Tillykke med jeres nye kontorpakke
Fra : Claus Sørensen

Dato : 31-03-03 14:29

Hej folkeskolelærere

Efter hvad jeg har set rundt omkring, så har I modtaget en gratis Microsoft
Office XP-cdrom med sidste nummer af Folkeskolen.

Microsofts danske direktør Klaus Holse Andersen har til ComOn.dk sagt
følgende:

"Hvis vi kan opgradere lærerne i landets skoler vil det være positivt for
både dem, børnene og os. Lærerne er dem, der påvirker de fremtidige
generationer, og det er derfor essentielt for os at gøre dem fortrolige
med IT.

Lærerne, der i forvejen får en lav løn, skal ellers ud og købe
programmerne af egen lomme."

Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres holdning til ovenstående (både tiltag
og udtalelse).

Samt hvordan det vil påvirker jeres beslutning i forbindelse med fremtidig
valg af IT-platform i jeres skole.

De herligste hilsner
--
Claus Sørensen Befri kontoret med en åben pakke - OpenOffice.org
Dansk kontaktperson -------------------------------------------------

Fra : Thomas Smedebøl

Dato : 31-03-03 15:06

> Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres holdning til ovenstående (både
tiltag
> og udtalelse).

Fint nok at give os noget gratis, så længe der ikke bliver stillet krav i
forbindelse med det. Vi skulle helt være så uafhængige at vi kan se igennem
den slags.

> Samt hvordan det vil påvirker jeres beslutning i forbindelse med fremtidig
> valg af IT-platform i jeres skole.

Personligt vil det ikke påvirke mig. Der er store fordele og ulemper ved
både MS-produkter og konkurrenternes. Det er op til det enkelte tilfælde og
den enkelte skole at vurdere hvad der er bedst køb.

For 15 år siden var der intet der hed it i skolerne - mon der er om 15 år?

Mvh Thomas

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 31-03-03 15:39

"Claus Sørensen" <cs@openoffice.org> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne godt tænke mig at høre jeres holdning til ovenstående (både
tiltag
> og udtalelse).

Min ydmyge holding er at Microsofts tiltag er under lavmålet. Udtalelsen er
direkte nedværdigende.

> Samt hvordan det vil påvirker jeres beslutning i forbindelse med fremtidig
> valg af IT-platform i jeres skole.

Det får egentlig ikke den store indflydelse. Vi har i forvejen valgt
StarOffice som kontorpakke. På styresystemsiden er vi ikke parate til et
skift endnu.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 31-03-03 23:37

"Peter Hindsgaul" <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tiltag
>
> Min ydmyge holding er at Microsofts tiltag er under lavmålet. Udtalelsen

Hvorfor dog det? Hvis MS ønsker at forære os en professionel kontorpakke, så
lad dem dog -det ser jeg ikke noget galt i.

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 01-04-03 00:23

"Arne H.Wilstrup" <karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> Hvorfor dog det? Hvis MS ønsker at forære os en professionel kontorpakke,

> lad dem dog -det ser jeg ikke noget galt i.

Jeg ser nu en række problematiske forhold.

Det er ret beset ikke i vores egenskab som lærere vi har fået programmet,
det er i vores egenskab som medlemmer af DLF. Der skal ikke herske tvivl om,
at jeg mener det er en selvfølgelighed at være medlem, men det ændrer ikke
ved at det er i den egenskab. Medlemsskab af DLF er ikke obligatorisk for at
være lærer, og ikke-medlemmer har vel lige så stort behov for at have adgang
til IKT for at varetage undervisning. Det skal lige understreges at
programmet ikke kan karakteriseres som en medlemsfordel, da DLF ikke har
været vidende om sammenkoblingen i licensbetingelserne.

En anden ting er at det vel i højere grad er skolerne end lærerne der
mangler software. En donation fra MS til skolerne ville jeg absolut se på
med mildere øjne.

"Gaven" er som jeg ser det udelukkende egnet til at så splid. Jeg kan
sagtens forestille mig at der rundt omkring vil opstå et pres for at
skolerne skal have den software lærerne bruger. Det har man sikkert også
mange steder, men det er mit indtryk at StarOffice er ved at æde sig
gevaldigt ind på skolemarkedet. Intet under i øvrigt. En kontorpakke, der i
kvalitet sagtens kan måle sig med Microsofts og med licenser til alle
skolens, alle lærernes og alle elevernes computere for rundt regnet det
halve af hvad det vil koste at installere MS office på bare een maskine bør
kunne tage markedsandele.

Jeg synes som sagt tiltaget er under lavmålet. Havde det været skolernes
udvikling der lå MS på sinde ville man have grebet det anderledes an, og
sandsynligvis med større kommerciel succes efterfølgende. Nu provokerer man
givetvis mange til at vælge StarOffice/OpenOffice.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-03 05:26

Peter Hindsgaul <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> wrote:

> Det er ret beset ikke i vores egenskab som lærere vi har fået programmet,
> det er i vores egenskab som medlemmer af DLF.

Virker korrekt. Eller kan man som vikar i folkeskolen, men medlem af
Gymnasieskolernes Lærerforening, også få den tilsendt?

I øvrigt er jeg vidende om at man kan få tilsendt en Mac-udgave af
softwaren, hvis man bruger MacOS X .
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 01-04-03 06:53

"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse

> Virker korrekt. Eller kan man som vikar i folkeskolen, men medlem af
> Gymnasieskolernes Lærerforening, også få den tilsendt?

Jeg ved selvfølgelig ikke om MS har haft tilsvarende "annoncer" i andre
lærerforeningers fagblade.
I det hæfte fra MS der var med Folkeskolen står der under licensbetingelser:
<citat>
Det er kun tilladt for dig at benytte dette produkt, hvis du (I) er medlem
af Danmarks Lærerforening og (II) du accepterer licensbetingelserne.......
<citat slut>
Så alt andet lige må svaret være nej.

Jeg kunne dog godt tænke mig at få afklaret om man uopfordret kan sende et
produkt til folk, og samtidig tillægge det begrænsninger i brugen. Desværre
har jeg ikke råd til at sætte et advokatkontor til at lave et juridisk
responsum.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-03 13:51

Per Rønne <per@ronne.invalid> wrote:

> Virker korrekt. Eller kan man som vikar i folkeskolen, men medlem af
> Gymnasieskolernes Lærerforening, også få den tilsendt?

Det kan man. Man skal blot ringe til Microsoft og bestille den. Opgive
navn, adresse - og skole. De sendes så samlet til skolen, til dem der
ikke har fået med folkeskolen.

Min bestilling er allerede foretaget.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 02-04-03 14:28

> Det kan man. Man skal blot ringe til Microsoft og bestille den. Opgive
> navn, adresse - og skole. De sendes så samlet til skolen, til dem der
> ikke har fået med folkeskolen.

Det bliver spændende at høre, hvad licensbetingelserne så siger for den
udgave. Lad høre...

Venlig hilsen
Peter

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-03 16:07

Peter Hindsgaul <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> wrote:

> "Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse

> Det bliver spændende at høre, hvad licensbetingelserne så siger for den
> udgave. Lad høre...

Vel de samme som gælder for dem der er udsendt i Folkeskolen?
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 02-04-03 16:15

> Vel de samme som gælder for dem der er udsendt i Folkeskolen?

Muligvis, men der er det jo en udtrykkelig betingelse for brugen at man er
medlem af Danmarks Lærerforening. Som jeg forstod dit tidligere indlæg er
dit "problem" jo at det er du ikke.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Per Rønne

Dato : 02-04-03 16:33

> [...]

> medlem af Danmarks Lærerforening. Som jeg forstod dit tidligere indlæg er

Jeg har ikke på skrift [bortset fra herinde] set at der skulle være en
betingelse om medlemskab af DLF.Tværtimod har jeg fra Microsoft fået en
mail der siger:

»Såfremt du arbejder på en folkeskole og får din løn derfra - også
selvom dette måtte være i en begrænset periode - vil du kunne få del i
donationen.«

Det skete dog på et spørgsmål om lærervikarer, der ikke var medlemmer af
DLF, også kunne få pakken - ellers ville HK-sekretærer på skolerne jo
også være omfattet .
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 02-04-03 17:07

> [...]
>
> Det skete dog på et spørgsmål om lærervikarer, der ikke var medlemmer af
> DLF, også kunne få pakken - ellers ville HK-sekretærer på skolerne jo

Selvom du kun har set det herinde kan du nu godt være sandt

I den folder der fulgte med Folkeskolen står der på side 3 under
Licensbetingelser:

I det hæfte fra MS der var med Folkeskolen står der under licensbetingelser:
<citat>
VIGTIGT! Det er kun tilladt for dig at benytte dette produkt, hvis du (I) er
medlem
af Danmarks Lærerforening og (II) du accepterer licensbetingelserne.......
<citat slut>
så følger der noget om genereller licensbetingelser og aktivering og..
<citat>
Hvis du ikke er medlem af Danmarks Lærerforening eller ikke kan acceptere
licensbetingelserne, skal du straks returnere produktet til Microsoft
Danmark (adresse etc.) eller destruere produktet.
<citat slut>

Du må ikke opfatte det her som om jeg ikke under dig produktet. Kunne du få
Microsoft til at sende 100 eksemplarer til dig og hele din bekendtskabskreds
ville jeg synes det var fint.

Jeg er dog langt fra sikker på at Licensbetingelserne holder. For det første
kan Microsoft jo under ingen omstændigheder tvinge mig til en aktiv handling
(returnering eller destruktion) blot fordi de sætter en annonce i mit
fagblad. Det burde være indlysende.
For det andet er det også tvivlsomt om de kan sende mig et produkt
uopfordret og bestemme hvad jeg må bruge det til. Ret beset burde jeg kunne
sælge det (hvis ikke lige markedet for OfficeXP i den blå avis sandsynligvis
er smadret).

Anderledes havde det nok forholdt sig hvis der var vedlagt en kupon, hvor
jeg kunne rekvirere et eksemplar, eller hvis der var tale om en aftale
mellem Danmarks Lærerforening og Microsoft, hvilket ikke er tilfældet.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Niels Aage Schmidt

Dato : 31-03-03 16:41

Fra : Jeppe Møller

Dato : 31-03-03 21:56

Hvornår modtog i jeres med posten, jeg har endnu ikke modtaget mit...

/JeppeM

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 31-03-03 22:33

"Jeppe Møller" <jeppem@gjk.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår modtog i jeres med posten, jeg har endnu ikke modtaget mit...

Det var et annoncetillæg til Folkeskolen fra sidste uge.

vh
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Jeppe Møller

Dato : 01-04-03 14:32

Før i instalerer...
skattefar vil ha' penge, se:

/JeppeM

Fra : Per Rønne

Dato : 01-04-03 14:56

Jeppe Møller <jeppem@gjk.dk> wrote:

> Før i instalerer...
> skattefar vil ha' penge, se:

Det er der én skatteekspert der mener. Microsoft er ikke enig.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 01-04-03 18:10

> Før i instalerer...
> skattefar vil ha' penge, se:

Den holder ikke en meter- i så tilfælde ville man jo også kunne kræve skat
af StarOffice, idet den ganske vist kan downloades gratis, men den koster
også penge i handel og vandel - og sådan kunne man blive ved. Hvis jeg får
en reklamekuglepen af et firma, så skal jeg altså også betale skat af den?
Get real.

Der skal nok vise sig at man ender med det, man kalder bagatelgrænsen. Jeg
har f.eks. ikke installeret pakken, da jeg har den i forvejen. Skal jeg så
oplyse om at jeg har modtaget mit fagblad som sædvanlig og at der lå en
pakke i den som jeg tilfældigvis valgte at undlade at bruge -kan
skattevæsenet så se om min iøvrigt lovlige officepakke ikke er den, jeg har
modtaget som gratispakke? det bliver for uoverkommeligt for skattevæsenet at
bevise. Den holder derfor ikke en meter.

AT en skatteekspert udtaler sig giver jeg ikke meget for.

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 01-04-03 18:59

Arne H.Wilstrup wrote:
> [...]
> modtaget som gratispakke? det bliver for uoverkommeligt for skattevæsenet at
> bevise. Den holder derfor ikke en meter.
Jo den gør! Der findes en bagatelgrænse og om XP-office,
der jo sædvanligvis koster >3000kr i dette specielle tilfælde
falder inden for denne er vel ikke åbenlyst? Det kunne være
spændende at få oplyst, hvad MS-Danmark fradrager for denne donation.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Erik Munck

Dato : 01-04-03 19:50

Husk på datoen -

Muncken

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 01-04-03 20:02

"Erik Munck" <erik.munck@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Husk på datoen -

Er næppe så relevant. Allerede fredag eller lørdag havde dr.dk/nyheder
historien om at vi kunne risikere at betale skat af værdien, og senere på
weekenden havde Microsofts pressetjeneste en melding om at vi nok ikke kunne
risikere det.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 02-04-03 20:48

> [...]
> falder inden for denne er vel ikke åbenlyst? Det kunne være
> spændende at få oplyst, hvad MS-Danmark fradrager for denne donation.
'
Jeg vil hævde at den ikke holder en meter fordi:

Vi modtager en cd-rom, der koster under 10 kr. Det er ikke op til
skattevæsenet at vurdere om man kan bruge denne cd-rom til noget synderligt,
idet det ikke er indholdet man beskattes efter, men alene varen.

Hvis jeg modtager en vare, hvis værdi er en bagatel, f.eks. en kuglepen, vil
jeg ikke kunne beskattes af den selvom jeg med denne kuglepen kan udføre
gerninger, der let koster millioner (underskrift på kontrakter)

Det er altså op til skattefar at bevise at den cd-rom, jeg modtager er meget
mere værd end det materiale, det er trykt på.

Jeg er sikker på at skattevæsenet IKKE vil vinde den sag: når det drejer
sig om produkter under bagatelgrænsen, så vil man kunne sige at produktet er
10 kr. værd som cd-rom.
eller:

At indholdet højest er 2000 kr. eller mindre værd, eftersom man som lærer
eller student kan erhverve sig det på student-licensbetingelser, og det
samme kan siges at være gældende for det tilsendte produkt.

Dermed er det under bagatelgrænsen og dermed har skattevæsenet ikke noget at
komme efter.

Hvis skattefar kan bevise at et og samme produkt både kan være 4-5000 kr.
værd uanset betingelserne for produktets brug, så skal de være velkommen.
Jeg forudser en stribe af sager af lignende karakter.

Enten er produktet 4-5000 kr. værd og så taber MS på det i den
størrelsesorden for hver piratkopi, man laver -og derfor skal pirater
straffes med at betale både bøder og tabet til MS, eller også skal man sige,
at en pirat , der kopierer produktet højst kan komme til at betale under
2000 kr. for hvert produkt han har påført tab til hos MS

Og da MS har foræret produkter væk blot man er lærer, så må det vel betyde
at hvis en pirat kan godtgøre at han har kopieret til lærere, så vil han
ikke have påført MS noget tab - det er altså MS, der kan risikere at stå med
en bet.

Kun hvis man kan godtgøre at produktet er 4-5000 kr. i handel og vandel, vil
man kunne komme efter folk - men det forhindrer aftalen jo, da den eksplicit
er for lærere.

Derfor holder den IKKE.

--
ahw

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 12-04-03 03:16

Arne H.Wilstrup wrote:
> [...]
> skattevæsenet at vurdere om man kan bruge denne cd-rom til noget synderligt,
> idet det ikke er indholdet man beskattes efter, men alene varen.

Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener?
Hvordan skelner du mellem indhold og vare?
Mener du at softwareværdi=hardwareværdi?

> Hvis jeg modtager en vare, hvis værdi er en bagatel, f.eks. en kuglepen, vil
> jeg ikke kunne beskattes af den selvom jeg med denne kuglepen kan udføre
> gerninger, der let koster millioner (underskrift på kontrakter)

Du vrøvler?
> Det er altså op til skattefar at bevise at den cd-rom, jeg modtager er meget
> mere værd end det materiale, det er trykt på.
Og det er vel heller ikke så svært? En MS-office koster 3-4000 kr.
MS-Danmark har vel heller ikke lov til at skattefradrage et større beløb
end der skal opgives af modtagerne?

> [...]
> sig om produkter under bagatelgrænsen, så vil man kunne sige at produktet er

Ved julegratialesager skelnes der mellem flaskens og
rødvinens værdi!

> At indholdet højest er 2000 kr. eller mindre værd, eftersom man som lærer
> eller student kan erhverve sig det på student-licensbetingelser, og det
> samme kan siges at være gældende for det tilsendte produkt.
Ja, det kan være. Mener du dermed at bagategrænsen er 2000 kr?
Og du mener også at MS-danmark højst har fratrukket
2.000*90.000kr =180.000.000 kr
(der er uddelt 90.000 stk)
Spørgsmålet er derfor, om det er MS-Danmark, eller hele Danmark der
er giveren?
Fradrager MS donationen i skat uden at modtagerne opgiver det i skat,
ja, så er der jo en stor donation fra det danske folk.
> Dermed er det under bagatelgrænsen og dermed har skattevæsenet ikke noget at
> komme efter.
Og hvor mener du så, at denne bagatelgrænse ligger?

> [...]
> at en pirat , der kopierer produktet højst kan komme til at betale under
> 2000 kr. for hvert produkt han har påført tab til hos MS

Nu vrøvler du igen. Gaveværdi er gaveværdi. Pirateri er tyveri.

> Og da MS har foræret produkter væk blot man er lærer, så må det vel betyde
> at hvis en pirat kan godtgøre at han har kopieret til lærere, så vil han
> ikke have påført MS noget tab

Det har han da! MS får kun skattefradrag for de gaver de selv giver.

> - det er altså MS, der kan risikere at stå med
> en bet.

Mon dog?

> [...]
>, vil
> man kunne komme efter folk - men det forhindrer aftalen jo, da den eksplicit

Og derved kan MS vel heller ikke få et skattefradrag?
Min fornemmelse er at MS fradrager i størrelsesordenen
300-400.000.000 svarende til et skattetab i omegnen af
100.000.000.
Måske disse penge kunne være brugt bedre?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 12-04-03 07:15

"J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Fradrager MS donationen i skat uden at modtagerne opgiver det i skat,
> ja, så er der jo en stor donation fra det danske folk.

Jeg mener ikke der er tale om en donation. Der er tale om en annonce. MS har
haft udgifter på produktionen af annoncemateriale og indykningen af samme.
De udgifter er selvfølgelig fradragsberetigede.

> Min fornemmelse er at MS fradrager i størrelsesordenen
> 300-400.000.000 svarende til et skattetab i omegnen af
> 100.000.000.
> Måske disse penge kunne være brugt bedre?

Jeg håber din fornemmelse er forkert. Men selv om det er 100 gange for højt
kan pengene stadig bruges bedre. Der er i underkanten af 3000 folkeskoler i
Danmark (så vidt jeg husker). For ca. 1,5 mio. kr. kan alle landets skoler,
alle landets lærere og alle landets elever få StarOffice. Resten af
befolkningen kan downloade et næsten identisk produkt gratis på
www.openoffice.org

Med venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-03 19:10

Peter Hindsgaul <peter@pfhjienrdnsdgeatutle.dk> wrote:

> "J Hedegaard Povlsen" <j_h_p@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener ikke der er tale om en donation. Der er tale om en annonce.

MS kalder det selv en /donation/. Det gjorde de i det mindste over for
mig, da jeg ringede til dem [jeg har først i dag fået åbnet pakken].

Derudover har jeg fra min skole fået oplyst, at lærerne fuldt ud lovligt
kan istallere MS-programmer, som skolen har licens til, hjemme. Når bare
antallet af licenser passer med hvad der installeres hjemme. Så nu har
jeg også installeret Windows XP på min laptop.

> For ca. 1,5 mio. kr. kan alle landets skoler, alle landets lærere og alle
> landets elever få StarOffice. Resten af befolkningen kan downloade et
> næsten identisk produkt gratis på www.openoffice.org

Øeh, er StarOffice identisk med den OpenOffice.org jeg kan downloade og
bruge på min Mac, under X11? Den grafiske standardskal til UNIX.
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-04-03 19:20

> [...]
> antallet af licenser passer med hvad der installeres hjemme. Så nu har
> jeg også installeret Windows XP på min laptop.

Jeg skal ikke afvise at Microsoft har en licenstype der muliggør dette, men
jeg er ret sikker på at det ikke er billigt.

> Øeh, er StarOffice identisk med den OpenOffice.org jeg kan downloade og
> bruge på min Mac, under X11? Den grafiske standardskal til UNIX.

I runde tal: Ja.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-03 20:02

> [...]

> Jeg skal ikke afvise at Microsoft har en licenstype der muliggør dette, men
> jeg er ret sikker på at det ikke er billigt.

Mig bekendt er det nu standardlicensen. Jeg har da også tidligere kunnet
købe MS Office 4.2.1 for en bagatel - min daværende arbejdsgiver
[Danmarks Tekniske Universitet] havde jo licensen.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 19-04-03 22:21

Peter Hindsgaul wrote:

> Jeg skal ikke afvise at Microsoft har en licenstype der muliggør
> dette, men jeg er ret sikker på at det ikke er billigt.

Den såkaldte school-agreement -aftale koster en slik for skolen:

Microsoft har fra i år lanceret en ordning, som betyder, at skolerne kan
"leje" Microsoft programmer fremfor som hidtil at være tvunget til at købe
programmerne.
Aftalen indgås årligt og udgiften fastsættes i forhold til det antal
pentiummaskiner skolen er i besiddelse af på aftaletidspunktet. I
lejeperioden (12 mdr.) kan skolen uden yderligere udgifter opdatere til nye
programversioner.
Tilbuddet omfatter følgende software:
a.. Windows
b.. Office Standard/Office Professionel. I Office Pro 2000 er Publisher
2000 med. Office Multilanguage med de fleste fremmedsprog er også indeholdt
c.. Works
d.. Encarta Reference Suite og Encarta online
e.. Visual Studio Pro
Skolen tegner aftalen gennem Center for Informatik. Der bestilles licenser
til det antal pentiummaskiner - såvel undervisnings- som administrative
maskiner - skolen er i besiddelse af på aftaletidspunktet.

Anskaffer skolen nye maskiner (f.eks. i forbindelse med den årlige bevilling
om tilskud til IT-anskaffelser) i den periode aftalen løber, vil de nye
maskiner være omfattet af aftalen. Ved gentegning af aftalen (det
efterfølgende år), skal de nye maskiner indregnes.

Skolen binder sig med aftalen for mindst et år. Skulle skolen efterfølgende
år ønske at opsige aftalen, skal softwaren enten slettes fra maskinerne
eller erhverves til en aftalt pris. (Normalt den pris, som skolen skulle
have betalt for programmerne).

Skolens andel under denne nye aftale er fastsat til kr. 200 pr.
pentiummaskine pr. år. (fra centralt hold ydes et tilsvarende tilskud).
Bemærk, at der ligeledes fra centralt hold vil blive betalt for to
administrative maskiner. Til sammenligning er skolens købspris for Windows,
Office Pro og Works 1520 kr. pr. maskine.

Endvidere giver aftalen mulighed for, at man uden yderligere udgifter må
installere softwaren på lærernes hjemmemaskine i et antal, der svarer til
det antal der er ingået aftale om.

Bydelsskoler kan også tegne "Microsoft School Agreement"-aftalen gennem CI.
Prisen er 430 kr/maskine.

Siden 1993 har skolerne hos Center for Informatik kunnet købe
Microsoftprodukterne til uddannelsespriser. Denne Selectaftale vil man
fortsat kunne benytte, hvis skolen ikke ønsker at gøre brug af den nye
aftale.

Så dyrt for skolerne? Tja - så meget software til 200 kr. pr. maskine årligt
er dog ikke en herregård.

Har man f.eks. 100 maskiner vil det koste 20. 000 kr., men det betyder
samtidig at 100 lærere kan få gavn af det.

På vores ´skole er der 750 elever, godt 70 lærere og ca. 200 maskiner - det
vil altså koste skolen 40.000 kr. årligt - til sammenligning vil den reelle
pris for skolerne være 1520 kr. pr. maskine for officepakken alene (det har
ændret sig efter den aftale blev indgået) og det ville have kostet skolerne
tilsvarnde. 304.000 kr. En fed besparelse.
Og så vil vi endda kunne tillade os at ansætte 130 lærere mere hvis det blot
skulle være for pakkens skyld.

Jeg har fået oplyst at det koster mindre end 900 kr. pr. pakke til en lærer
eller en elev, hvis denne køber den i handel og vandel. Det betyder at
prisen højst vil kunne blive det beløb man evt. skal beskattes af- måske er
det som PER skriver endnu mindre, eftersom lærerne kan få adgang til det
gratis ved at skolen er med i den såkaldte school-agreementaftale.

Med andre ord: softwaren vil her højst koste 200 kr. pr. maskine - og det
vil altså være det beløb man i det tilfælde skal udrede.

Men her vil argumentet med at man i så fald også skulle betale for
skolebøger,som man jo også får stillet vederlagsfrit til rådighed, være et
særdeles stærkt argument.

Jeg er næsten parat til at indgå et væddemål om en god flaske rødvin med at
vi IKKE kommer til at betale en rød øre til skattefar.

1.vi har ikke bedt om at få den tilsendt- og kan alene af den grund ikke
forpligte os til at bruge den, sende den tilbage eller købe den.
2.vi kan - hvis vi har en school-agreementaftale - få softwaren lige så
gratis så længe vi er ansat på skolen. Altså heller ingen problemer her. Og
da den koster max. 200 kr. pr. maskine hvis vi befinder os i det, man kalder
magistratskøbenhavn, (og bydelsskolerne er nedlagt),så vil det være den
højeste pris.
3. Vi skal ikke betale for skolebøger, og da officepakken kan vise sig at
være lige så vigtigt undervisingsmateriale som bøger, så må det sidestilles.
4. Prisen ligger i hvert fald under en bagatelgrænse, da der her er tale om
en enkeltstående ting til under 200 kr., hvor skatteværdien næppe vil
kunne´gøres op til noget der blot ligner noget fornuftigt.

Alt i alt ligger vi godt rustet i en evt. sag - og desuden vil skattefar
have svært ved at dokumentere om den officepakke vi benytter os af, i
virkeligheden er en vi har fra skolen helt lovlig eller om det er en pakke
vi har fået tilsendt fra MS.

Da jeg f.eks. ikke benytter "donationen", men udelukkende den omtalte kopi
fra school-agreement-aftalen, så er der intet, der tyder på at jeg vil kunne
komme i klemme på nogen måde.

Og jeg tvivler på at andre i samme situation vil kunne komme det.

I modsat fald vil jeg da se frem til at skattefar også vil komme efter
linux-folkene, der jo tilbyder starOffice til en billig penge - om vi henter
en softwarepakke ned fra nettet eller får den vederlagsfrit tilsendt på en
cd-rom, må være ens.

Jeg får også tilsendt en server fra MS ganske gratis -men skal så betale
porto for forsendelsen .Vil jeg nu blive opkrævet skat af den reelle pris,
der vil komme til at ligge i 5-5000 kr. s klassen (lidt mindre da det er en
final beta-udgave)? og hvordan vil man i øvrigt opkræve told af min vare, da
den jo er gratis?

Jeg venter spændt på det resultat.

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-04-03 22:49

> Så dyrt for skolerne? Tja - så meget software til 200 kr. pr. maskine
årligt
> er dog ikke en herregård.

Beløbet er da det dobbelte!

I øvrigt burde du anføre at en stor del af din tekst er klippet fra CI's
hjemmeside. Det er også lidt svært at være 100% sikker på at oplysningerne
på siden står til troende, når der i starten af teksten står at det er noget
nyt i år, og der længere nede står at der skal ansøges inden 22 maj 2000.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 19-04-03 22:56

Peter Hindsgaul wrote:
> "Arne H.Wilstrup" <karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse

> Beløbet er da det dobbelte!

nej, jeg citerede direkte fra aftalen.

> [...]
> oplysningerne på siden står til troende, når der i starten af teksten
> står at det er noget nyt i år, og der længere nede står at der skal

Jeg glemte at skrive hvor citatet var fra - det var en fejl -måske fordi jeg
tidligere har gjort det samme med kildeangivelse.
Men jeg anførte faktisk at der nok var ændret noget prismæssigt, men det er
ikke noget, der har været voldsomt.

Og det er altså ikke det dobbelte, som du anfører.

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 19-04-03 23:12

> Og det er altså ikke det dobbelte, som du anfører.

Du har da selv anført at der gives et tilsvarende beløb fra centralt hold.
Det må alt andet lige betyde at prisen er den dobbelte af de 200 kr.
Samtidig er det vel også de færreste folkeskoler i Danmark der hører under
Københavns Kommune.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 20-04-03 01:54

Peter Hindsgaul wrote:
> [...]
> hold. Det må alt andet lige betyde at prisen er den dobbelte af de
> 200 kr. Samtidig er det vel også de færreste folkeskoler i Danmark

ja, set på den måde - men det er jo sådan at skolerne er selvforvaltende -
det indebærer at kun når der bliver ekstra penge via den centrale bevilling
eller når CI mener at kunne håndtere en aftale med den økonomi, så er der
tale om at man giver det pågældende tilskud.

Og helt ukorrekt. det er de FLESTE folkeskoler i Danmark der hører ind under
Københavns kommune. Det er jo landets største kommune og den med de fleste
folkeskoler - det burde du da vide, Hindsgaul? .-)

Der er mere end 60 skoler i Københavns kommune -nævn venligst en kommune med
større antal skoler! ;.)

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-03 09:10

Arne H.Wilstrup <karl@meget.smart.dk> wrote:

> Der er mere end 60 skoler i Københavns kommune

Har du så talt alle kommuneskoler med? Også gymnasieskolerne .
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 20-04-03 09:48

Per Rønne wrote:

> Har du så talt alle kommuneskoler med? Også gymnasieskolerne .

Nej, det har jeg vist ikke - men det er blot endnu et eksempel på at KK er
yderst stor hvad skoler angår og altså ikke blot er en lille
landsbyskolekommune.

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-04-03 10:07

> Nej, det har jeg vist ikke - men det er blot endnu et eksempel på at KK er
> yderst stor hvad skoler angår og altså ikke blot er en lille
> landsbyskolekommune.

Jeg tror ikke nogen forsøger at gøre din kommune mindre end den er.I hvert
fald ikke i denne tråd.

Det ændrer dog ikke ved det faktum at det er de færreste skoler i Danmark
der ligger i Københavns Kommune. At der også er forskel på "De fleste skoler
ligger i København" og "København har flest skoler" burde en erfaren
underviser som dig vide.

Så vist jeg husker er der i omegnen af 3000 folkeskoler i Danmark. Stadigvæk
i runde tal betyder det at omkring 2900 skoler skal betale 400 kr. om året
pr. pentiummaskine for den omtalte pakke. Dertil kommer elevlicenser.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-03 11:10

> [...]

> i runde tal betyder det at omkring 2900 skoler skal betale 400 kr. om året
> pr. pentiummaskine for den omtalte pakke. Dertil kommer elevlicenser.

Elevlicenser? Skolerne skal da betale for antallet af computere, ikke
for antallet af børn der /benytter/ computerne.

Eller mener du at skolerne også burde betale licens for de
[pirat?]kopier børnene har liggende hjemme på deres computere?
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 20-04-03 11:41

Per Rønne wrote:

> [...]
>
> Eller mener du at skolerne også burde betale licens for de
> [pirat?]kopier børnene har liggende hjemme på deres computere?

Ja, den overså jeg også - jeg vil spørge ham om det samme. vi taler jo her
om pentiummaskiner af en vis størrelse p.t. mindst 166 MHz (vist endnu mere
i dag: >ELLER = 300 MHz ) og minimum 128 MB ram og GigaByte store harddiske.
For der skal jo være mulighed for at computerne kan udstyres med XP eller
W2K.- begge i proudgaverne (jeg ved godt at 'W2K kun findes i pro eller
serverudgaver)

Skolerne kan naturligvis ikke bekoste også elevernes computere og programmer
til hjemmebrug, men det kan da være at politikerne kan - Venstre har jo
stadig ikke indfriet det løfte om computere til alle skolebørn. Der er
blevet påfaldende tavshed omkring dette. Hvorfor mon?

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-04-03 12:25

> [...]
> stadig ikke indfriet det løfte om computere til alle skolebørn. Der er
> blevet påfaldende tavshed omkring dette. Hvorfor mon?

Hvorfor kan skolerne ikke det? Og hvad er det der gør naturligt? Er det ikke
i højere grad et spørgsmål om nogle valg og dermed mere kulturbetinget end
naturbetinget?

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 20-04-03 13:01

Peter Hindsgaul wrote:
> [...]
>
> Hvorfor kan skolerne ikke det? Og hvad er det der gør naturligt? Er
> det ikke i højere grad et spørgsmål om nogle valg og dermed mere

ifølge styrelsesloven og bemærkningerne til den lov skulle skolerne
efterhånden blive selvforvaltende både økonomisk og pædagogisk.
Direktoratet - som nu hedder U& U - forvaltningen - skulle have en
rådgivende funktion, men ellers ikke blande sig.

Realiteterne er at man i KK har fundet en "snedig" metode til at omgås denne
lov: man sætter en organisation , CI, til at foretage de forskellige opkøb
og forvalte skolernes økonomi på området. Man argumenterer med at de kan som
stor organisation få bedre betingelser end den enkelte skole kan, og da de
skal stå for supporten af maskinel og hardware, så er det da harmende logisk
at de skal bestemme det meste.

Så forhandler de altså med MS på skolernes vegne- og U& U-forvaltningen
bevilger penge efter en model, der hedder 1/4 og 3/4 - således at kommunen,
her U&U - bevilger et beløb til indkøb af maskinel og software, hvorimod
skolerne selv skal udrede den sidste fjerdedel ud af de midler de får
tildelt som en pose penge ved årsskiftet.

Nu siger skolerne så: vi vil hellere købe vort eget materiale - fint, siger
CI og U&U så. men så får I heller ikke del i de kommunale kroner, men skal
finansiere det hele selv - altså 100 procent ud af de midler I allerede har
fået.

Og så begynder slagsmålet. store skoler kan naturligvis finansiere tingene
lettere end små skoler -og det indebærere altså at den enkelte inspektør kan
bestemme om pengene skal gå til bøger eller skrivemaskiner for nu at trække
det hårdt op. De kan tillade sig at melde ud med små beløb til
undervisningsmaterialer, medens de øvrige beløb kan forblive hemmelige for
den enkelte lærer. Ledelsen kan vælge at síge: vi har kun de og de midler at
gøre godt med til undervisningsmaterialer - dem kan I få medindflydelse på.
Og hvis der mangler bøger m.v., så er det altså jeres lod at fordele smerten
blandt jeres kolleger -og ingen fag er vigtigere end andre (del og hersk).

Mangler ledelsen penge til en investering, kan den så sige. jamen, så må vi
gå i den kommunale lånebank og låne pengene. De forlanges så tilbagebetalt
på skrappe vilkår (hvor man afdrager på 2-3 år ved at få mindre i
"bloktilskud").

Da det at låne mange penge ikke ligefrem er det som inspektører beskæftiger
sig med til dagligt, har nogle af dem en sær mimoseagtig holdning til disse
ting. De ønsker ikke at forgælde skolen, hvorfor de - hvis de har det
behov - låner akkurat lige det, de skal bruge her og nu - og de tager altså
ikke hensyn til fremtidige investeringer og fornuftige investeringer.

Eks. en skole i området får en regning på adskillige tusinder af kroner til
kopiafgifter. Det er jo mange penge, men skyldes at der er mangel på bøger
og materialer,så folk kopierer løs.

Skolen siger så: vi kunne godt købe de nødvendige bøger, men det har vi ikke
råd til når vi samtidig skal sikre os at kunne betale regningen for
kopiomkostningerne. I stedet må I lade være med at kopiere så meget (og så
sætter man tællere på for at checke om de ansatte kopierer for meget.)

I stedet kunne man gå i lånebanken og låne både til at betale den sidste
leasin-aftale med firmaet til kopimaskinen og så til at købe de relevante
bøger - året efter vil det medføre at kopiafgifterne vil være faldet (alt
andet lige) og der vil være flere kroner til bøger- men sådan tænker man
ikke altid. Næ, hvis en skole har behov for at gå i lånebanken, så låner de
kun det absolut nødvendige, lige til at klare skærene for det indeværende
år. Det har måske noget at gøre med den tradition i det kommunale skolevæsen
med at man ikke kan gemme til året efter, man må ikke kunne spare op og
derved ophobe penge. De tiloversblevne penge for et kalenderår, skal
tilbageføres til de kommunale kasser og så kan man så få dem igen næste
kalender år, hvis politikerne ikke i mellemtiden har skåret ned på
bevillingerne. Og man kan også sige: I har ikke brugt alle pengene i år . I
havde overskud - det betyder så a t I kan nøjes med færre penge næste
kalenderår - derfor får I altså mindre.

Et andet scenarie: politikerne vedtager nogle love, hvoraf det fremgår at
kommunerne skal spare.
Midt i året sender kommunerne så kravet ud med besparelser på indeværende
års budget, med det resultat at mange institutioner må sige. jamen, vi har
allerede brugt første halvårs budgetterede midler. Det er ligemeget, siger
kommunerne, så må I bare have ansættelsesstop og stop for indkøb af mere
materiale, for budgettet skal holde. Resten af året må I så køre på
vågeblus, afskedige medarbejdere etc.

Sådan ser det ud.

og så lige til den med StarOffice - det er ikke et produkt´på højde med
kontorpakkerne fra MS, og de kræver stadig vedligeholdelse, folk, der skal
sætte sig ind i tingene - det koster tid, det koster penge. Og hvis noget
går galt har man ikke en central enhed som CI, der kan supportere end med
dette.

Vi har diskuteret det før: linux-produkter og den slags er stadig ikke modne
nok til at kunne bruges med fordel på skolerne.
--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-04-03 14:32

> [...]
> går galt har man ikke en central enhed som CI, der kan supportere end med

Min påstand er at StarOffice er fuldt på højde med MS Office.

> Vi har diskuteret det før: linux-produkter og den slags er stadig ikke
modne
> nok til at kunne bruges med fordel på skolerne.

Hvorfor blander du Linux (et styresystem) ind i den del af samtalen, der
handler om StarOffice contra MS Office (kontorpakker)?

venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 20-04-03 14:40

Peter Hindsgaul wrote:
> "Arne H.Wilstrup" <karl@meget.smart.dk> skrev i en meddelelse
>
> Min påstand er at StarOffice er fuldt på højde med MS Office.

Helt og aldeles uenig - og det er da også hvad de forskellige "testere" og
"anmeldere" i diverse blade er enige om.

> Hvorfor blander du Linux (et styresystem) ind i den del af samtalen,
> der handler om StarOffice contra MS Office (kontorpakker)?

Vel fordi du jo svjh. er linux-mand og fordi StarOffice vist oprindelig blev
udviklet til Linux. Tager jeg fejl her, ser jeg da gerne en korrektion.
--
ahw

Fra : Jesper Krogh

Dato : 20-04-03 15:01

I dk.undervisning.folkeskole, skrev Arne H.Wilstrup:

> Helt og aldeles uenig - og det er da også hvad de forskellige "testere" og
> "anmeldere" i diverse blade er enige om.

Kan vi evt. få dig til at ridse op hvilke mangler StarOffice/OpenOffice
vil have for en gennemsnitlig folkeskole elev. Eventuelt sammenholdt med
fordelen i at eleven kan benytte samme software på skolen som hjemme
uden at komme i klemme med dyre licenser? ( Set med en skolelæreres øjne
må det jo være et klart plus ).

> Vel fordi du jo svjh. er linux-mand og fordi StarOffice vist oprindelig blev
> udviklet til Linux. Tager jeg fejl her, ser jeg da gerne en korrektion.

StarOffice er oprindeligt udviklet cross-platform ( som alt software
burde være ) Dvs. både til Solaris, Linux og Windows.

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-04-03 15:30

> Helt og aldeles uenig - og det er da også hvad de forskellige "testere" og
> "anmeldere" i diverse blade er enige om.

Den tester jeg tillægger størst betydning i den sidste ende er mig selv. Jeg
har ikke fundet kvalitative forskelle. Det er faktisk meget begrænset hvad
jeg har fundet af forskelle i det hele taget.

> Vel fordi du jo svjh. er linux-mand og fordi StarOffice vist oprindelig
blev
> udviklet til Linux. Tager jeg fejl her, ser jeg da gerne en korrektion.

Så siger vi jeg er Linux-mand, hvad der i og for sig ikke har noget at gøre
med mit spørgsmål. I øvrigt er jeg ikke Linux-mand, hvad adskillige
tidligere indlæg her i gruppen skulle vidne om. Men jeg har da inden for de
sidste par uger leget med Mandrake/KDE og vil bestemt ikke afvise at der er
fremtidige muligheder.

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : N/A

Dato : 20-04-03 20:17

Fra : Arne H. wilstrup

Dato : 20-04-03 20:17

> [...]
>forskelle. Det er faktisk meget
>begrænset hvad
>jeg har fundet af forskelle i det hele taget.

Jeg har prøvet StarOffice både i linux-miljøet og i
windowsmiljøet -jeg er ikke imponeret - min tid tillader mig ikke
at undersøge alle tingene i programmet -så meget betydning har
sagen heller ikke for mig, men jeg fandt det tungt og besværligt
at have med at gøre i den periode, jeg testede det. Nu er det så
længe siden at jeg ikke husker , hvad det præcis var, der slog
mig, og jeg må indrømme, at det interesserer mig mindre og mindre
eftersom jeg har MS-office og er godt tilfreds. Men jeg blev
inviteret til et seminar af Linux-folk, hvor jeg fik udgaven af
starOffice til afprøvning - jeg afprøvede den så og husker at jeg
sagde - det er s'gu' ikke pengene værd - men for en sikkerheds
skyld fik vores lokale tekniker den at "lege med", og han kunne
ikke se at det var noget, der kunne måle sig med MS-office.

>blev

> [...]

Nu må du bestemme dig - er du linux-mand eller ej? Først skriver
du at du er det, jf. ovenover,så tager du afstand fra det. Det er
da forvirrende.

Men jeg har da inden for de
>sidste par uger leget med
>Mandrake/KDE og vil bestemt ikke
>afvise at der er
>fremtidige muligheder.

jeg sad ved siden af en linux-mand på det pågældende seminar - og
han måtte indrømme, at det var korrekt at produktet endnu ikke var
modent til skolerne - også på grund af den manglende sofrware og
uddannelsen af folk -men så er vi tibage i en gamme diskussion som
jeg ikke orker at tage op igen.

Sagen er i al sin enkelthed denne, at jeg ikke har fantasi til at
forestille mig at skattefar vil kunne stille noget op med de
pakker, vi har fået forærende - og hvorfor så drage starOffice ind
i billedet?

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-04-03 20:53

"Arne H. wilstrup (slet CVZ21)" <ahw@CVZ21ahw.dk> skrev i en meddelelse

> Nu må du bestemme dig - er du linux-mand eller ej? Først skriver
> du at du er det, jf. ovenover,så tager du afstand fra det. Det er
> da forvirrende.

Jeg beklager min dårlige formulering. Den burde have lydt: Lad os da, på din
foranledning, for en stund antage at jeg er Linux-mand. Dette kan være et
interessant eksperiment, da du jo så tydeligt tillægger din holdning til
skribenten større værdi end det vedkommende skriver. I forhold til tråden er
det dog ikke interessant, da den handler om kontorpakker og ikke
styresystemer. Jeg kan dog oplyse at jeg ikke er Linuxmand etc...

Venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 16-05-03 04:49

Arne H.Wilstrup wrote:

> Helt og aldeles uenig - og det er da også hvad de forskellige "testere" og
> "anmeldere" i diverse blade er enige om.

Måske AHW vil ulejlige sig med nogle referencer?
Med venlig hilsen
Jøen Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 16-05-03 11:49

Jørn Hedegaard Povlsen wrote:

> Måske AHW vil ulejlige sig med nogle referencer?
> Med venlig hilsen

AOD, PC-world etc. Jeg har ikke gemt alle disse artikler og numre - og jeg
synes ikke at sagen er stor nok til at lede efter yderligere dokumentation.
For min skyld er det flintrende ligegyldigt om man bruger det ene eller det
andet program - det er helt op til folk selv - jeg synes at MS leverer nogle
gode produkter, og da jeg kan bruge dem gratis - helt gratis, så er det
uinteressant at man også kan bruge andre programmer, kan det samme eller
næsten det samme. Start Office har ikke et produkt som f.eks. FrontPage, som
jeg finder er et glimrende program, også selvom der findes programmer som
Dreamweaver, GoLive, Stones Webwriter - og jeg kan godt lide at der findes
en programpakke, der kan fungere sammen med andre programmer uden synderligt
besvær. Da StarOffice har fået anmeldelser, der siger at det ikke er modent
endnu, da jeg HAR afprøvet det og har fundet det langsommeligt og ikke
velegnet til mine formål at arbejde med, kan jeg kun give kritikerne ret.

Det kan da være at det med tiden bliver interessant, men p.t. finder jeg
ikke at det er tilfældet.

Så enkelt kan det vist siges.

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 20-05-03 03:24

Arne H. Wilstrup wrote:

> AOD, PC-world etc. Jeg har ikke gemt alle disse artikler og numre - og jeg
> synes ikke at sagen er stor nok til at lede efter yderligere dokumentation.
Så er din påstand også ret lille?
> [...]
> gode produkter, og da jeg kan bruge dem gratis - helt gratis, så er det
> uinteressant at man også kan bruge andre programmer, kan det samme eller
Det er så dit niveau? Åbne standarder betyder f. eks. ikke noget?

> Start Office har ikke et produkt som f.eks. FrontPage,
Jeg ved det ikke. Min fornemmelse er dog at MS ikke er nær så
momopolæragtige på web-området, som på kontorpakkeomrødet

> [...]
> besvær. Da StarOffice har fået anmeldelser, der siger at det ikke er modent

De har også fået anmeldeldser, der siger det modsatte

Hvad med de skoler, der kun har Works? De skal udskifte til MS-office?

> da jeg HAR afprøvet det og har fundet det langsommeligt og ikke
> velegnet til mine formål at arbejde med, kan jeg kun give kritikerne ret.

En smule unauanceret!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 20-05-03 18:22

>Så er din påstand også ret lille?

Nej - du kan desværre ikke læse indenad -jeg skriver at "SAGEN" ikke er stor
nok - påstanden er skam i orden.

For min skyld er

> Det er så dit niveau? Åbne standarder betyder f. eks. ikke noget?

Nej!

> Jeg ved det ikke. Min fornemmelse er dog at MS ikke er nær så
> momopolæragtige på web-området, som på kontorpakkeomrødet

Du ved det ikke?Jamen, du udgiver dig nærmest for at være ekspert i åbne
standarder og StarOffice - så det undrer mig at du ikke ved noget så
simpelt.

> De har også fået anmeldeldser, der siger det modsatte

Dem har jeg aldrig set - du har måske et par link?

> Hvad med de skoler, der kun har Works? De skal udskifte til MS-office?

Næ -men via schoolagreement kan de gøre det uden videre omkostninger.

> En smule unauanceret!

Igen: hvorfor skifte fra noget bedre til noget dårligere?
--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 23-05-03 22:44

Arne H. Wilstrup wrote:

> Nej - du kan desværre ikke læse indenad -jeg skriver at "SAGEN"
Hvor i alverden skriver du noget om "SAGEN"
Hvad er "SAGEN"?

Du prøver igen at tåge en debat til?
> ikke er stor
> nok - påstanden er skam i orden.

Åbenbart dit nyeste argument for at lyve, som det passer dig?

Kom nu med en præcis reference!
(En Google-search, bekræfter ikke dinne påstande!)

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 24-05-03 09:51

Jørn Hedegaard Povlsen wrote:
> Hvor i alverden skriver du noget om "SAGEN"
> Hvad er "SAGEN"?

Hvis du ikke er i stand til at læse, så kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

> Du prøver igen at tåge en debat til?

Det må vist være dig, der er en smule omtåget -eller du er måske bare fuld?

> Åbenbart dit nyeste argument for at lyve, som det passer dig?

Nu har du kaldt mig en løgner adskillige gange uden dokumentation. Det må
altså være din nye debatstil - og du tror åbenbart på at ved at kalde en
modpart for løgner adskillige gange uden dokumentation, så tror folk på det?

Jeg har mere tiltrå til gruppens skribenter end du giver mig kredit for. Jeg
er overbevist om, at disse er rimelig gode til at sortere din bragesnak fra
og holde sig til det substantielle. Eller også er det dig, der tror så ildé
om dine medmennesker, at du tror at de uden videre kan manipuleres blot du
gentager ordet "løgner" en halv snes gange.

> Kom nu med en præcis reference!
> (En Google-search, bekræfter ikke dinne påstande!)

Hvilke påstande? Så vidt jeg kan se, er der en lang række påstande om løgn,
som du ikke kan dokumentere, som står i kø efter en sådan dokumentation. Jeg
har ikke til sinds at gøre arbejdet for dig. Det plejer i normal debatteknik
at være sådan at den, der postulerer noget om en anden, dokumenterer det
SELV - at overlade det sure arbejde til andre viser noget om dit
debatniveau.

--
ahw

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 28-05-03 22:55

Arne H. Wilstrup wrote:

> Hvis du ikke er i stand til at læse, så kan jeg desværre ikke hjælpe dig.

> Det må vist være dig, der er en smule omtåget -eller du er måske bare fuld?

> Nu har du kaldt mig en løgner adskillige gange uden dokumentation.

Jeg har ligesom andre dokumenteret dette flere gange.
Gennemlæs selv det 732 referencer, der fremkommer ved
Google-søgningen "Wilstrup løgn
Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : J Hedegaard Povlsen

Dato : 29-05-03 00:35

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
>

> Nu har du kaldt mig en løgner adskillige gange uden dokumentation.

Jeg har ligesom andre dokumenteret dette flere gange.
Gennemlæs selv de 732 referencer, der fremkommer ved

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 29-05-03 01:04

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
>

> For min skyld er

> Nej!

> Du ved det ikke?Jamen, du udgiver dig nærmest for at være ekspert i åbne
Hvor???
- så det undrer mig at du ikke ved noget så
> simpelt.
Som hvad???

> Dem har jeg aldrig set - du har måske et par link?

> Næ -men via schoolagreement kan de gøre det uden videre omkostninger.

> Igen: hvorfor skifte fra noget bedre til noget dårligere?

Jeg spørger dig igen Arne:

******Hvad er det for nogle kritikere, du giver ret?******

Kom nu med de referencer!

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 29-05-03 13:16

> Jeg spørger dig igen Arne:
>
> ******Hvad er det for nogle kritikere, du giver ret?******
>
> Kom nu med de referencer!

Jeg har nu mere end en gang bedt DIG om at komme med dokumentation for at
jeg skulle kalde dig for en løgner - det eneste, du kommer med er at JEG
skal dokumentere din påstand ved googlesøgning.

Den går ikke- som jeg har skrevet før, er det DIG der påstår noget, og så må
du naturligvis dokumentere det. Det nytter ikke at jeg selv skal slå op på
google under Wilstrup løgn - for det viser jo kun hvornår jeg har benyttet
mig af ordet løgn og ikke at det drejer sig om dig eller nogen som helst
andre´. Det er for tyndt.

Så har jeg henvist dig til Alt om Data blandt andet vedr. StarOffice, hvor
der står at systemet ikke er modent endnu. Det har du ikke gidet at læse. Så
ærlig talt, vi kommer ikke videre - du forfølger ikke en SAG, men mig som
person. Det er i og for sig glimrende, hvis du så bare ville melde klart
ud - desværre er det ikke tilfældet, så her stopper diskussionen så. Der er
ingen grund til at mundhugges med en, der kommer med løse og løgnagtige
påstande og som tilmed forlanger at andre skal gøre hans arbejde for ham med
at dokumentere hans latterlige påstande.

Jeg konstaterer blot nøgternt, at DU ikke vil dokumentere dine løgnagtige
påstande - jeg har dokumenteret mine.

Derfor er videre debat meningsløs.

EOD.

--
ahw

Fra : Carsten Holck

Dato : 30-05-03 22:53

Arne H. Wilstrup wrote:
> Jeg konstaterer blot nøgternt, at DU ikke vil dokumentere dine
> løgnagtige påstande - jeg har dokumenteret mine.

Hvordan er det nu lige at man dokumentere "løgnagtige påstande"

/carsten

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 30-05-03 23:40

Arne H. Wilstrup wrote:

> Så har jeg henvist dig til Alt om Data blandt andet vedr. StarOffice, hvor
> der står at systemet ikke er modent endnu.

Hvilket nummer?

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 31-05-03 11:47

Carsten Holck wrote:

> Hvordan er det nu lige at man dokumentere "løgnagtige påstande"

hvordan er det lige man dokumenterer "idiot"?

---
ahw

Fra : Carsten Holck

Dato : 04-06-03 16:05

Arne H. Wilstrup wrote:

> hvordan er det lige man dokumenterer "idiot"?

Det er du ihvertfald ret god til

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 04-06-03 22:55

Arne H. Wilstrup wrote:

> [...]
> at dokumentere hans latterlige påstande.
>
> Jeg konstaterer blot nøgternt, at DU ikke vil dokumentere dine løgnagtige

Det eneste jeg beder dig om i denne tråd er en reference!
Peter Hindgaul skrev:
> Min påstand er at StarOffice er fuldt på højde med MS Office.
Og du svarede:

> Helt og aldeles uenig - og det er da også hvad de forskellige "testere"
> "anmeldere" i diverse blade er enige om.
Jeg fornemmer dit svar, som om at din uenighed med Hindsgaul
er i overenstemmelse med alm. opfattelse i softwarelitteraturen.

Og i den forbindelse bad jeg om referencer, som du åbenbart ikke kan finde!

Det er der ikke moget at sige til, for sisse er ganske svære at finde!

Anmeldelserne af Staroffice er tværtom typisk positive elle neutrale. I sidste
kategori konkluderer Computerworld:
( http://www.computerworld.com/softwaretopics/software/story/0,10801,73326,00.html)

" ...Overall, StarOffice 6.0 is neither worse nor better than Office XP,
but it is different...."

Med venlig hilsen
Hørn Hedegaard Povlsen

Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-03 20:40

Arne H.Wilstrup <karl@meget.smart.dk> wrote:

> Venstre har jo stadig ikke indfriet det løfte om computere til alle
> skolebørn. Der er blevet påfaldende tavshed omkring dette. Hvorfor mon?

Et anfald af - saglighed?
--
Per Erik Rønne

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 20-04-03 12:23

> [...]

> Eller mener du at skolerne også burde betale licens for de
> [pirat?]kopier børnene har liggende hjemme på deres computere?

Jeg mener under ingen omstændigheder at skolen skal betale licens for
piratkopier. Men hvis et anstændigt tekstbehandlingsprogram eller regneark i
realiteten er et undervisningsmiddel kan skolen/kommunen vel næppe på
længere sigt frasige sig et ansvar. Jeg så på Mikroværkstedets sider om
skolelicensen at det var muligt at købe en tillægslicens så eleverne kunne
installere programmerne på deres hjemmecomputere, jeg gad ikke lede efter
pris eller øvrige betingelser, pointen var blot at dette er der betalt for
ved brug af StarOffice.

Venlig hilsen
Peter

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-03 20:40

> [...]

> pris eller øvrige betingelser, pointen var blot at dette er der betalt for

Reelt er det eneste alternativ til StarOffice - MS Office. Og det uanset
om man bruger Windows eller Mac.

Langt de fleste hjemmecomputere har installeret MS Office. Og det uanset
om man bruger Windows eller Mac. Om de er installeret lovligt eller ej
må vel være skolerne uvedkommende. Officepakken er så almindelig at man
blot låner en kopi af en søskende eller en ven. Den følger som regel med
præinstalleret når man køber en ny computer ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 20-04-03 11:36

Peter Hindsgaul wrote:
> [...]
> Stadigvæk i runde tal betyder det at omkring 2900 skoler skal betale
> 400 kr. om året pr. pentiummaskine for den omtalte pakke. Dertil

tja - jeg forstod dit indlæg som om du mente at KK var en lille kommune .
Det er den kommune, der ligger flest skoler i - de øvrige skoler ligger jo
rundt om i landets andre kommuner -men KK er ubetinget den største kommune
og de kan alt andet lige nok få en aftale på plads, der får virksomhederne
til at gå mere med på nogle ideer end hvis en lille kommune i Øvre Bavelse
kommer med et forslag.

Og i øvrigt. de 60 folkeskoler eller mere, rummer altså befolkningsmæssigt
vel flere klienter (lærere- og elever) end der f.eks. findes i hele
Jylland? - baseret på en gammel antagelse om at der bor flere mennesker i
København og omegn end i selve Hovedlandet.´

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-03 20:40

> [...]

> Jylland? - baseret på en gammel antagelse om at der bor flere mennesker i
> København og omegn end i selve Hovedlandet.´

/Byen/ København har knap 2 millioner indbyggere. /Kommunen/ København
knap en halv million .
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 21-04-03 11:55

Per Rønne wrote:

> /Byen/ København har knap 2 millioner indbyggere. /Kommunen/ København
> knap en halv million .

Pedant!

--
ahw

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 21-04-03 13:08

> [...]
> Jylland? - baseret på en gammel antagelse om at der bor flere mennesker i
> København og omegn end i selve Hovedlandet.´

Du har en mærkelig måde at dokumentere dine udsagn på. De "60 folkeskoler
eller mere" er såvidt jeg kan forstå dine tidligere indlæg et anslået antal
af folkeskoler i Københavns Kommune. København og omegn indbefatter givetvis
en del omegnskommuner.

En sammenhæng mellem udsagn og dokumentation vil øge troværdigheden.

Med venlig hilsen
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri

Fra : Per Rønne

Dato : 20-04-03 09:10

> [...]

> det som PER skriver endnu mindre, eftersom lærerne kan få adgang til det
> gratis ved at skolen er med i den såkaldte school-agreementaftale.

Det har været fremført i tråden, hvor meget MS skulle kunne trække fra i
skat [reklamebudgettet] på grund af donationen. Her har der været
fremført helt vilde tal, som om firmaet skulle kunne trække den
almindelige /salgspris/ fra.

Nu har jeg imidlertid så meget erfaring fra regnskabsføring og
skattelovgivning at jeg er klar over hvad de vil kunne trække fra i
skat. Nemlig højst det beløb varerne er aktivført med i regnskabet,
altså den værdi de er bogført med i lagerbogholderiet. I en
produktionsvirksomhed som Microsoft bogføres de normalt som de påløbne
STYKomkostninger. Efter forsigtighedsprincippet.

Bogføres de højere vil det reelt betyde at der andetsteds i regnskabet
kan konstateres et tilsvarende højere overskud. Som vil være
skattepligtigt. Foræres de væk til under den bogførte værdi, vil dette
overskud blot reduceres tilsvarende.

Naturligvis er der forskel mellem skatte- og bogholderilovgivning, men
principperne er nu de samme. Og bogføres lagerbeholdningen til forventet
salgspris [!], så ville det jo være alt for let for et firmas ledelse at
manipulere med selskabets »overskud«. Det ville give anledning til mange
erhvervsskandaler.
--
Per Erik Rønne

Fra : Arne H.Wilstrup

Dato : 12-04-03 10:28

J Hedegaard Povlsen wrote:

> Jeg tror ikke jeg forstår hvad du mener?
> Hvordan skelner du mellem indhold og vare?
> Mener du at softwareværdi=hardwareværdi?

Nix - softwareværdien er den værdi, jeg er villlig til at give for den. Man
kan ikke pådutte folk en værdi.
Hvis jeg modtager en vare gratis, så er den værdi for mig, at den er gratis.
Hvis MS sælger varen for 3-4000 kr.
på det åbne marked, så er den for MS 3-4000 kr. værd.
Men da jeg som lærer kan erhverve mig pakken for omkring 985 kr., så kan
værdien ikke overstige den værdi.

Men lad os gå et skridt videre: jeg går på udsalg: førpris 1000 kr. nupris:
200 - jeg har altså ved købet tjent 800 kr. - vær's'go' : opgiv fortjenesten
til skattevæsenet.
Eller jeg køber et datablad med tilhørende software, hvor der er for 100 $
software - bladet koster 50 kr. Uha,da, da - så har jeg pludselig tjent en
formue - afsted til skattefar med denne fortjeneste.

Eller hvad hvis jeg siger: jeg modtog en cd-rom fra MS - den ville jeg ikke
have, så den brækkede jeg over og smed væk. Skal jeg så pludselig beskattes
af noget, der ikke har nogen værdi? Jeg fik den jo gratis -analogt med
databladet, hvor der ligger software til 100 dollars - naturligvis er jeg da
ikke forpligtet til at betale skat af noget, jeg bliver påduttet af andre.

> Du vrøvler?

Overhovedet ikke - jeg viser blot , hvor absurd din fremstilling er.

> Og det er vel heller ikke så svært? En MS-office koster 3-4000 kr.
> MS-Danmark har vel heller ikke lov til at skattefradrage et større
> beløb
> end der skal opgives af modtagerne?

Næ, jeg modtager ikke en vare til den værdi -jeg modtager en vare, som jeg

1. ikke har bedt om
2. højst kan antage den værdi, jeg kan få den for via en studielicens.

> Ved julegratialesager skelnes der mellem flaskens og
> rødvinens værdi!

Julegratialer er underkastet nogle bestemte regler som angår firmaerne. Den
lønforhøjelse medarbejderne får beskattes efter bestemte regler. Men jeg er
ikke ansat af MS og har modtaget en vare - en reklametryksag om du vil - som
jeg ikke har bedt om. Den fulgte med Folkeskolen. Da jeg ikke anvender den,
og ikke har bestilt den, den indgår ikke som løntillæg, men er blot en
reklame for MS akkurat som databladenes cd-rom'er er det, så er den
medsendte pakke ikke en disse værd for mig - og naturligvis kan MS ikke
påtvinge mig en vare, jeg ikke har bedt om - og de kan heller ikke forlange
at jeg skal tilbagesende den, da jeg ikke aktivt har bedt om at få den
tilsendt.

> Ja, det kan være. Mener du dermed at bagategrænsen er 2000 kr?
> Og du mener også at MS-danmark højst har fratrukket
> 2.000*90.000kr =180.000.000 kr
> (der er uddelt 90.000 stk)

Hvad MS har fratrukket, aner jeg ikke - jeg har fået oplyst at man kan
erhver en studentlicens til omkring 985 kr.

Men forestil dig dette scenarie: jeg bor i Københavns Amt. Jeg er på en
skole i Københavns kommune, hvor man har en schoolagreement-licens, der
indebærer ret til at jeg som lærer kan installere samme software privat.
MS sender så via mit foreningsblad en cd-rom med office. Hvad skal jeg så
med cd-rommen,hvis software oven i købet skal aktiveres? Og hvad hvis jeg
slet ikke har en computer? Skal jeg så betale skat af en for mig værdiløs
cd-rom? Næppe.

> [...]
> Fradrager MS donationen i skat uden at modtagerne opgiver det i skat,
> ja, så er der jo en stor donation fra det danske folk.

Er reklamer så en stor donation fra det danske folk? Hvad fratrækker firmaer
for reklameomkostninger? Er disse også en stor donation fra det danske folk.
Eller hvad med dit fradrag for dit hus? Du betaler mindre i skat hvis du bor
i hus - disse penge betales så i stedet til huset. Det bevirker at andre
mennesker skal betale mere i skat, hvis der skal det samme beløb ind - er vi
husejere så "ofre" for donation fra hele det danske folk?

Naturligvis betyder det da noget for skatteprovenuet i landet, at nogle kan
trække fra medens andre må betale. Hvad med A:P. Møllers olieboringer og
omkostningerne derved - hvad med det, de ikke betaler skat af. Hvad med
firmaer, der i Danmark ikke betaler en øre i skat fordi de kan fifle med
tingene således at de regnskabsmæssigt ikke ejer noget af værdi her i
landet?

Vi kan blive ved.

> Og hvor mener du så, at denne bagatelgrænse ligger?

under 1000 kr. måske endda mere.

> Nu vrøvler du igen. Gaveværdi er gaveværdi. Pirateri er tyveri.

Det er jo ikke det sagen handler om - når en pirat fanges, kommer firmaerne
med et krav om betaling af den størrelse, som produktet koster i handel og
vandel - den pris sætter firmaerne til at koste x-antal kr.,som tyven altså
kommer til at betale plus evt. bøde.

Men hvad hvis tyven har kopieret en softwarepakke, der indgår i
studenterlicensaftalen? Indholdet er præcis det samme - den pris er nu 985
kr. inklusive moms - så kan tyven jo ikke få at vide at firmaet har "tabt"
3-4000 kr. pr. kopieret pakke, når den i virkeligheden kun er 985 kr. værd
for MS.

Og ´når MS sender en pakke ud uden at opkræve penge for den, så er den altså
ingenting værd - den er gratis.
Og firmaet vil altså ikke "tabe"noget som helst.

> Det har han da! MS får kun skattefradrag for de gaver de selv giver.

De får skattefradrag for gaver, javist, men de kan ikke hævde at de har fået
et tab for det manglende skattefradrag - de kan kun hævde at de har fået et
tab som følge af salg - ikke for forventede manglende indkomster.
Så kan MS godtgøre at man har påført dem et tab ved at distribuere en cd-rom
(pirakopieret eller ikke) til andre end lærere, så kan de komme med deres
krav om tab - men altså ikke i form af manglende fradrag. Den går ikke.

> Mon dog?

Ja! Det bliver ikke os lærere.

> Og derved kan MS vel heller ikke få et skattefradrag?

Jo, for deres annonceomkostninger- akkurat som ethvert firma.

> Min fornemmelse er at MS fradrager i størrelsesordenen
> 300-400.000.000 svarende til et skattetab i omegnen af
> 100.000.000.
> Måske disse penge kunne være brugt bedre?

Muligvis, men det er jo ikke det, sagen drejer sig om. Man vil jo formentlig
kunne forsøge at sammenligne med andre produkter,´som kan erhverves for en
billigere penge eller tænke, hvorvidt man som lærer overhovedet vil befatte
sig med produktet i sit privatliv - det står jo lærerne frit for. Det ændrer
blot ikke det centrale med at vi ikke kan beskattes af en reklametryksag,
uanset hvordan du vender og drejer det.

Jeg har gennem mange år købt datablade med cd-rom-indhold - skal jeg så også
beskattes af deres værdi?

Næppe -så hvis der er nogen,d er vrøvler, så må det altså være dig.

Det interessante er dog,hvorfor du vrøvler! Jo, jeg tror at det drejer sig
om misundelse. Du er grøn af misundelse over at du ikke har modtaget en
sådan pakke - det fremgår jo også af overskriften, hvor emnet "Tillykke med
jeres nye kontorpakke" jo ligefrem emmer af ironi og misundelse.

Det er naturligvis synd for dig, at du ikke er lærer, men det kan jeg for så
vidt ikke gøre en disse ved.

Men du kunne jo blive lærer og så modtage en sådan pakke - måske meritlærer
ville være noget for dig?

--
ahw

Fra : Per Rønne

Dato : 19-04-03 19:10

> Hvad MS har fratrukket, aner jeg ikke - jeg har fået oplyst at man kan
> erhver en studentlicens til omkring 985 kr.

Med den økonomiske og skattemæssige uddannelse jeg /også/ har kan jeg
ikke se at MS kan fratrække andet end omkostningerne for firmaet ved
donationen.

Dvs: trykning af CD-ROMerne, det medfølgende materiale og det de har
betalt til folkeskonen eller i porto ...
--
Per Erik Rønne

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 15-05-03 13:17

Per Rønne skrev:

> [...]
> donationen.
>
> Dvs: trykning af CD-ROMerne, det medfølgende materiale og det de har
> betalt til folkeskonen eller i porto ...
Hvad er det for skatteuddannelse du /også/ har?
Den væsentligste omkostning er da købet af softwarelicenserne fra andre
MS-selskaber. Et ottecifret fradragsbeløb er sandsynligt.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Per Rønne

Dato : 15-05-03 14:07

Jørn Hedegaard Povlsen <jhp@com.dtu.dk> wrote:

> Hvad er det for skatteuddannelse du /også/ har?

HD/R.

> Den væsentligste omkostning er da købet af softwarelicenserne fra andre
> MS-selskaber. Et ottecifret fradragsbeløb er sandsynligt.

Det kan da højst være et spørgsmål om arbitrært fastsatte interne
afregningspriser, som igen højst kan være et spørgsmål om at flytte skat
derhen hvor man ønsker det. Mon ikke skattevæsenet holder øje med det?
--
Per Erik Rønne

Fra : Jørn Hedegaard Povls~

Dato : 16-05-03 00:12

Per Rønne skrev:

> [...]
> afregningspriser, som igen højst kan være et spørgsmål om at flytte skat
> derhen hvor man ønsker det. Mon ikke skattevæsenet holder øje med det?
Alle multinationale selskaber har mulighed for at handle med hinandens
selskaber for bl.a. at minimere skattebyrden.

Da MS-Danmark ikke ejer MS-licencer, skal disse købes andetsteds, og
man må formode at MS-Danmark køber disse fra andre MS-selskaber.

Disse købsudgifter er fradragsberetigede uanset om licencen sælges eller
foræres.

Der uddeles ikke en eneste licens til MS-Danmark, der ikke på en eller
anden måde skal bogføres ved licensejerne.

Ved fortsat 'længere' debat foreslår jeg, at vi flytter til en anden
gruppe.

Med venlig hilsen
Jørn Hedegaard Povlsen

Fra : Brian Bo Jonstrup

Dato : 15-05-03 19:31

Hej

Jeg har lige set pakken i dag hos TDC til den nette som af 795 kr.

mvh/Jonstrup

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-05-03 20:06

Brian Bo Jonstrup wrote:
> Hej
>
> Jeg har lige set pakken i dag hos TDC til den nette som af 795 kr.

Se på nettet: 699,00 inkl. moms. Student License - Der står om den:

"Til studerende, børn og unge
Studie licensen er til alle studerende, børn og unge som går i skole, og
giver mulighed for at købe en komplet Office pakke til en brøkdel af hvad
Office pakkerne normalt koster. Pakken er til studerende, men selv forældre
der har børn i børnehaveklassen kan købe pakken."

På¨vores CD-rom står der udtrykkeligt "Til skoleelever, studerende og
undervisere" - det må altså være samme slags pakke - vi får den gratis,
andre må købe den til denne lave pris. Hvad gør skattevæsenet nu?

--
ahw

Fra : Kasper Kim Jannaes

Dato : 03-06-03 22:02

Inden I jubler for meget skal I nok lige undersøge om hvorvidt I bliver
beskattet af gaven, for den betaler microsoft vist ikke

Venlig hilsen

Kasper

Fra : Peter Hindsgaul

Dato : 03-06-03 22:36

"Kasper Kim Jannaes" <kj@turisme.dk> skrev i en meddelelse
> Inden I jubler for meget skal I nok lige undersøge om hvorvidt I bliver
> beskattet af gaven, for den betaler microsoft vist ikke

Hvilket efterhånden er diskuteret til hudløshed

vh
Peter Hindsgaul

---
Denne mail er konstateret Virusfri