Er Windows 2000 dårligere på netværk?
Fra : Thomas H.

Dato : 31-03-03 09:15

Jeg har et spørgsmål som jeg håber i kan hjælpe mig med, på mit arbejde hvor
jeg sidder og remote fejlretter på telefonanlæg, har jeg tit og ofte brug
for at tage en backup når jeg har været inde og lave en fuktionsændring i
opsætningen.

Vi er så 5 personer i den gruppe hvor jeg sidder, og vi har et lille netværk
som forbinder vores Pc'er. Vi har sat en server op hvor vi kan gemme de
backup vi laver. Vi bruger igen specielle netværksprogrammer kun
netværksdrev i windows stifinder.

Serveren kører Windows 95 med 100 Mbit/s netkort, ca. halvdelen af de
pc’er vi sidder ved kører også Windows 95 og resten Windows 2000.

Når vi nu skal lave en Backup af opsætningen i et telefonanlæg (sker via
modem) i windows 2000 og gemmer det direkte på serveren, går det utroligt
langsomt og der er stor risiko for, at det går i kage, når den er ved at
hente dataene fra anlægget. Når vi bruger en af de pc'er hvor der er windows
95 på er der ingen problemer, det går stærkt og det er sjældent det
mislykkedes.

Ligeledes hvis vi skal søge efter en backup vi tidligere har lavet, så
bruger vi søgefunktionen i Windows og søger så på det tilsluttede
netværksdrev. Når vi søger i windows 95 tager det ingen tid, men når vi
søger i Windows 2000 så kan vi både nå og gå ud og lave kaffe og gå på
toilettet inden den har søgt det hele igennem. Det skal lige siges, at det
er samme mængde filer de skal søge igennem på serveren.

Vi har også prøvet og sætte serveren op til at køre Windows 2000, men med
samme resultat.

Ud fra alt det her kan vi konstatere, at Windows 2000 generelt er meget
langsommere at bruge på netværk end Windows 95. Er det noget der kan
bekræftes, eller er der noget vi kan forbedre for at kunne få det til at
køre bedre i Windows 2000? Vores problem her er, at vi bruger nogle
programmer som kun kan køre i Windows 2000, og det er derfor vi opgradere.

Håber der er nogle der kan hjælpe mig.

Med Venlig Hilsen

Thomas H.

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 31-03-03 10:42

Thomas H. wrote:
<KLIP>

> Serveren kører Windows 95 med 100 Mbit/s netkort, ca. halvdelen af de
> pc&#8217;er vi sidder ved kører også Windows 95 og resten Windows 2000.

I nærmest tigger og be'r om problemer ved at anvende Windows 95 til en
"server".

Brug NT, Windows 2000, Linux el. lign. i stedet.

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Thomas H.

Dato : 31-03-03 10:52

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in message
> [...]
> "server".
>
> Brug NT, Windows 2000, Linux el. lign. i stedet.

Ja, det ved jeg godt, men hvorfor er der så ikke problemer når vi anvender
Windows 95 i den anden ende ? Der kører det uden problemer ! Vi har prøvet
at anvende en Windows 2000, der er det samme problemer vi har

Med Venlig Hilsen