Åben Router
Fra : B.P.[7100]

Dato : 31-03-03 11:39

Hej
Hvor kan man købe en router uden FIREWALL.
Har en D-LINK DI-604 hvor man kan åbne alle porte med DNZ, men KUN til een
computer, og virkede iøvrigt kun i 14 dage, nu kan den ikke åbne noget som
helst, så kører uden, og kun med een PC ( har fast IP nummer )
Har ventet på en ny i 5 uger, de siger den er i restordre :.-(

Har software Firewall, så vil helst undgå det i rputeren, da det ikke altid
fungerer, når man skal åbne her og der for bl.a at køre Messenger med tale
og web-cam og lignende programmer fra min. 3 computere.

Hjælp, hvis du ved noget. på forhånd tak.
Mvh.
B.Pedersen

--
Denne mail scannet for Virus med Norton AntiVirus Proffesional Edition 2003

Fra : Tar Zan

Dato : 31-03-03 13:59

"B.P.[7100]" <4711@pc.dk> wrote:

>Har software Firewall, så vil helst undgå det i rputeren, da det ikke altid
>fungerer, når man skal åbne her og der for bl.a at køre Messenger med tale
>og web-cam og lignende programmer fra min. 3 computere.

Hvis du vil køre helt åbent har du vel egentlig ikke behov for en
bredbåndsrouter. Det letteste må være at få et antal extra IP-adresser
fra din udbyder.

Men du skal være ret sikker på dine software firewall's - mine
logfiler fortæller daglige om et stort antal forsøg på at trænge
gennem min firewall.

<TarZan>

Fra : B.P.[7100]

Dato : 31-03-03 15:12

tak for svar, de siger der er mangel på IP adresser, så kan kun få een, med
mindre jeg kan dokumentere, at jeg har brug for een mere, så er det jo
Arrownet, de tager 100 kr for oprettelse, og 300 kr. årligt at
"administrere" et IP nummer

mvh. B.Pedersen

Fra : Christian Mygind

Dato : 31-03-03 15:17

B.P.[7100] wrote:
> [...]
> altid fungerer, når man skal åbne her og der for bl.a at køre
> Messenger med tale og web-cam og lignende programmer fra min. 3

En bedre gruppe at spørge i ville være news:dk.edb.netvaerk.

Først lidt begrebsafklaring:
En (typisk & som din D-link) router kører med NAT - og det betyder, at du
får mulighed for at dele en extern IP-adresse mellem flere maskiner på dit
lokale netværk. Routeren sorterer således den indgående trafik efter nogle
regler, som du definerer i routeren. Kører du DMZ i din D-Link vælger du
simpelthen blot at lade alle TCP/IP-porte pege på én maskine, så den
modtager trafik "som om" den var den externe IP-adresse. Firewall-delen i
din router består simpelthen blot i at ignorere specifikke porte, hvis du
ikke ønsker indgående trafik på disse, som f.eks. FTP-porten eller
HTTP-porten.

Du kan derfor ikke, med kun én extern IP-adresse, uanset hvilken router du
vælger, få adgang til til at lukke alle porte op til alle maskinerne på
lokalnettet, samtidigt. Anvender du således at program som f.eks. et
webcam-program, der kræver, at man skal kunne ringe de enkelte maskiner op
gennem ip-adressen, kan routeren kun sende denne besked videre til én
maskine. Der findes dog webcam-kommunikationsprogrammer der løser dette ved
at kommunikere på en anden måde.

Du kan sætte routeren til videresende indgående trafik på de forskellige
porte til forskellige maskiner - eller du kan sætte den til at sende al
trafik til kun én.

Det er således ikke "Firewall'en", der hindrer dig i at opnå det, du
beskriver - det er en routers funktionalitet.

Priser på routere kan du finde på edbpriser.dk - der er flere gode til en
pris under 500 kr.

/Chr

Fra : B.P.[7100]

Dato : 31-03-03 16:16

Hej Christian

Mange tak for en uddybende forklaring, jeg har brug for portene er åben til
en maskine, ( DMZ ) den eneste måde jeg indtil nu har fundet ud af, man kan
føre samtale og sende med web-cam over Windows Messenger.
Den anden maskine skal port 5198 5199 5200 være åben, den sidste er der
ingen problemer med, det er bare den bærbare, jeg vil have mulighed for at
sende/modtage mails inde i stuen.
Min D-Link kørte sådan i ca: 14 dage, men selvom opsætningen er rigtig,
virker det ikke efter vi havde afbrydelse på nettet, og de har lovet mig en
ny for 5 uger siden
mvh. B.Pedersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 31-03-03 18:15

In dk.edb.hardware, B.P.[7100] <4711@pc.dk> says...
> en maskine, ( DMZ ) den eneste måde jeg indtil nu har fundet ud af, man kan
> føre samtale og sende med web-cam over Windows Messenger.

Mit allebedste råd er at skrotte Windows Messenger. Mage til dårlig
softwareløsning skal man kigge langt efter. Der findes bedre
alternativer som også er gratis (Eyeball Chat, feks.).

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : B.P.[7100]

Dato : 31-03-03 21:11

Hej Jesper
Vores familie er fordelt over hele EU, fra Norge i Nord til Spanien i syd,
og vi har kun gode erfraringer med Windows Messenger, vi chatter ikke, men
snakker fuld duplex.
Jeg kan jo ikke skiftet til andet program, uden hele familien gør det
Tak for dit indlæg
mvh. Bent Pedersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 01-04-03 16:46

In dk.edb.hardware, B.P.[7100] <4711@pc.dk> says...
> Jeg kan jo ikke skiftet til andet program, uden hele familien gør det

Så må du jo fortælle familien at I bør migrere til en bedre platform for
kommunikation.

Hvis min familie ikke kan kommunikere med mig på mine betingelser, så er
det sørme synd for dem.

Fra : Christian Mygind

Dato : 31-03-03 18:26

B.P.[7100] wrote:
> [...]
> Min D-Link kørte sådan i ca: 14 dage, men selvom opsætningen er
> rigtig, virker det ikke efter vi havde afbrydelse på nettet, og de

Denne konfiguration kan du sagtens lave med din (fungerende, når den kommer)
D-Link. Har selv haft fingrene i et par - de er dejligt nemme at lave
entries i via web-interfacet - men der HAR vist været mange
"mandagsmodeller" i omløb.
Hvis du forewarder 5198-5200 til den anden maskine og resten til
hovedmaskinen burde det virke som noget, der kommer meget tæt på DMZ. Din
bærbare behøver ikke at have lukket op for porte for at kunne maile/gå på
nettet.

/Chr

Fra : B.P.[7100]

Dato : 31-03-03 21:13

Denne konfiguration kan du sagtens lave med din (fungerende, når den
kommer)
D-Link.
---
Hej igen Christian.
Har også haft det til at fungere på den måde, men kun i 14 dage, må jo prøve
igen når/hvis jeg modtager den nye D-604, men måske en "mandags" model.

mvh.
Bent

Fra : ThomasT

Dato : 01-04-03 18:59

Har du husket at give hoved-pc'en fast ip-adresse på netværket?

thomas