Er "moderne" fisk noget skravl eller er de~
Fra : Andreas Jensen

Dato : 30-03-03 20:16

Godaften alle eksperter !

Efter 25 års pause har jeg for 4 måneder siden genoptaget min gamle hobby,
nu da ungerne er blevet større og jeg for gammel til - aktiv - fodbold.

Jeg har anskaffet mig et 250 l akvarium med alt, hvad der dertil hører. Jeg
må sige, at den teknologiske udvikling også er slået igennem på
akvariesiden. Et udvendigt spandfilter er jo nærmest en drøm i forhold til,
hvad jeg havde (råd til) i starten af 70'erne.

Nå - tilbage til spørgsmålet.....

Jeg anlagde akvariet i efteråret og efter 14 dage, hvor planterne var
begyndt at vise liv, anskaffede jeg 20 rød neon, 6 sprøjtekarpelaks og 2
sugemaller. Efter et par besøg rundt omkring i de københavnske
akvariebutikker, fandt jeg et sted, hvor jeg kunne bestille min gamle drøm:
Pterophyllum Altum - Altum scalare.

Jeg "fik" 6 pænt store eksemplarer, der var afsindigt flotte. Da de havde
gået i blødt vand, gik jeg i 24 timer (!!) og pøste vand til dem, da vandet
i vores område er stenhårdt (>22 dH). Efter dette arbejde, blev de meget
forsigtigt lempet over i mit stueakvarie.

Og det gik rigtig godt de første 4 uger. De spiste med enorm appetit og jeg
fandt ud af, at Altum scalerer er kloge dyr, der i flok kan jage rød neon
(-:

Men så begyndte scalarerne een for een at blive "sky". Og spiste mindre og
mindre. Og een efter een døde de. Den sidste døde 10 uger efter ankomsten.
Jeg snakkede med den lokale kloge kone, der mente at det hårde vand kunne
have skylden, men var absolut ikke sikker.

Tynget af sorg fandt jeg istedet 6 store Apistogramma Agazzizi. De gik i
postevand og så friske ud. Jeg supplerede min efterhånden kraftigt
decimerede flok af rød neon op samtidigt.

Og nu har historien gentaget sig !!!

Mine Apistogrammaer har haft det fint i et par måneder, men er nu een efter
een sygnet hen og døde. På nær een: Den mindste hun, der til gengæld ser fin
ud og æder som om det var sidste måltid hver gang.

Jeg fodrer med dafnier, myggelarver og lidt tørfoder (Af enellerandet
mærkværdig grund er tørfoder sprøjtekarpelaksenes absolutte favorit) og har
gentagne gange målt vandværdierne for nitrit og nitrat - ikke præcist, men
ingen problemer dér.

Planterne har det fint og neon, sprøjtekarpelaks og sugemaller vokser, som
om de var beordret til det.

For 25 år siden havde jeg "vanskelige" arter som chokoladegurami og
sommerfuglefisk uden nogen problemer overhovedet. Kan jeg have "glemt"
kunsten at holde akvarie ?

Så:

Hvad har jeg gjort forkert ?

Har jeg været "uheldig" eller skal jeg kun forsøge mig med traditionelt
hårdføre arter ?

Gode råd modtages med tak.

Med venlig hilsen
Andreas Jensen

Fra : KatjaStrofen

Dato : 30-03-03 21:02

"Andreas Jensen" <ccc2500_TO_BE_REMOVED@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:3e874274$0$24706$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

[Snip] En masse [Snap]

Problemet ligger der -->

da vandet
> i vores område er stenhårdt (>22 dH). Efter dette arbejde, blev de meget
> forsigtigt lempet over i mit stueakvarie.

De kan simpelthen ikke holde til det i længden! - hvis du vil have denne
dejlige fisk *er selv vild med altum* så bliver du nød til at "opbløde" dit
vand!

jeg har selv valgt dem fra, med sure miner pga vandets hårdhed.

> Tynget af sorg fandt jeg istedet 6 store Apistogramma Agazzizi. De gik i
> postevand og så friske ud. Jeg supplerede min efterhånden kraftigt
> decimerede flok af rød neon op samtidigt.

Igen har du valgt en sart fisk.. - den kræver også bløde vandværdier!"

Vil du gerne have apistoer.. kan jeg foreslå cacatouiden og borelliien - dem
har jeg uden problemer i mit vand 15 kH.. - agazzizzierne.. kan jeg ikke
holde!

Så det handler i bund og grund ikke om de moderne fisk er nogle skravl - det
handler om.. at man når man vælger fisk, skal kigge på hvad man kan tilbyde
fisken og om fisken kan nøjes med det! *GG*

Held og lykke med jagten.. og med de hårdhedder du har.. vil jeg foreslå
afrikanske cichlider - de vil elske dig for dit vands hårdhed :)

katja