GNU su -p ignorerer ~/.bashrc, hvorfor og ~
Fra : Henrik Hansen

Dato : 30-03-03 23:05

Jeg forsøger at forstå hvordan GNU su fungerer. Ret mig venligst i flg.
hvis jeg tager fejl (min shell er bash):

su starter en ny bash proces (ikke-login), og invoker derfor ~/.bashrc
(og ikke andet), medmindre man angiver "-" som argument (det bliver så
en login shell).

Fint nok, men hvorfor ignorerer -p (eller --preserve-environment) så
~/.bashrc? Ok, jeg forstår måske nok hvorfor su gerne vil ignorere den
fil (for at undgå opsætning af ny PATH, f.eks.), men hvordan gør den
det? bash kører da altid ~/.bashrc på alle ikke-login shells...?

--
Henrik Hansen