hjælp newbie med sortering af output fra "~
Fra : Martin Jorgensen

Dato : 30-03-03 15:18

Hej NG!

Jeg har ovennævnte problem.
Jeg prøver at sortere i outputtet fra "ls -l" kommandoen med en pipe "|" og
vha. grep.

Det går bare ikke særlig godt og jeg har forsøgt at søge på nettet og læse
lidt manual-hjælpesider osv., men jeg kan ikke finde ud af det.

På mit linux-filsystem vil jeg gerne finde alle filer fra roden der
indholder "martin".

dvs. "cd /", enter
"ls -l | grep "martin" virker sådan set nogenlunde (såvidt jeg husker).
Men så kommer der en hel masse "access not allowed" eller "restricted" eller
lignende (jeg kan ikke huske det direkte output, men det skyldes formentlig
access-permissions) og disse linjer vil jeg gerne frasortere vha. grep
(eller andet?) , så de ikke bliver vist idet disse fylder det meste af
outputtet...

På forhånd tak,
Mvh.
Martin Jørgensen.

begin 666 Martin Jorgensen.vcf
M0D5'24XZ5D-!4D0-"E9%4E-)3TXZ,BXQ#0I..DIO<F=E;G-E;CM-87)T:6X-
M"D9..DUA<G1I;B!*;W)G96YS96X-"D5-04E,.U!2148[24Y415).150Z;6%R
M=&EN0'1B:V]L+F1K#0I2158Z,C P,S S,S!4,30Q-S4X6@T*14Y$.E9#05)$
"#0H`
`
end

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 30-03-03 15:35

Martin Jorgensen wrote:
> [...]
> lidt manual-hjælpesider osv., men jeg kan ikke finde ud af det.
>
> På mit linux-filsystem vil jeg gerne finde alle filer fra roden der

Du mener: "martin" indgår i navnet (eller at ordet
martin findes i selve filen?)?

Hvis det er det første, er det slet ikke ls, du
skal bruge. Brug istedet:

find / -type f -name \*martin\* -print

Fjern "-type f" hvis du også vil have
directorynavne, der indeholder ordet "martin".

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Soren Davidsen

Dato : 30-03-03 19:46

"Martin Jorgensen" <megafedt@hotmail.com> writes:

[snip]
> [...]
> access-permissions) og disse linjer vil jeg gerne frasortere vha. grep
> (eller andet?) , så de ikke bliver vist idet disse fylder det meste af

Redirect stderr et andet sted hen. F.eks.:
ls -l 2>/dev/null | grep ...

Mvh,

--
___
Soren Davidsen / o\

Fra : Peter Jensen

Dato : 30-03-03 20:01

Soren Davidsen wrote:

> Redirect stderr et andet sted hen. F.eks.:
> ls -l 2>/dev/null | grep ...

Bliver stderr overhovedet fanget af en pipe?

Prøv at skrive 'echo Hello 1>&2 | less'. Det ser ikke ud til at det
kommer igennem. I hvert fald ikke på mit system (Gentoo 1.4).

Noget helt andet er så at man skal bruge 'find' til den slags opgaver.

--
PeKaJe

Don't speak about Time, until you have spoken to him.

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 30-03-03 21:32

Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com> writes:

> Bliver stderr overhovedet fanget af en pipe?

Nej, men det kommer jo ud på skærmen sammen med det output der har
været gennem grep.

Man kan så pipe outputtet af grep over i less eller noget, så ser man
ikke det der er kommet ud på stderr, men hvis det nu ikke lige var det
man ville, så er Sørens løsning bedre.

--
Jacob - www.bunk.cc
Mother told me to be good but she's been wrong before.

Fra : Martin Jorgensen

Dato : 02-04-03 00:47

"Soren Davidsen" <soren200303@tanesha.net> skrev i en meddelelse
> Redirect stderr et andet sted hen. F.eks.:
> ls -l 2>/dev/null | grep ...

Takker for alle svarene... Det skal nok hjælpe...

mvh.
Martin Jørgensen.