig selv!

mvh Flemming

Fra : Michael Knudsen

Dato : 23-03-01 22:58

Thomas Thorsen wrote:

> [...]
> den slags moderne pjank. skal jeg bare bruge emacs og en compiler, eller

Jeg har selv lært at skrive i LaTeX ved udelukkende at kigge i "The not
so Short Guide". Den kan varmt anbefales, ikke kun som introduktion, men
også som opslagsværk.

Emacs og compiler er standard i Linux (i hvert fald i min distribution),
og der findes næppe bedre editor end emacs.

Bare klø på! Der findes ikke andre pæne måder at skrive matematik på end
i LaTeX!

Mener du for øvrigt Aarhus Universitet, når du skriver aau?

-> Michael Knudsen