Aids
Fra : Christian Madsen

Dato : 30-03-03 14:53

Jeg arbejder på et projekt, og jeg ville høre hvor lang tid der går efter et
samleje med en person der har aids/hiv, til man kan måle det på en selv...??

Mvh. Christian

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 30-03-03 15:28

Christian Madsen wrote:

> Jeg arbejder på et projekt, og jeg ville høre hvor lang tid der går efter et
> samleje med en person der har aids/hiv, til man kan måle det på en selv...??

Man kan selvfølgelig kun måle det, hvis man er blevet smittet - det
bliver man langt fra altid. Er man blevet smittet, går der mellem 6 og
12 uger, før det kan måles i blodet.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 30-03-03 15:29

On Sun, 30 Mar 2003 15:53:13 +0200, "Christian Madsen"
<christian.madsen@begavet.dk> wrote:

>Jeg arbejder på et projekt, og jeg ville høre hvor lang tid der går efter et
>samleje med en person der har aids/hiv, til man kan måle det på en selv...??

Du kan ikke måle det på dig selv, men du kan få foretaget en blodprøve
som kan blive sendt til analyse. Jeg mener det tager en lille uges tid
før svaret foreligger.

Og du kan ikke måle om du har haft samleje med en HIV/+ person. Hvis
du derimod skulle være så uheldig at være blevet smittet, kan man vist
tidligst være sikker på at finde antistoffer i dit blod efter 3
måneder - i nogle tilfælde ½ år.

Hvis du f.eks. har fået en ny fast partner, bør I derefter dyrke
sikker sex det første halve år, derefter få taget en HIV-test og først
når resultatet foreligger og I begge er negative, kan I dyrke usikker
sex.

Mvh
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Peter Holm

Dato : 07-04-03 20:48

"Christian Madsen" <christian.madsen@begavet.dk> wrote in message
> Jeg arbejder på et projekt, og jeg ville høre hvor lang tid der går efter
et
> samleje med en person der har aids/hiv, til man kan måle det på en
selv...??

Kroppen danner meget hurtigt antistoffer imod hiv-virus. Jeg har læst
undersøgelser hvor gennemsnittiden for dannet antivirus er 8 dage med
yderpunkter på 5-21 dage.
Det er dog rigtigt, at man stadig anbefaler en yderligere test efter 3
måneder for at være 100% sikker.
http://www.hivinfo.dk/Artikler/Artikler.asp?over=2&under=10&artikel=251
Du kan blive testet anonymt på klinikker rundt om i landet. Se teststederne
her:
http://www.hiv.dk/dynamisk.php4?id=309

Mvh
Peter