Finneråd/fiskedræber?
Fra : Rapper

Dato : 30-03-03 23:41

Hej.

Da jeg stod i eftermiddags med mine tømmermænd og gloede på mit
selskabsakvarium opdagede jeg desværre at mine Platyer er blevet syge. En af
dem har en lettere rådden finne, dvs. at den er næsten gennemsigtig og
forholdsvis faldefærdig. En anden har lidt af det samme, blot i mindre grad
samt en plet på siden.

Kunne årsagen være at temperaturen i akvariet er for høj? Den var oppe på en
ca. 29-30 stykker ved en fejl (har den været i en uges tid uden at der er
sket noget). Den er nede på en 27-28° nu. Er det en passende temperatur til
seks Platyer, en Plecostomus og en Kampfisk?

Jeg har skiftet ~30% af vandet i dag, men går ud fra at der er behov for en
form for medicin. Jeg havde tidligere blåt stads der skulle blandes op med 1
L vand i en kande og hældes i akvariet. Vist nok et Tetra produkt, men jeg
er desværre løbet tør for det. Det virkede ellers fint engang mine gamle
Mollyer havde noget svamp af en art. Spørgsmålet er så hvad man skal købe
til sådan noget? Og hvor/under hvilket mærke får man noget for pengene?

Mallen og Kampfisken ser iøvrigt frisk ud, det er kun opstået hos Platyerne.

På forhånd tak.

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 31-03-03 21:22

> [...]
til
> seks Platyer, en Plecostomus og en Kampfisk?

Den høje temperatur kan meget nemt være årsagen til finneråd eller svamp.
Jeg ville sænke temperaturen til 24-25 grader i dit akvarie, da det kun er
kampfisken der trives ved de høje grader du har.

> Jeg har skiftet ~30% af vandet i dag, men går ud fra at der er behov for
en
> form for medicin.

Måske kan vandskifte klare det alene. Du har muligvis en forringet
vandkvalitet for tiden, og med nogle vandskift kort efter hinanden (f.eks.
hver tredje dag) kan du være heldig at det går over af sig selv. Hvis det
breder sig skal du nok til at behandle med et af følgende produkter:
eSHa 2000, Antimaladin "Kristall" N fra Vita Kraft, Vita Furan fra Vita
Kraft, JBL Ektol Fluid, Sera Bactopur, Aqua Furan fra Aquarium Münster eller
Waterlife Myxazin.

Finneråd er et bakterieangreb og skal derfor behandles med noget andet end
fungus (som nok er den hvide plet uden at jeg kan sige det med sikkerhed).
Fungus skal behandles med produkter indeholdende metylenblåt eller
malakitgrønt. Men ikke samtidig med behandlingen for finneråd.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Rapper

Dato : 01-04-03 17:35

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg ville sænke temperaturen til 24-25 grader i dit akvarie, da det kun er
> kampfisken der trives ved de høje grader du har.

Ok, må jeg hellere få gjort så. Varmetlegmets drejeknap driller lidt.

Købte noget TetraMedica (hvad jeg lige kunne få fat i) mod finneråd hos den
lokale fiskepusher :)

Har prøvet det med at skifte vand, men det har ikke hjulpet.

Tusind tak for hjælpen. Der er sgu nogen der har styr på det

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 01-04-03 19:08

> Har prøvet det med at skifte vand, men det har ikke hjulpet.

Du skal heller ikke regne med at det hjælper her og nu. Der skal 2-3
vandskift til før du ser en forbedring...

Fra : Rapper

Dato : 01-04-03 22:13

> Du skal heller ikke regne med at det hjælper her og nu. Der skal 2-3
> vandskift til før du ser en forbedring...

Tror jeg gerne, har også skiftet to gange nu (havde skiftet én gang før jeg
postede her). Men det bredte sig, så jeg gad ikke at tage chancen for at
spare 75,-

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Rapper

Dato : 05-04-03 11:01

"Rapper" <nichtgescreiben@jubii.dk> wrote in message

> Tror jeg gerne, har også skiftet to gange nu (havde skiftet én gang før
jeg
> postede her). Men det bredte sig, så jeg gad ikke at tage chancen for at
> spare 75,-

Nå. Nu er det godt fem dage siden jeg smed medicinen i, og det har ikke just
givet nogen effekt. Synes endda jeg kan se at det har bredt sig lidt, dog
ikke ret meget :/

Any suggestions?

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-04-03 12:01

Rapper <nichtgescreiben@jubii.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b6m9ha$9rv$1@sunsite.dk...

> [...]
just
> givet nogen effekt. Synes endda jeg kan se at det har bredt sig lidt, dog

Der er en verden tilforskel på den medicin du skal bruge mod
finneråd/svamp og mod
"fiskedræber". Så hvad vil du behandle først??
Hvis du i butikken har fået at vide at medicinen er virksom mod begge
dele, så ved forhandleren ikke
hvad han har med at gøre.

Carsten

Fra : Rapper

Dato : 05-04-03 14:47

"Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der er en verden tilforskel på den medicin du skal bruge mod
> finneråd/svamp og mod
> "fiskedræber". Så hvad vil du behandle først??

Nu er det primært finneråd de har, og det er det jeg har købt medicin imod.
Og det har ikke hjulpet...

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Carsten Gall

Dato : 05-04-03 15:39

Rapper <nichtgescreiben@jubii.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b6mmo9$lip$1@sunsite.dk...

> "Carsten Gall" <cgall@vip.cybercity.dk> wrote in message
> >
> Nu er det primært finneråd de har, og det er det jeg har købt medicin
imod.
> Og det har ikke hjulpet...

Prøv at skifte en del af vandet, og forsøg igen med medicinen.
Hvad er det for et mærke??

Carsten

Fra : Rapper

Dato : 05-04-03 15:51

> Prøv at skifte en del af vandet, og forsøg igen med medicinen.
> Hvad er det for et mærke??

Hmm, har lige skiftet vand for 2. gang i denne uge. Dog har jeg ikke smidt
medicin i denne gang. Fiskene har det godt og er livlige som de skal være.
Bare underligt at finnerne bliver ved med at være sådan...

Det er TetraMedica.

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 05-04-03 18:25

"Rapper" <nichtgescreiben@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> medicin i denne gang. Fiskene har det godt og er livlige som de skal være.
> Bare underligt at finnerne bliver ved med at være sådan...

Er du sikker på at det er finneråd og ikke bare andre fiskearter der bider i
finnerne så de ser flossede ud?

Fra : Rapper

Dato : 06-04-03 19:21

> Er du sikker på at det er finneråd og ikke bare andre fiskearter der bider
> finnerne så de ser flossede ud?

Det burde finnerne da ikke blive hvidlige/gennemsigtige af?

Men jo, ellers kunne det være kampfisken. Det har først vist sig efter den
kom i. Men jeg har ikke set den med voldelig adværd en eneste gang...

--
Mvh Rasmus
ICQ# 54047619