Opbygning af database struktur
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-03 14:33

Jeg skal have opbygget en database til en "opslagstavle" på
internettet. Jeg regner med at bruge MySQL og PHP.

Der skal til denne tavle være 3 forskellige brugertyper. Ikke
registrerede/gæstebrugere og 2 forskellige slags registrerede
brugere. Enkelte ting såsom navn og emailadresse vil være ens for
alle brugere men derudover er der en del forskellige data til hver
enkelt.
Alle opslag på tavlen skal slettes efter X antal dage. De ikke
registrerede brugere skal så slettes samtidig med deres opslag og de
registrerede skal forblive uanset at de ikke har et aktivt opslag på
tavlen.

Hvordan laver jeg nemmest opbygningen ?
Jeg har tænkt mig at have en tabel til opslagene, en til hver
brugertype og så en der "kæder det sammen" og altså har en primær
nøgle der består af et id fra tavlen og et fra brugerens tabel.
Derudover et felt der fortæller hvilken type bruger så det kan ses
hvilken tabel der skal hentes brugerdata fra.

Jeg kan da lige prøve at opstille det:
tbl_tavle:
   id
   masse mere...

tbl_ureg:
   brugerid
   info

tbl_reg1:
   brugerid
   anden info

tbl_reg2:
   brugerid
   tredje info

tbl_oversigt:
   tavle_id
   brugerid
   brugertype

Er det den smarteste måde at gøre det på eller er der en bedre måde ?

Understøtter MySQL fremmednøgler og "ON CASCADE" ?

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"You know the world is going crazy when the best rapper is a white

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-03-03 14:47

On Sun, 30 Mar 2003 13:32:35 +0000, Henrik Stidsen wrote:

</cut>
<uncut>

> [...]
>    masse mere...
>
> tbl_ureg:
>    brugerid
>    info
>
> tbl_reg1:
>    brugerid
>    anden info
>
> tbl_reg2:
>    brugerid
>    tredje info
>
> tbl_oversigt:
>    tavle_id
>    brugerid
>    brugertype
>
> Er det den smarteste måde at gøre det på eller er der en bedre
</uncut>
Hvor vil du have de forskellige brugere i hver sin tabel? Ville det
nemmeste ikke være at have alle brugere i en tabel, og så herfra
have en fremmednøgle til en tabel med brugerrettigheder? Gør også
opgradering/nedgradering af brugerrettigheder væsentligt nemmere!

> Understøtter MySQL fremmednøgler og "ON CASCADE" ?
Jeps, fra og med version 4.0 (har også Union). I tirsdags meddelte
MySQL AB, at deres version 4 af MySQL nu var en stable release, og
fra og med denne dato var 3.x at regne for old stable. Læs selv mere
her: http://www.mysql.com/press/release_2003_10.html

--
Hilsen/Sincerely
Michael Rasmussen

En windows admin er en person, for hvem den største bedrift er, at
lave konfiguration af serveren med trial and error via en gui.

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-03-03 22:03

"Michael Rasmussen" <mir@datanom.net> wrote in

> [...]
> herfra have en fremmednøgle til en tabel med brugerrettigheder?
> Gør også opgradering/nedgradering af brugerrettigheder

Fordi der skal gemmes forskelligt om de forskellige typer brugere -
og der bliver ikke brug for at opgradere/nedgradere brugerrettigheder
idet det ikke handler om rettigheder men om typer. (erhverv eller
privat).

> [...]
> meddelte MySQL AB, at deres version 4 af MySQL nu var en stable
> release, og fra og med denne dato var 3.x at regne for old

Hmmm, det er nok ikke lige noget mit webhotel opgraderer lige med det
samme :(