Intelligent teksombrydning?
Fra : Søren G. Andersen

Dato : 31-03-03 16:24

Heysa!

Jeg leger lidt med en hjemmeside, og jeg har et lille problem...
Ser i, der er en database med oplysninger med den, og i den en
række vare oplysninger, med en række uheldige <br> - det ser
simpelthen uheldigt ud!

Nu vil jeg jo gerne slippe for at bruge AL min tid på at sidde og
fjerne de <br>'er, og jeg kan ikke bare fjerne dem ALLE ved at
køre igennem tekststregen... Og selv om jeg gjorde, så ville det
- af og til - se en anelse kikset ud... F.eks. hvis linien bliver
brudt midt i et ord, eller bryder to, som hører sammen...

Og spørgsmålet er så - findes der en metode, hvor med man kan
lave en slags intelligent tekstombrydning, der selv sørger for at
bryde teksten på det rette tidspunkt?

Det er sikkert utopisk, men hvad har man ellers newsgroups til?
:)

Mange tak!

Søren

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 31-03-03 20:23

Søren G. Andersen skrev:

> [...]
> Ser i, der er en database med oplysninger med den, og i den en
> række vare oplysninger, med en række uheldige <br> - det ser

Er det koden <br> der står i databasen eller er det bare et
almindeligt linjeskift?

> Nu vil jeg jo gerne slippe for at bruge AL min tid på at sidde og
> fjerne de <br>'er, og jeg kan ikke bare fjerne dem ALLE ved at
> køre igennem tekststregen...

Du kan fjerne dem med fx en opdateringsforespørgsel:

UPDATE tabel SET vareoplysning = REPLACE(vareoplysning, '<br>', ' ')

> Og selv om jeg gjorde, så ville det - af og til - se en anelse
> kikset ud... F.eks. hvis linien bliver brudt midt i et ord,
> eller bryder to, som hører sammen...

Indeholder feltet tekster som deler et ord med <br>?

Altså for eksempel:

   Her er et orddelings-<br>
   eksempel

Jeg kan ikke helt se hvad din bekymring er - prøv evt. at give
nogle eksempler på "kiksede" resultater af at fjerne alle <br>'er.

> Og spørgsmålet er så - findes der en metode, hvor med man kan
> lave en slags intelligent tekstombrydning, der selv sørger for at
> bryde teksten på det rette tidspunkt?

Ja - undlad at bruge <br> andre steder end der hvor du vitterlig
vil have en ny linje. Så ombryder de fleste browsere ganske
nydeligt. Dog foregår det ikke så pænt som et tekstbehandlings-
eller ombrydningsprogram kan gøre det - først og fremmest fordi der
ikke findes en veletableret standard for orddeling i html-
dokumenter.
--
Jens Gyldenkærne Clausen